Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Круизните кораби замърсяват": Как Норвегия пази популярните си фиорди

Мярката влиза в сила от 2026 г. Снимка: iStock
Мярката влиза в сила от 2026 г.

Набразденото от фиорди крайбрежие на Норвегия е най-голямата туристическа атракция на страната. Милиони искат да се насладят на гледките на кристалните води, отвесните скали и суровата природа.

За 2023 г. пътническият трафик само от круизни кораби в Норвегия е близо 5 млн. души.

Те са навсякъде по крайбрежието на страната - от Осло и Берген на юг до Тромсьо отвъд полярния кръг - огромните плаващи градове возят милиони хора, горят милиони тонове дизел и произвеждат милиони тонове вредни емисии.

Това не се харесва никак на властта в Осло и парламентът в страната реши да предприеме промени.

Още през 2018 г. беше прието, че от 2026 г. във фиордите, които са част от Световното наследство на ЮНЕСКО, ще могат да влизат само круизни кораби и фериботи, задвижвани на гориво без емисии.

Забраната касае и изключително популярните Гейрангерфьорд и Наройфьорд.

"Круизните кораби са с най-високи емисии на пътник за изминат километър. Те замърсяват фиордите ни", обяснява пред "Дойче Веле" външният министър на Норвегия Еспен Барт Ейде.

Гейрангерфьорд е изключително популярен. Снимка: iStock
Гейрангерфьорд е изключително популярен.

800 000 души годишно посещават Гейрангерфьорд, като двама от всеки пет пристигат с круизен кораб.

Данните от Изследователският институт на Западна Норвегия сочат, че общо круизните кораби в страната използват около 170 млн. литра гориво, което е близо 3 на сто от всички емисии на страната. По-голямата част от тях се изгарят в морето, но 20% се изразходват, докато корабите са в пристанищата.

В Европа само Испания, Франция, Италия и Гърция имат повече емисии от този тип туризъм от Норвегия.

Повечето круизни кораби по света все още се движат на дизел. Някои от компаниите инвестират в плавателни съдове на LNG - втечнен природен газ, за който се смята, че е по-щадящ околната среда.

Според Норвегия обаче недостатъчно - забраната ще важи и за такова гориво.

"Зелени заедно"...

е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg

"Ако искат да влязат в нашите фиорди, са направили грешен залог, защото втечненият природен газ далеч не е без емисии - може би е подобрение с 20-25% в сравнение с другите изкопаеми горива. Това е твърде малко", коментира Ейде.

Забраната касае и норвежките компании, които също се опитват да разработват алтернативи.

Това не е лесно, тъй като задвижването на дизел все още е най-евтиният и ефективен начин за корабоплаване.

Това важи особено за големи лайнери, които тежат стотици хиляди тонове и за момента няма как да ползват електрически батерии.

Hurtigruten - основаната в Норвегия и специализирана в круизи в района компания разработва круизен кораб с нула емисии. Засега се предвижда плавателният съд да има 60-мегаватова батерия, вятърни и соларни устройства и смарт кабини с мониториране на енергийния разход в реално време.

Три от корабите на компанията са преоборудвани, така че да могат да се захранват хибридно. Това обаче позволява да функционират на батерии и без емисии за няколко часа.

Новият кораб се очаква да е напълно "чист" и да е на вода до 2030 г.

Според проучване на организацията Transport & Environment, цитирано от норвежката телевизия NRK, емисиите серен диоксид от трафика на круизните кораби е път пъти повече от всички останали кораби по крайбрежието на Норвегия.

Без този вид плавателни съдове емисиите от въглероден диоксид в района на фиордите пък намаляват с 60 000 тона годишно, или колкото произвеждат 26 000 коли.

Круизните кораби са огромни и се нуждаят от много гориво. Снимка: Getty Images
Круизните кораби са огромни и се нуждаят от много гориво.

Решението за кораби без емисии обаче ще има сериозно отражение върху поминъка на хората от района, които разчитат силно на туризма.

Затова и в Норвегия се търси компромисно решение какви алтернативни горива може да се използват, за да се разшири евентуално броят на корабите, които ще могат да плават в защитените фиорди. Засега това са биогорива, биогаз или горива такива от рециклиран карбон.

Както и в други страни, недоволството срещу индустрията на круизите расте.

От 2023 г. например най-големите кораби вече не могат да акостират в най-централната част на фиорда на столицата Осло след доста оплаквания, че превземат пейзажа и блокират пристанището.

В Берген пък Зелената партия обяви намерение да превърне града в свободен от круизни кораби от 2027 г.

През 2022 г. пътниците на кораби, акостирали в 4 пристанища в страната пък бяха посрещнати с 1000 плаката, че не са добре дошли.

---

"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на Кауфланд България, UniCredit Bulbank, Cargotec, RÖFIX, Insaoil, GreenPoint, Toki.bg, Инвестбанк, Hitachi Energy.

 

Най-четените