Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Стандартът Евро 7: Прощален подарък от Брюксел за автомобилните заводи

По-меките екологични стандарти облагодетелстват автомобилната индустрия Снимка: iStock
По-меките екологични стандарти облагодетелстват автомобилната индустрия

През 2035 г. Европейският съюз иска всички коли, които се продават, да бъдат изцяло електрически. Амбициозната цел, поставена още преди пандемията от коронавирус, означава, че в автокъщите вече няма да има място за хибриди, още по-малко за коли с двигатели с вътрешно горене.

Още преди това от Брюксел обаче ще искат сериозен спад във въглеродните емисии, отделяни от превозните средства, а това от своя страна налага и нова категоризация.

Затова този ноември ЕС ще представи нов стандарт за екологичност - Евро 7.

До момента най-високият екологичен стандарт беше Евро 6, който получават електромобили, хибриди и малка група автомобили с вътрешно горене.

Според документи, които изданието "Политико" цитира, плановете са в Евро 6 категория вече да попадат все повече автомобили с двигатели с вътрешно горене, а седмата степен да важи само за пълни електромобили и някои хибриди.

Снимка: iStock

От автомобилната индустрия побързаха да се зарадват на тази новина, защото тя ще им спести милиарди евро инвестиции за преминаване към производство само на коли с нулеви емисии. Вместо това компаниите ще заложат на вече познати техники за намаляване на вредните емисии като DPF филтрите при дизеловите автомобили.

Облекчението за автомобилния бранш идва в момент, в който той е затруднен от редица други кризи - спад в продажбите заради високите цени на горивата, оскъпяване на производството, отново заради енергийната криза, както и недостиг на ценни компоненти като чипове и системи за окабеляване.

"Нуждите от зелена трансформация се повишават", гласи документът на ЕС, но в него освен това се отбелязва и че "са взети предвид настоящите икономически и геополитически фактори".

Ходът, при който се спестяват значителни суми на заводите за коли и се забавя преминаването към бъдеще без въглеродни емисии, зарадва автомобилното лоби в Брюксел. Производители на автомобили и дистрибутори са категорични, че преминаването към електромобили далеч няма да е толкова бързо, колкото на Евросъюза му се иска.

Те изтъкват, че за момента електрическите коли са по-скъпи от конвенционалните автомобили, инфраструктурата за зареждане не е достатъчна и мнозина за момента не са подготвени нито финансово, нито психически да преминат на електромобил.

Снимка: iStock

От автомобилния бранш посочват и че средствата, които биха отделили за замяна на двигателите с вътрешно горене с батерии при вече готовите модели, сега ще се изразходят за иновации и за създаването на изцяло нови, по-добри коли с напълно нулеви емисии.

В последния аргумент има солидна доза истина, защото електромобилите често са копия на по-стари модели, но технологията под капака е коренно различна. Ако трябва една кола да се преправя тепърва, това би коствало огромни средства и усилия.

Официалното въвеждане на новата стандартизация още не се е случило, но това не пречи природозащитници и екоактивисти да са бесни на Европейския съюз и да смятат, че ЕС пренебрегва климатичните си цели.

Според Анна Кражинска, експерт по качеството на въздуха и основател на неправителствената организация "Транспорт и околна среда", решението на ЕС да смекчи изискванията за Евро 6 и Евро 7 стандартите ще доведе до още поне 100 хил. замърсяващи коли по европейските пътища.

Кражинска е категорична, че в момента Евросъюзът поставя печалбите на автомобилните компании над здравето на хората и че този ход се предприема след сериозен натиск от страна на автомобилното лоби.

В разговор за Euroactiv тя уточнява, че ако изискванията за колите в категория Евро 6 бяха останали по-стриктни, това щеше да доведе до минимално увеличение в цените на автомобилите - от порядъка на 0,8 до 2,2 на сто.

"Кризата с доставките и енергетиката няма да трае вечно", допълва Кражинска.

Тя изтъква, че някои производители са качили цените на колите си с 30-40 процента през изминалите две години с цел да продават повече премиум модели, а приходите не са инвестирани в електрически технологии.

От CLOVE - панел от съветници по въпросите за климата и качеството на въздуха към Европейската комисия - обаче са убедени, че в момента по-строги изисквания към новите коли няма как да въведени.

Ако решението за стандартите Евро 6 и Евро 7 остане в този си вид, то ще спести пари не само на автомобилните заводи, но и на самия Европейски съюз. Брюксел обещава щедри фондове, които ще се изразходват само и единствено за преминаването към електромобили.

Остава въпросът докога ЕС ще може да отлага догонването на екологичните цели, които самият Евросъюз си наложи и се опитва да догони.

Едно е сигурно - по-меките екологични стандарти може и да са подарък за автомобилните компании, но са сред прощалните подаръци в тази насока.

 

Най-четените