Икономика на гурбетчийството

Цял отрасъл на националната икономика изникна и се разви за десетина години от нищо до към 5% от брутния вътрешен продукт на България. 5% - по изчисления, за които ползвам официалната статистика. Според мен става въпрос за доста по-голям дял в националната икономика, сигурно поне 10%. За жалост, всичко свързано с този тайнствен отрасъл, дълго време ще е само в сферата на грубите оценки, защото икономическата наука изобщо не се занимава него.

Говорим за гурбетчийството

Резултатите от последното преброяване на населението ни изненадаха, че за целия период от близо 20 години преход към пазарна икономика, едва четвърт милион българи са емигрирали трайно. В същото време наблюденията за броя на българите, които си изкарват прехраната в страните от Европейския съюз и САЩ показват, че доста над 1 милион българи се трудят там. Т.е. над 1 милион активно работещи български граждани попадат в категорията на гурбетчиите. Те не са емигранти, а пътуващи работници. Икономически те са трайно свързани с България, но работят в странство и се завръщат периодично; поддържат постоянно домакинство у нас. За гурбетчиите знаем странно малко, предвид огромния им брой, близо 1/4 от цялата работна сила на България. По аналогия с международния туризъм, който е своеобразен износ на услуги (оказвани у нас на чуждестранни граждани), можем да заключим, че

гурбетчийството е износ на работна сила

Продуктът, произведен от тези 1 милион и отгоре активно работещи българи, в най-добрия случай се отчита като брутен вътрешен продукт на страната, в която работят. Най-често никъде не се отчита, защото нищожна част от армията гурбетчии има трудов договор. Останалите добавят труда си към неотчетената, сива икономика на приемащата държава. Неотдавна едно изследване на германското сп. "Шпигел" разкри, че поради емиграцията на "черноработници" сивата част на най-голямата икономика в Европа е нараснала с над 10% от брутния вътрешен продукт на страната. В останалите европейски страни трябва да предполагаме поне същия дял на гурбетчиите в сивия сектор. Същото проучване разкрива донякъде

икономическия модел на гурбета:

Огромни маси, над десетки хиляди хора, с еднаква националност се струпват неканени в най-западналите предградия на големите градове. Според германските журналисти преобладават хора от малцинствата в страните, откъдето идват - от България предимно цигани (роми), турци и помаци. От тези гета новопристигналите се разпределят - които са годни за най-доходоносните професии: проституция, домашни помощници, детегледачи, болногледачи, улична търговия и бандитизъм, поемат към новите си работни места. Там те получават "чисти" от 50 до 200, рядко до 500 евро на ден плюс храна и подслон. В гетото остава масата, която се насочва към най-тежкия физически труд, предимно в строителството и селското стопанство. Там те вземат по 3-4 евро на час (плюс мизерен подслон и храна) за работа, дето местният беличък и пухкав гражданин и за 400 евро не би пипнал. С носталгия говорят за времето "преди кризата", когато плащали по 5 и 6 евро на час, на квалифицирани зидари и мазачи - цели 10-12 евро на час. Днес работата е намаляла, а гурбетчиите черноработници са се увеличили. Все по-често се случва да ги измамят: наемат ги, работят седмици наред като роби и накрая ги изгонват, без да им платят нищо, абсолютно нищо.

В България се връща чистият продукт

от износа на работна сила. Банковата статистика отчита до 2 млрд. годишно нетни парични преводи по банков път и (по-често) чрез системите за "преводи в брой". Познавачите на банковото дело знаят, че тези системи за "преводи в брой" винаги "нетират" трансферите за разчетния период, най-често дневен или седмичен. Т.е. като входящи за България те отчитат наредените към България минус изходящите от страната суми (за издръжка и цена на обучение, туризъм, доставки по интернет, доход от наем на имоти, собственост на чужденци). Като отчетем "нетирането", ще станат поне 2.5 млрд. евро годишни преки постъпления чрез финансовата система. Колко още нетен доход се пренася към България по най-предпочитания път: в брой, в багажа на периодично завръщащите се гурбетчии - можем само да гадаем. Дори да са само още 2.5 млрд. евро, значи имаме цели 5 млрд. евро на година нетен трансфер. За да изчислим поне бегло дела на гурбетчийския сектор в българското стопанство, трябва да добавим и разходите за издръжка на гурбетчиите в чужбина, оценени по български цени, както и натрупването им по сметки и в собствени имоти в чужбина. Както и да смятате, ще получите минимум 10% от продукта на нацията.

