Възгледите на един учител

Не звънец, а гонг удари последните дни, когато общественото внимание бе насочено към образованието и в частност финансирането на частните училища. Няма как да остана равнодушна към толерирането им и поставяното им на равна нога със задъхващите се държавни.

Пиша този материал от първо лице на базата на всекидневни наблюдения в столично училище.

На първо място е доста странно да ми се налага да събирам пари от учениците си за хартия и тонер, тъй като няма как да отпечатам контролните им тестове и всички съпътстващи часа упражнения. Всеки път, когато трябва да се изправя пред тях и изпросвам въпросните "подаяния", изпитвам изключително неудобство и срам.

Това не е всичко. Например протеклите през зимата покриви, неработещи физкултурни салони... мога да продължа списъка до безкрай.

За пореден път ни убеждават, че образованието не е приоритет на държавата. Който може, се спасява - изборите са два - в частно училище или в чужбина? Мишлетата напускат потъващия кораб, наречен държавно училище.

И друг немаловажен факт, който все не отчитаме - преподавателският състав е застаряващ, най-младият учител е на средна възраст 40 години.

Къде са младите учители? Стотина души завършват всяка година редовно обучение с квалификация "филолог и учител по български език и литература"?

Задавам въпрос към колегите си, който реторично ще се блъсне в стена от мълчание. Тъй като ми е пределно ясно, че педагогическата правоспособност си остава само на документ и никой след това не поема този път.

И ето как няма никаква приемственост между поколенията. Интересно какво ще стане след като настоящите учители се пенсионират (като голям процент работят в пенсионна възраст и в момента). Това е сериозен въпрос, който никого не тревожи.

Млади учители няма. Те са приятно изключение, когато започват работа по доброволчески програми, заместване или по някаква лична принуда за кратък период.

Убедих се и в неразбирането, което крие учителската професия от страна на обществото. Всички митове се разбиват едва когато се започне работа в училище.

Ниските заплати не са пропорционални на изключителната отговорност, която носи тази професия. Дългите ваканции са само за учениците, учителите са на работните си места, работното време на половин ден е също мит, когато часовете ти започват в 13.30 часа до 19.30 часа, а преди това имаш консултации с ученици и трябва да провериш 200 писмени работи. Но млъкни, сърце...

Разбира се, че заради повсеместната криза, в която се намираме, няма как и образованието да е в цветущо състояние. Но именно в такива икономически трусове излиза наяве равносметката, че държава, която пренебрегва бъдещето си, извършва най-страшното, бавно, но сигурно убийство.

Колкото и страшно да звучи, правдивостта на тази теза може да се потвърди от всеки, прекрачил прага на училище. Лесно е да се законодателства, когато децата ти учат в чужбина или в частно училище. Епикризата е ясна: сегашните управници скъсяват живота на българското образование, държат го на системи и са готови всеки момент да махнат кислородната му маска.

Надявам се гласът ми да не отиде в пустинята на безразличието, защото власт, която зачерква образованието и се опитва по всякакъв начин да го унищожат с политиката си по намаляване на бюджета, рано или късно ще бъде наказана от онези деца, които в момента са в училище.

Те са следващите.

#1 lele male 07.03.2012 в 12:07:23

за написаното!

#2 nell 07.03.2012 в 12:15:49

Браво! Това е един от малкото смислени и добре написани текстове по тази тема.

#3 Bobby_gBG 07.03.2012 в 12:53:01

Нещастната държава вместо да се хвали че била преразпределяла само 33% от БВП, да вземе да ги увеличи с 4%, като 2% ги даде за образование а други 2% - за здравоопазване. Чак след това имаме шанс наистина да тръгнем нагоре. Без качествено образование и здравеопазване всяка държава е обречена на гибел.

