Помните ли "Семейство Джетсън"? Анимационният сериал напомняше на "Семейство Флинтстоун", само че с действие, което се развива напред в бъдещето, някъде към средата на 21-и век.
Едно от най-запомнящите се неща в тази анимация бяха летящите превозни средства, защото всички живееха в град, намиращ се високо над земята. Първите епизоди излизат в началото на 60-те, което означава, че тогава хората са си представяли, че към 2060 г. човечеството вече ще използва летящи автомобили.
Днес се оказва, че може би съвсем не сме далеч от подобна реалност, тъй като научнофантастичните мечти на създателите на "Семейство Джетсън" изглеждат наистина близо до това да се превърнат в реалност.
Стартъп компанията Wisk Aero представи своето автономно, четириместно и изцяло електрическо летящо превозно средство. Подкрепяната от Boeing компания обяви, че ще поиска одобрение за превоз на пътници от американската Федерална авиационна администрация (FAA) като част от идеята си за извършване на въздушни таксиметрови превози.
Wisk е създадена през 2019 г. като съвместно предприятие между Boeing и Kitty Hawk - фалиралата компания за летящи таксита, финансирана от съоснователя на Google Лари Пейдж. Тя е в надпревара с още няколко конкуренти, всеки от които иска да се превърне в първата компания за "усъвършенствана въздушна мобилност", получавайки зелена светлина от FAA за тестове с истински пътници.
Според Wisk тяхното полуавтономно летящо превозно средство от шесто поколение ще бъде първото от този тип с подобен сертификат за дизайн и безопасност. От там нататък получаването на разрешения за масово производство и сертифициране като въздушен превозвач ще бъдат въпрос на време.
По същество летящата кола на Wisk представлява нещо като огромен дрон за превозване на хора.
Той разполага с шест предни ротора, които могат да се накланят хоризонтално или вертикално, както и шест задни ротора, фиксирани във вертикално положение. В подобна конфигурация машината развива максимална скорост от около 145 километра и има обхват от 140 километра с включения резерв. Максималната височина, на която може да лети, е около 1200 метра.
Wisk има за цел един ден да започне да предоставя услуга за междуградски превози, като с времето обхватът и възможностите на тези "таксита" ще бъде постоянно разширявани, така че да летят по-бързо и да стигат по-далеч.
От компанията смятат, че до пет години ще могат да пуснат на пазара своята услуга за въздушно такси и прогнозират 14 милиона полета годишно в 20 основни пазара по света.
Тяхната машина е един от няколкото различни проекта в тази пазарна ниша.
Например компанията за въздушни таксита Joby Aviation миналата година бе закупена от Uber и неотдавна представи 5-местно превозно средство (включващо пилот), което достига максимална скорост от 350 километра и имат обхват от 240 километра.
We’ve expanded our existing contract with the U.S. Air Force’s @AgilityPrime, increasing its potential value by more than $45 million and broadening engagement on flight test operations to include the Marine Corps.
— Joby Aviation (@jobyaviation) August 10, 2022
Read more:https://t.co/n5tKnIyMEd pic.twitter.com/8NTP9B4hKz
В Европа немците от Volocopter също работят по сходна машина, докато в Китай водещ разработчик на това поле е Ehang. На терен са още и американските Eve Air Mobility и Archer Aviation, които по-рано тази година продадоха общо 300 от своите проекти на авиокомпанията United Airlines.
Wisk обаче се различава от всички конкуренти, тъй като акцентира върху своята технология за автономно летене. Тя не разчита на пилот в самото превозно средство. Вместо това машината е снабдена със система за автопилот и множество сензори за откриване и избягване на всякакви препятствия във въздуха.
В същото време тя е под непрекъснат надзор от оператори на земята, които могат да поемат контрол върху машината по всяко време.
Досега всички стартъпи в бранша са успели да привлекат финансиране от гиганти като Hyundai, Toyota, Airbus, Boeing, Bell и Uber, а пък анализатори прогнозират, че пазарът на летящи таксита може да нарасне до 150 милиарда долара приходи към средата на следващото десетилетие.
Изглежда, че реалността от "Семейство Джетсън" е доста по-близо, отколкото сме предполагали.