Седмото изкуство отдавна не е изпращало толкова интересна година. Дори и у нас все още да не сме го усетили чак толкова, през 2013-а киното достигна доста нови хоризонти, регистрира страхотна продуктивност, и не на последно място: успя да провокира с не един и два филма на доскоро пренебрегвани теми.
По този повод Rolling Stone подреди 10 от най-забележителните холивудски филми на годината. Повечето от тях все още не са стигнали до българските киносалони, като една част ще се появят през януари ("Вълкът от Уолстрийт", "Истинският Люин Дейвис"), а други през февруари („Тя е глас") и по-късно догодина.
Логично, заглавията от списъка са и най-сериозните кандидати за задаващите се Оскари, защото направиха най-силно впечатление на публика и критика през годината.
10. „Истинският Люин Дейвис"
Необичайният мюзикъл на Братя Коен разкрива пред зрителя нюйоркската фолк сцена от началото на 60-те и пътешествието на Люин Дейвис от никому непознат мечтател до още по-непознат изпълнител на фолк песни.
Джоел Коен се шегува, че филмът всъщност няма никакъв сюжет, но „Това ни притесняваше само до едно време. Тъкмо затова сложихме котката вътре". Да, котката Одисей наистина е сред главните герои, но далеч не е единственото впечатляващо нещо в този красиво заснет, меланхоличен и мелодичен филм.
9. „Син жасмин"
На 78 Уди Алън продължава да навлиза в непознати територии и да доказва, че въобще не сме видели всичко от него. Забравете „Полунощ в Париж", защото „Син жасмин" е най-добрият му филм за последните години (може би от „Мач пойнт" насам). А Кейт Бланшет прави ролята на годината като блестящо красива, но вътрешно отчаяна жена от висшето общество на Ню Йорк.
8. „Небраска"
Режисьорът Александър Пейн ("Наследниците") ни поднесе една невероятно трогателна черно-бяла комедийна драма. В нея страдащ от деменция старец (Брус Дърн) си въобразява, че е спечелил милион долара от лотарията и тръгва на абсурдно пътешествие, за да си вземе парите. Мекушавият му син се съгласява да тръгне с него, но не толкова въодушевена е циничната му съпруга, изиграна неповторимо от 84-годишната Джун Скуиб.
Забавен и предизвикващ умиление, филмът остава трайно в съзнанието на зрителя и сякаш постепенно му въздейства все повече и повече, много след края на финалните надписи.
7. „Капитан Филипс"
Пол Грийнграс надскача от раз рамките на жанра „драма по истински случай" при екранизирането на историята с отвлечения американски товарен кораб „Мерск Алабама" от сомалийски пирати.
Щом пиратите нападат невъоръжения товарен кораб, между командващия му офицер капитан Ричард Филипс и лидерът на пиратите Мусе избухва непримирим сблъсък. Е, капитан Филипс е изигран от Том Ханкс, което автоматично накланя везните в неговата посока. Но въпреки предизвестения край, битката си заслужава да се види.
6. American Hustle
Още едно заглавие, вдъхновено от действителни събития. American Hustle ни пренася през 80-те и разказва за финансов измамник (Крисчън Бейл) и неговата любовница и партньорка (Ейми Адамс), които са принудени да работят с неконтролируем федерален агент (Брадли Купър) в разкриването на други мошеници, мафиоти и политици от високите етажи на властта.
Режисьорът Дейвид О. Ръсел напълно оправдава високите очаквания след миналогодишния „Наръчник на оптимиста", донесъл Оскар на Дженифър Лорънс.
5. „Тя е глас"
Да, това е българският превод на Her на Спайк Джоунс. Във филма Скарлет Йохансон е по-изкусителна от всякога... макар че я няма никаква на екрана.
Тя се превъплъщава в дигиталната лична асистентка на главния герой - самотен писател (Хоакин Финикс), който постепенно се влюбва в нея, макар че тя представлява просто един глас, излизащ от компютъра му.
Начинът, по който трудната за вярване история е поднесена на зрителя прави филма едно от най-сериозните постижения на 2013-а. А Скарлет Йохансон вече е спрягана за Оскар за поддържаща роля, което би било революционно решение на Акамедията.
4. „Преди полунощ"
Девет години след „Преди залез", високо оцененото продължение на филма „Преди изгрев", режисьорът Ричард Линклейтър отново работи с Итън Хоук и Жюли Делпи в „Преди полунощ". Третата част от поредицата представя главните герои близо двадесет години, след първата им среща и влюбването им в един влак към Виена.
Днес те вече са двойка, която отглежда своите дъщери близначки. Джеси (Хоук) се опитва да поддържа някакви отношения с тийнейджъра Ханк, негов син от първия му брак, а междувременно Селин (Делпи) трябва да вземе трудно решение относно своята кариера.
Връзката между съпрузите е пред поредното си изпитание, а Линклейтър отново показва, че превръща поредицата в знакова любовна история за цяло едно поколение.
3. „Вълкът от Уолстрийт"
Близо тричасовата сага на Мартин Скорсезе е вдъхновена от автобиографичната книга на бившия стоков брокер от Лонг Айлънд Джордън Белфорт.
Белфорт отказва да сътрудничи на властите по време на криминален случай през 90-те, а въпросната измама, в която е замесена и мафията, оказва пагубно влияние не само върху Уолстрийт, но и върху целия банков свят.
Заради отказа си да даде информация и заради обвиненията в пране на пари, Джордън Белфорт прекарва 22 месеца в затвора - преживяване, което променя изцяло живота и възгледите му.
В поредния си блестящ филм Скорсезе показва абсурда на престъпленията, извършвани от „белите якички" - престъпления, при които никой не умира, но целият свят пищи на умряло, и то съвсем основателно.
2. „Гравитация"
Невероятното 3D зрелище вече мина и през България и впечатли мало и голямо с изумителната разходка из космоса, която предлага.
Но филмът на Алфонсо Куарон е доста повече от „Аватарът" на 2013-а - той даде на Сандра Бълок може би най-добрата роля в кариерата й. Като космонавт-новобранец, тя кара зрителя искрено да се вълнува и съпреживява, което вече си е постижение отвъд визуалните ефекти и триизмерната картина.
1. „12 години в робство"
Най-хубавият филм за робството е и най-добрият въобще за тази година. Без никаква захаросаност режисьорът Стив Маккуин ни представя ужасяващата история по истински случай на напълно свободен чернокож мъж от Ню Йорк, отвлечен и поробен в далечния Юг.
Чиуетел Еджиофор е фаворит за всякакви призове за мъжка роля тази година, а Майкъл Фасбендер и Бенедикт Къмбърбач го подкрепят безупречно.
Няма време за филми Другари. Прибирам се от работа, почнала Сделка или не... трябва да изгледам и рекламите, после за да съм информиран- новините. Следва Биг Брадър- задължителен, за да съм в час кво става в хайлайфа. Докато се занимавам с тая културно-информационна дейност пия 3 ракии с 2 трушии и ми се приспива. Сабале един Сутрешен блок за отскок и пак на работа.. ps Person of interest - струва си всяка минута.