#4 Iratais 07.03.2012 в 13:34:20

Хубава статия госпожо Димитрова. Мисла си обаче, че това ше си остане вик в пустиня. Погледнете само някоя снимка на Боко или Цецко и ше ви стане ясно. Не мое човек с разбирания и светоглед на тракторист да мисли за такива сложни неща кат нащо образование. Не ми се мисли мойто хлапе как и какво ше научи след 1 година кат тръгне първолак. И съм далече от това да обвинявам учителите. Лошото е, че тия процеси не са само в образованието. Насекъде е така. Вижте лекарското съсловие. Имал съм и имам все още много контакти със лекари порад естеството на предишната ми работа. Ми един завеждащ катедра доцент знаете ли колко взима? Преди 2 години взимаше ок. 600-700лв. Това кво е? Сиганката проста на пазаря с доматето праи по 2к. Що? Къде е логиката? Учители, лекари, инженери - све умира. Караме още на инерция ма тя гасне вече. Кат угасне ше е интересно. Ше ме помислите за шашав ма си мисла от извесно време, че нема друг начин да се промени статуквото, ми требва некви сдружения да се прават. Кат ордени или нещо. Евреите примерно си имат кибуци. Хора с еднакви разбирания за морал, които искат бъдеще за децата си. Секи сам за себе си да се бори не става. И не говора за тия мъртвородени организации дет имаме сега. Говора за истински силни сдружения обединяващи хора от всички сфери на обществото - адвокати, инженери, лекари, военни, полицаи и т.н. Всеки готов да принесе нещо за една по-добра и нормална държава. Таа клетка се бори легално и нелегално ако требва против прогнилата държава. Па и кво значи нелегално? Че ше застреляш убиец и ше го покриете после? Нормално. Не и според изкривената ни държава. Да го духа тогава таа държава. Един велик човек, един от бащите на американската нация беше казал, че щом моята държава не ме защитава и не работи в мой и на обществото интерес тогава таа държава е нелегитимна и следователно аз не я признавам за своя.

#6 everafterification 07.03.2012 в 15:20:17

И аз ще се присъединя - браво, г-жо Димитрова! Това, което ме натъжава обаче, е че погледнато статистически, под статиите, които "плюят", коментарите не могат да се изброят. За сравнение, под статия като тази, която предлага реалистична гледна точка без елементи на "плюене", коментарите се броят на пръсти. Нека мислим креативно, не само да храним и да се оплакваме! Споделям ужаса ти, и ти желая успех - дано детето "попадне на хора" (в училище, не в затвора - да избягаме от класиката)! Но това, което ме ужасява, е че един ден аз няма да имам никакъв избор освен да се моля детето ми да попадне на достойни учители и свестни съученици.. което изглежда все по-малко вероятно.... Липсата на контрол от страна на родителите е страшна, но по-страшна е липсата на ЖЕЛАНИЕ за такъв контрол - училището не е мястото, където изпращаме децата си на "безплатно отглеждане", докато заработваме прехраната. Защото ще дойде момент, в който ще се приберем вкъщи и срещу нас ще стои един чужд човек - собственото ни дете, моделирано по калъп, който всячески сме се опитвали да избегнем вкъщи - на пошлост, чалга, простотия... И тогава вече нищо не можем да направим.

#7 Оня Дето Го Трият 07.03.2012 в 16:06:15

За сведение на по-долу коментиращата, "плюенето" под другите теми е лично мнение на коментиращите и поражда обикновено някаква дискусия. Да, тази статия е прекрасна, браво и от мен за авторката! Но тук май ще се изредим всички да плеснем по едно браво и това е.....и всичко минава и заминава...карай нататък, образованието го оправихме, оттатък има статия за циците на някаква...

#8 bluebird 07.03.2012 в 16:18:11

С удоволствие бих ви дала 5 стотинки, за да си принтирате текста и да го ползвате знаете къде... Вие лично какво направихте, за да се поправи покривът на училището или спортният салон? А за тонерите? За хартията? Да ви е хрумвало да търсите спонсори сред родителите или фирми? Да ви е хрумвало да организирате учениците да пеят, свирят, да изнасят пиеси или нещо друго пред родителите и по този начин да събирате пари за училището? А като вземете нови и млади учители, които имат желание да променят нещо, как ще се държите? Ще им позволите ли да развиват идеите и вижданията си или ще се опитате да ги вкарате във вашия калъп, само и само да не ви се налага на вас да вършите нещо допълнително? Вие лично какво сте направила за учениците си, освен да влезете, да изпитате няколко човека и да си изпеете урока по същия начин, по който сте го правила последните 10 години? И това в София.... където има толкова много възможности, само трябва да се протегне човек...