Не правим нищо за тези хора,

на чийто робски труд в странство дължим издръжката на стотици хиляди нетрудоспособни, както и сериозния и постоянен поток чист доход към страната. Нищо не чакам от българската дипломация, която се е оключила зад дебели дувари в легациите, за която гурбетчиите са само проблем, който я кара да решава проблеми с официалните власти. Но си мисля, че за десетилетия, откак цъфти гурбетчийският отрасъл, все трябваше да възникне някаква организирана форма за представителство на тези над 1 млн. души. Ако не с пряко участие на държавата, поне землячески частни или политически и неправителствени организации трябваше да има вече, способни да представят и да представляват гурбетчиите у нас и в приемащите страни.

Segabg.com

#1 Оня Дето Го Трият 11.07.2011 в 10:00:55

"...нека бачкат здраво маймуните, не се тава така лесно човек..." Не могли да работят мангалите - я в чужбина как опъват здраво... като има здрава ръка

#2 strawsPulledAtRandom 11.07.2011 в 10:13:04

"...Не правим нищо за тези хора, на чийто робски труд в странство дължим издръжката на стотици хиляди нетрудоспособни, както и сериозния и постоянен поток чист доход към страната..." ------------ А какво искаш да правиш за тях? Работят и пращат парите на близките си, като от тези пари реално България не получава никакваи данъци и осигуровки (от които да се плащат социалните помощи за уж безработния гурбетчия и детските за 7-те му чавета). За какво точно си му задължен? Защо не помислиш какво да направиш за обикновените бачкатори в България, които пак изкарват същите брутни пари, но оставят данъците, осигуровките и резултата от труда си тук?

#3 strawsPulledAtRandom 11.07.2011 в 10:17:39

Като писах, че изкарват "същите брутни пари", имах предвид, че и в България хората работят робски за 3-4 евро на час БРУТНО, а после след удръжките, им остават доста по-малко. Но, обвито с ореола на романтиката, гурбетчийството е "робство", а работата тук за двойно по-малко пари не само не е робство, но е и нещо като да си им задължен на гурбетчиите... Все едно, че щото тук е много готино, ама те от някакъв идеализъм се жертвали и отишли в чужбина...

#4 Borracho 11.07.2011 в 10:44:43

Най-гадното нещо си е наистина отношението на държавата към тези, които са се изнесли от БГ. Двойно по-гадно отколкото към тези, които "опъват каиша" за 8-900 лева на месец... Този новия министър показва някакви наченки на мисъл след като разкара купчината комунистически търтеи от посолствата, но пък знам ли дали ще ги замени с по-добри? В тези среди борбите за сладки длъжности са отколешни... За сметките, които прави автора - надали са толкова верни, щото хората в чужбина отдавна разбраха, че е по-добре да си вземат семействата с тях, отколкото да седят в БГ и да чакат.

#6 strawsPulledAtRandom 11.07.2011 в 12:36:39

Красимире, и в България, след като си платя споменатите данъци, изкарвам доста повече от обсъжданите ставки, така че тези глупости за зависта ги разправяй на останалите ягодоберачи. Което отговаря и на въпроса кой точно от двама ни е идиотът. Може би този, който без да иска се асоциира с мангалите, бачкащи без договор, осигуровки (в резултат на това, понякога и без пари)? Обаждай се само като те питат и ще се излагаш по-малко.

#8 lele male 11.07.2011 в 14:44:50

Абсолютно съгласна с коментари 1 и 2... (с коментар 3 strawsPulledAtRandom малко ме загуби ) RE 5 Каква завист откри в изказването на straws-a? Аз бих била много щастлива, ако Гърция, Испания, Португалия и бла бла подобни ягодови, портокалови и т.н държави, организират едни хубави 3-6 месечни (не смея да мечтая за целогодишни) бригади и дръпнат цялото ни ромско население на гурбет...

#9 lele male 11.07.2011 в 14:46:52

и една усмивка: Кой за какво излиза в чужбина: евреинът - за да направи завод; циганинът - за да ограби завод; българинът - за да мие чинии; германецът - за да му мият чиниите; японецът - за да научи езика; руснакът - за да НЕ научи езика; финландецът - за да се напие по-евтино; албанецът - за да купи опиум; афганистанецът - за да продаде опиум; украинецът - за да търси жена си; американецът - за да бомбардира.

#10 Shash 11.07.2011 в 16:50:45

Не ги съдете така хората, които отиват на гурбет. Това почти винаги е в резултат от високата безработица в малките селища - не е избор, а безизходица. Действително трябва да се намери начин да бъдат защитавани техните права, особено когато става въпрос за неквалифициран труд - много често се попада на некоректни работодатели. За данъците съм сигурна, че също може да се измисли нещо.

