Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Да купиш футболен клуб не е просто инвестиция

Ливърпул и звездите на тима са популярни в цял свят, което дава отлична възможност за печалби Снимка: BGNES
Ливърпул и звездите на тима са популярни в цял свят, което дава отлична възможност за печалби

Ако Китай наистина има намерение да купи Ливърпул, то това ще отбележи промяна в международната инвестиционна програма на азиатския гигант - това обаче ще е смислена промяна поне по три причини.

Първо, вече знаем, че Китай трескаво търси къде да инвестира огромните си запаси от чужда валута. Досега парите са влагаха основни в държавни ценни книжа, както и във валута, доларът беше единственото изключение. Досега огромната част от излишъка, управляван от китайското правителство се влагаше в книжа, издадени от американското финансово министерство, но цената им падна, като дори се очаква падането да продължава, тъй като доларът е подложен на девалвация спрямо курса на китайския юан.

Китай направи сериозни инвестиции, за да си осигури достъп до суровини, особено в Африка, а различни частни китайски инвеститори вече купуват европейски компании, включително и Volvo. Досега китайските инвестиции във Великобритания бяха ограничени, но вече се появиха информации, че китайска банка обмисля създаването на своя дъщерна финансова институция на Острова, която ще ще занимава основно с банкиране на дребно.

Второ, Китай пазарува в чужбина, а в същото време у дома потребителите демонстрират все по-нарастващ интерес към топмарките на Запада. Това се вижда ясно при развитието на съвместните предприятия в Китай - автомобилните марки Audi, Mercedes и BMW постигат успехи там, тъй като произвеждат и продават продукт, който няма как да бъде създаден и развит на местна почва. Западните компании внасят ноу-хау за производството на такива продукти. Същото важи и за футболните клубове - покупката на тим от ранга на Ливърпул със сигурност ще се отрази и върху играта в местен план. Това е инвестиция, която осигурява допълнителна информация, ноу-хау и опит на инвеститора, който влиза в по-развита и конкурентна среда.

Футболът става все по-популярен в Китай, а комунистическите власти вече са осъзнали значението, което има играта в световен мащаб. Но представянето на националния отбор на Китай не е особено вдъхновяващо за местните фенове и на място вече се появяват настроения, че Китай трябва да се поучи от Англия - особено що се отнася до развитието на футбола на клубно ниво, а след това - и на национално.

Ако сделката с Кенет Хуанг се осъществи, Китай ще купи не само клуба и марката Ливърпул, Китай ще сложи ръка върху част от индустрията за свободното време, в която влиза и футболът в Англия.

В следващите години, Китай ще започне да излиза от ролята на нация-производител и ще започне да се превръща в държава, където услугите, свободното време и забавленията ще стават все по-важни. Осъществяването на този преход ще е огромно предизвикателство. Инвестирането в световноизвестен футболен клуб е част от този преход, от финансова гледна точка инвестицията не е нещо особено, но всъщност е огромна, ако съдим по въздействието й върху световния спорт и вниманието, което ще привлече към клуба и инвеститора.

 

Най-четените