В леката атлетика има дисциплина, наречена стипълчейз, и периодът преди Коледа доста напомня на нея.
Стипълчейз е средно дълго бягане - 3000 метра, с препятствия. На пистата те са 4, плюс още едно - водно препятствие, което е ров с вода. Това прави дисциплината много специфична и изискваща - не просто трябва да умееш да пробягаш 3 километра в добро темпо, но и да се справиш с нарушаването на ритъма заради препятствията. За капак трябва да преодолееш рова с минимум щети, т.е. да не цопнеш в най-дълбоката му част и да тичаш през вода, а да прескочиш колкото може по-голяма част от нея.
Най-трудна в стипълчейза е последната обиколка, когато умората натиска жестоко. Това прави препятствията още по-рискови, а прескачането и на водното за финал е обръщало не едно и две състезания.
Коледното бягане вече започна с появата на празничните предложения на големите вериги, но още не сме стигнали и до първото препятствие.
Тепърва изпитанието започва да набира сила - обмисляне, координация и реализация на планове за подаръци, семейни събирания, трапези, ядене, пиене, пътуване. Градусът на напрежението постепенно се покачва с украси, търговски послания, Марая Кери, белобради старци и северни елени на всеки ъгъл, и около средата на декември истерията се завихря като водата във водното препятствие, в която скачат състезателите.
••• И не е само това:
Паралелно с това в доста бизнеси приключващата година е усилен период, и освен време за подготовка за празници е време и за сериозно работене, а през 2025 г. това касае още повече сектори заради въвеждането на еврото от 1 януари.
Да влязат в що-годе нормално - за себе си и околните - състояние в празничните дни, умеят само най-подготвените, най-мотивираните и най-издържливите. Но истинските шампиони са малцинство - останалите отпадат от надпреварата при някое от поредните препятствия.
А за немалка част от нас ролята на последното, фатално водно препятствие играе фирменото коледно парти.
То е финалното мъчително изпитание преди финиша, което идва с товара на тонове натрупана умора, и може да удави и последната капка живец и настроение.
Коледното фирмено парти, особено организирано в последните дни преди Коледа, е мъчение и ненужен тормоз за огромна част от служителите. На 19-20 декември те жадуват за почивка; кратко изтрезняване от различните други партита, на които са били - често отново по задължение; за малко свободно време да доизкусурят домашните детайли около празниците или финализирането на работната година...
Или просто да се пъхнат под юргана, да зяпат с празен поглед сериал и да си върнат поне малка част от коледния дух и самообладанието, системно заглушавани от Марая Кери и Jingle Bells.
Вместо това те трябва да присъстват на натрапено парти с почти задължителен характер, за чийто развой има два сценария.
Или да пропилееш 2-3 часа от живота си в тъпеене и криндж, докато чакаш речта на шефа, чийто край легитимира евакуацията ти, или да се напиеш безпаметно, отново от тъпотия и криндж.
Организаторите на изтезанието - HR-ите и ръководството на фирмата, често са наясно с настроенията сред колектива, но не могат да си позволят просто да се съобразят с тях. Парти трябва да има.
За първите - защото за това им плащат, а за вторите - за да не дават повод за съмнения в цветущото състояние на компанията и високите си оценки за положения от служителите труд. Все пак по-добре парти, отколкото увеличение на заплатите.
••• Още офис битовизми:
Цялата тази тягостна ситуация може да бъде избегната много лесно - с парти преди, а не в разгара или края на изтощителното коледно тичане. С тържество през ноември, когато всички са още що-годе свежи и част от хората дори имат желание да се съберат с колегите си след работа, да хапнат, пийнат и побъбрят с тях.
Парти, което идва преди празничната истерия, преди умората и дори преди Марая Кери. Което има далеч по-голям шанс да е тийм билнидг, а не натрапено задължение. Може дори да се окаже забавно, а не досадно, защото участниците тепърва загряват за състезанието.
А ако е толкова важно - може дори да се нарече коледно - щом пуснат щолени по магазините, значи празничното време е настъпило.
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, iBank, Coca-Cola HBC Bulgaria, Kaufland, Силвър Стар, DENSHI.