#11 mitkopi4a 11.07.2011 в 17:20:52

скоро пенсионерите ще умрат и тея пари ще спрат не искам нищо от държавата и не искам и тя да иска нищо от мене тва което привлича в момента е плоския данък в Бг спре и аз спирам

#12 sake 11.07.2011 в 19:07:03

А бе Ковачев,кога стана калайджия,кога ти почерня гъза.Един българин в Ирландия-мангал.

#15 sake 12.07.2011 в 08:53:54

Излишно е да се заблуждаваме,на всеки е ясно,че всяко трето семейство у нас се издържа с пари от чужбина и тези пари влизат в обръщение,което е добре за икономиката ни.

#16 strawsPulledAtRandom 12.07.2011 в 10:56:05

Илкнур, не съм разбирач, не съм бизнесмен, не съм и уреден племанник на бизнесмен. Обикновено бачкаторче съм като теб. Затова нямам нищо против хората да работят където искат. Издразних се на друго - от сълзите, които се леят за хората, които не си полуичават заплатите. Защо не ги получават? Защото нямат договори. Защо нямат договори? Защото са излъгали държавата, в която работят (без значение дали е България). От този момент нататък, сами си носят последствията и няма нужда Хърсев да им плаче над проблемите и да ми обяснява как трябвало да мисля за тях. Налага се да се помага на хора, които имат сключени договори и са платили съвсем легално данъците и осигуровките си. За да се стимулира плащането на данъци и осигуровки, а не да се тръшкаме за сивата икономика. Бичкията, съгласен съм, че парите, които си похарчил в България са от полза. Но според тази статия, на теб трябва да ти се направи паметник. А какво си направил повече от мен? Все едно аз не съм похарчил парите си пак тук. Все едно не съм си ремонтирал апартамента, не съм плащал на майстори, не съм пазарувал от магазините. Каква е разликата между мен и теб? Разликата е дори в моя полза - освен, че си харча парите тук, аз и работодателят ми оставяме по още една моя заплата всеки месец за държавата. Но това никой журналист или псевдоикономист няма да го напише и оцени. Защото не съм циганин, не съм безработен, не съм емигрант, не съм гей. Защото съм обикновен скучен балък, който е смехотворно изряден към държавата и докато е достатъчно глупав да продължава да бъде такъв, няма нужда да му пишем оди за възхвала. Когато се усети, че може да си продава гласа по избори, може и да започнем, но засега да го оставим да си гласува по съвест (и без това е достатъчно тъп и не вижда, че всички са еднакви) В България най-упорито и целенасочено се дискриминира именно топящата се група на обикновените работещи хора - тя затова е и топяща се, разбираш ли накъде бия? На нея ще и направим ли паметник? Не още - засега само на емигрантите. Потърсете някоя статия от последната година в този сайт и ме опровергайте. Не, дори не само в този сайт и не само от тази година. А нали уж точно така трябва да се гради просперитета на тази държава - да се стимулират хората да работят именно тук и да са съвестни граждани? Затова се нервя, не че имам нещо против който и да било емигрант.

#17 King 12.07.2011 в 13:45:26

9lele male | 11.07.2011 14:46 и една усмивка: Кой за какво излиза в чужбина: евреинът - за да направи завод; циганинът - за да ограби завод; българинът - за да мие чинии; германецът - за да му мият чиниите; японецът - за да научи езика; руснакът - за да НЕ научи езика; финландецът - за да се напие по-евтино; албанецът - за да купи опиум; афганистанецът - за да продаде опиум; украинецът - за да търси жена си; американецът - за да бомбардира. "българинът - за да мие чинии; " С тези чинии станахте смешни да го еба. Миехме чинии преди 10-15 години и то за по няколко месеца докато научим езика, след това станахме деливърита, където поработихме 4-5 години и събрахме по 100 к кеш. После станахме партньори в ресторантите и доходите ни минаха в 6-те цифри годишно. Започнахме да инвестираме в риъл естейт и някой от нас вече имат по 5-6 билдинга. Та така за чиниите, нещата се поразвиха от известно време насам.

#18 sake 12.07.2011 в 14:14:22

Където и да отидете,първо трябва да владеете турски език,само турчин-кюрд,може да ви даде работа,защото "той" е посредникът и е гражданин на съответната държава и става милионер за година.Нарича се -"копурбаш".Развеселих се!

#19 lele male 13.07.2011 в 15:01:05

RE 17 Но си почнал с чиниите, драги! и други почват с тях сега...

Новините

Най-четените