През 2035 г. Европейският съюз иска всички коли, които се продават, да бъдат изцяло електрически. Амбициозната цел, поставена още преди пандемията от коронавирус, означава, че в автокъщите вече няма да има място за хибриди, още по-малко за коли с двигатели с вътрешно горене.
Още преди това от Брюксел обаче ще искат сериозен спад във въглеродните емисии, отделяни от превозните средства, а това от своя страна налага и нова категоризация.
Затова този ноември ЕС ще представи нов стандарт за екологичност - Евро 7.
До момента най-високият екологичен стандарт беше Евро 6, който получават електромобили, хибриди и малка група автомобили с вътрешно горене.
Според документи, които изданието "Политико" цитира, плановете са в Евро 6 категория вече да попадат все повече автомобили с двигатели с вътрешно горене, а седмата степен да важи само за пълни електромобили и някои хибриди.
От автомобилната индустрия побързаха да се зарадват на тази новина, защото тя ще им спести милиарди евро инвестиции за преминаване към производство само на коли с нулеви емисии. Вместо това компаниите ще заложат на вече познати техники за намаляване на вредните емисии като DPF филтрите при дизеловите автомобили.
Облекчението за автомобилния бранш идва в момент, в който той е затруднен от редица други кризи - спад в продажбите заради високите цени на горивата, оскъпяване на производството, отново заради енергийната криза, както и недостиг на ценни компоненти като чипове и системи за окабеляване.
"Нуждите от зелена трансформация се повишават", гласи документът на ЕС, но в него освен това се отбелязва и че "са взети предвид настоящите икономически и геополитически фактори".
Ходът, при който се спестяват значителни суми на заводите за коли и се забавя преминаването към бъдеще без въглеродни емисии, зарадва автомобилното лоби в Брюксел. Производители на автомобили и дистрибутори са категорични, че преминаването към електромобили далеч няма да е толкова бързо, колкото на Евросъюза му се иска.
Те изтъкват, че за момента електрическите коли са по-скъпи от конвенционалните автомобили, инфраструктурата за зареждане не е достатъчна и мнозина за момента не са подготвени нито финансово, нито психически да преминат на електромобил.
От автомобилния бранш посочват и че средствата, които биха отделили за замяна на двигателите с вътрешно горене с батерии при вече готовите модели, сега ще се изразходят за иновации и за създаването на изцяло нови, по-добри коли с напълно нулеви емисии.
В последния аргумент има солидна доза истина, защото електромобилите често са копия на по-стари модели, но технологията под капака е коренно различна. Ако трябва една кола да се преправя тепърва, това би коствало огромни средства и усилия.
Официалното въвеждане на новата стандартизация още не се е случило, но това не пречи природозащитници и екоактивисти да са бесни на Европейския съюз и да смятат, че ЕС пренебрегва климатичните си цели.
Според Анна Кражинска, експерт по качеството на въздуха и основател на неправителствената организация "Транспорт и околна среда", решението на ЕС да смекчи изискванията за Евро 6 и Евро 7 стандартите ще доведе до още поне 100 хил. замърсяващи коли по европейските пътища.
Кражинска е категорична, че в момента Евросъюзът поставя печалбите на автомобилните компании над здравето на хората и че този ход се предприема след сериозен натиск от страна на автомобилното лоби.
В разговор за Euroactiv тя уточнява, че ако изискванията за колите в категория Евро 6 бяха останали по-стриктни, това щеше да доведе до минимално увеличение в цените на автомобилите - от порядъка на 0,8 до 2,2 на сто.
"Кризата с доставките и енергетиката няма да трае вечно", допълва Кражинска.
Тя изтъква, че някои производители са качили цените на колите си с 30-40 процента през изминалите две години с цел да продават повече премиум модели, а приходите не са инвестирани в електрически технологии.
От CLOVE - панел от съветници по въпросите за климата и качеството на въздуха към Европейската комисия - обаче са убедени, че в момента по-строги изисквания към новите коли няма как да въведени.
Ако решението за стандартите Евро 6 и Евро 7 остане в този си вид, то ще спести пари не само на автомобилните заводи, но и на самия Европейски съюз. Брюксел обещава щедри фондове, които ще се изразходват само и единствено за преминаването към електромобили.
Остава въпросът докога ЕС ще може да отлага догонването на екологичните цели, които самият Евросъюз си наложи и се опитва да догони.
Едно е сигурно - по-меките екологични стандарти може и да са подарък за автомобилните компании, но са сред прощалните подаръци в тази насока.