#9 Оня Дето Го Трият 07.03.2012 в 16:31:33

Bluebird, човече......"плюеш"!

#10 My Majesty 07.03.2012 в 17:11:20

До bluebird: Преди да напиша коментара мнооого дълго се оглеждах през прозореца. Дали не е напекло ЯКО слънцето, че да е слънчасал тоз потребител- форумец А ти, какво направи, че да не текат покривите на училищата? Щото аз в една подобна тема се отчетох. Като член на учителско настоятелство - давам пари. Ти bluebird, какво направи? Учителите са сложени, за да обучават. Не да мислят за покриви, тонери и т.н. Слез на земята и не плюй злобно.

#11 My Majesty 07.03.2012 в 17:16:24

ПОПРАВКА: член на училищно настоятелство. Ама щото много се ядосах като прочетох това нагло и плоско заяждане.

#13 axsbf 07.03.2012 в 17:19:30

Аааа, колеги, защо се хванахте на някакъв/някаква клакьор/ка от миманса? Не е Blue bird, а е Blue smog Страхотно за статията. За съжаление една лястовица пролет не прави. Поздрави!

#14 My Majesty 07.03.2012 в 17:25:44

До Schizofrenina Shiz: За провинцията съм съгласна. Само за това за заплатите не сам. Ще кажа веднага защо. Просто заплатите зависят от броя на децата в училището. Но като цяло начинаещ учител почва с 450 -500 лева заплата. Като му махнеш данъка, пресметни колко му остава. Около 370 - 420. Да, ако живее с мама и тати и не плаща ток и храна - може и като начало да му хареса.

#16 My Majesty 07.03.2012 в 19:02:49

До Schizofrenina Shiz: Да, знам, че учителите с голям стаж вземат повече. Това е така нареченият "клас прослужено време". Според мен начинаещ учител трябва да взема чисто, без данъци 500-600 лева. При това тази заплата е добре за провинцията, и то при положение, че не плащаш наем. На всеки 5 години трудов стаж, заплатата трябва да расте. И да се обвърже качеството на преподаване със субсидията за училищата. По въпроса може да се говори много. Във форума има учители и те могат да кажат по-добре и по-подробно.

#17 bluebird 07.03.2012 в 19:38:28

My Majesty, не знам защо реши, че си единствената отчитаща се в сферата на образованието... На всеки му се иска, като отиде на работа, да мисли само за това, за което му се налага и иска всичко наоколо да е наред, но рядко е така. И когато нещата не са така, както на човек му се иска да са, има 2 възможности: едната е да направи нещо, за да се подобрят, другата е да стои и да се оплаква. В сферата на образованието има много неща, които могат да се направят, обаче там май нищо не се случва! Защо? Хайде, нали имало учители тук, нека да кажат. Така че може и да е заяждане, това което съм написала, но не е нито нагло, нито плоско. Искам да прочета нещо написано от учител, опитал се да промени нещо, а не просто някакво оплакване и то под подобно заглавие...

#19 My Majesty 07.03.2012 в 22:58:09

До bluebird: Реагирах остро на поста ти, защото наистина смятам, че е излишно агресивен и на места твърде несъстоятелен. И понеже питаше кой какво е направил, аз отговорих лично аз какво съм направила и правя. Не зная какво очакваш да направи един учител или две хиляди учителя? Да ремонтират покриви? С какви пари и откъде материали Да накарат децата да пеят по концерти и да събират пари Ми родителят нали ще ги осъди учителите, че карат невръстните деца да работят! по същата логика ако в една операционна тече, лекарят трябва да остави болния и да хукне да ремонтира покрива. Всички ние плащаме данъци и очакваме онези, които управляват УЖ държавата да ги разходват така, че даскалът да си води образователния процес, а лекарят да си лекува болните. А строителните работници да ходят по покривите

Новините

Най-четените