Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ако си канен на парти в контейнера: Новата мода на мръсотията и първите ѝ икони

Манията по шикозната нечистотия Снимка: Getty Images
Манията по шикозната нечистотия

Забързаното ежедневие на модела Джулия Фокс от известно време се върти около три опорни точки - сексът, провокациите и Кание Уест. И трите подробно разнищени в последния ѝ мемоар Down the Drain.

Звездата така се надпреварваше с времето, за да промотира книгата за живота си, че вероятно изобщо не е предполагала как неволно ще се превърне в макет на най-новото течение в модата.

Но неведоми са пътищата на подиума.

Позирайки пред камерите за събитие в Лондон, Джулия Фокс събра погледите с избраната от нея рокля, имитираща завеса за душ. Тоалетът беше съчетан с пластмасова примка около шията на звездата, структурирана чанта и обувки в бяло.

Някои видяха в модния ѝ избор (не)скрита символика с мемоара на Фокс Down the Drain ("Надолу в канала"), а други се позабавляваха на неин гръб, сравнявайки я с "пратка за химическо чистене".

В моден план обаче бялата рокля във вид на мушама, с която Фокс присъства на топ хайлайф събитие, е изцяло в духа на тенденциите от последната Седмица на модата.

Тази година дизайнерите поставиха под съмнение и друго от доскоро непоклатимите си решения - въпросът с хигиената. Задължително ли е тя да присъства на модните ревюта и как да се маскираме така, че да не си личи колко редовно се къпем.

Първенец в това отношение се оказа модната къща Miu Miu, на които им се носи славата, че измислят изключително фини и нежни дрехи. Кройката им е ефирна, а колекциите им - еманация на женската природа.

Но с ревюто, на което представиха предложенията си за пролет/лято 2024, Miu Miu тръгнаха срещу собствените си правила.

Дрехите им представляваха модерен препис на гръндж манията от 90-те, но това, което направи най-силно впечатление в ревюто, бе шикозно омазнената коса на моделите.

На външен вид красавиците на подиума изглеждаха така, сякаш не са се къпали минимум четири дни, а стилът на прическите им беше умишлен.

"Косите изглеждат деликатно мокри и привличат вниманието, като директно отразяват слънчевата светлина", обяснява коафьора на Miu Miu Върнън Франсоа пред Vogue.

Той описва новата естетика за косата като футуристична, драматична и по-близка до реалността от това, което модните подиуми предлагаха доскоро.

Визията е постигната с органично масло и лак за коса и редица фризьори вече я похвалиха в Instagram.

"Цялостният вид е страхотна препратка към 90-те и също така може да се постигне с лекота", коментира фризьорът Адам Кембъл.

Масовата мания на стилистите и дизайнерите обаче не беше оценена високо от публиката. Стотици потребители в социалните мрежи твърдят, че модата не заслужава да се определя като мода, щом се опитват да пробута нечистотия в луксозна опаковка.

Реакцията им очаквано е радикална, но не е съвсем обективна като се има предвид историята на шикозната мръсотия.

Тенденцията по мазната коса започна още през 50-те години с иконите Елвис Пресли и Джеймс Дийн, които подчертаваха мъжествеността си с обилни количества гел. При Елвис стилът бе част от сценичния му облик, а при Джеймс Дийн лъскавата грива усилваше бунтарския му имидж.

Десетилетия по-късно мазната коса беше изместена от дългите и буйни рок прически на 70-те и 80-те, но през 90-те отново се върна на сцената с гръндж вълната.

Осъвременяването ѝ от настоящата мода започна през 2015 г. с колекцията на Александър Уанг, който не се скъпеше за гела и лака и произведе в модата на прическите т.нар. "мокър ефект".

Дрехите, като извадени от контейнера за боклук, също не са нещо ново в модата.

Наложиха се сред феновете на гръндж музиката през 90-те и настъпиха в модата с първата колекция на Марк Джейкъбс. Разликата в цените обаче беше съществена.

Докато фронтментът на Nirvana Кърт Кобейн си купуваше дрехи втора употреба и пет пари не даваше дали изглежда модерно, дизайнерите и стилистите на 90-те експлоатираха култовите му тоалети и ги продаваха за по хиляда долара парчето.

Че модните подиуми по правило са огледало на обществото няма спор, но е любопитно как тенденциите на висшата мода се настройват към вкуса на масите.

Копират "изпадналите" облекла на простолюдието, но им наместват дизайнерско лого и поставят минимум три нули в цената.

Отзвукът на тази тактика продължава и до днес.

Искате да изглеждате като "пратка за химическо чистене" като Джулия Фокс? Роклята ѝ ще ви струва 600 евро. Харесва ви новият мръсен мазен вид на косите? Цените на продуктите от висок клас за постигането на визията започват от 50 долара.

А къде е разликата между това да не се къпеш и да се облечеш в душ завесата от собствената си баня? Вероятно само в марката.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените