Щом стане въпрос за съхраняване на европейските ценности, една държава, която не е членка, е влязла в ролята на необичаен пазител - Норвегия.
На референдум през 1994 г. страната гласува да остане извън Европейския съюз, но остава тясно свързана с него и плаща за достъпа си до вътрешния пазар със солидни грантове, които са предназначени за 15-те най-бедни икономики в рамките на така наречената Европейска икономическа зона (ЕИЗ).
Но през последните години Осло настоява безвъзмездните средства да отиват само за държави, които уважават ценностите, залегнали в основата на ЕС.
Сред тези ценности са правата на малцинствата и върховенството на закона, а понякога Норвегия действа дори по-категорично от Брюксел, където все още се спори да бъдат ли спрени еврофондовете, за да отговарят страните-членки на демократичните критерии.
През 2014 г. Норвегия спира всички грантове към Унгария, които възлизат на 214 млн. евро за текущия период на финансиране от 2014 до 2021 г.
Тогава Осло установява, че правителството на премиера Виктор Орбан е упражнило твърде голям контрол върху това как се усвояват средствата от ЕИЗ, като така нарушава основно правило в схемата. Средствата за Унгария продължават да бъдат запорирани.
През февруари тази година Норвегия замрази 65 млн. евро финансиране за проект в подкрепа на полските съдилища и полските изправителни заведения, защото се притеснява от зависимостта на съда от управляващата партия Право и справедливост (PiS).
След това в края на септември Осло отново налага санкции, като изключва редица полски градове от програма за финансиране на стойност 100 млн. евро.
Същите тези градове през 2019 г. обявиха, че ще налагат строги рестрикции върху нещо, което наричат "ЛГБТ идеология".
Всички дейности, финансирани от ЕИЗ и Норвегия, изискват от участниците да зачитат и активно да защитават основни права и свободи, включително правата на малцинствата, посочва Марте Зиолковски, политически съветник към норвежкото външно министерство.
По негови думи финансирането на полските държавни структури, които са приели резолюция срещу ЛГБТ общността, е в грубо нарушение на законите и ценностите в ЕС. Полша от своя страна все още не е реагирала на последното решение на Осло, а полското външно министерство отказва коментар пред "Политико".
Освен че лишава Полша и Унгария от солидни финансови приходи, решителността на норвежките решения служи и като пример колко му е трудно понякога на Брюксел да действа.
В една от последните си речи пред Евросъюза председателят на Европейската комисия - Урсула фон дер Лайен - яростно осъди полските градове, които планират да се превърнат в "свободни от ЛГБТ хора зони".
Решението в тези градове да бъдат спрени програми на стойност по 25 хил. евро всяка обаче изглежда направо символично.
Междувременно ходовете на Норвегия биха могли да костват на всяка една от полските общини милиони евро в загубени безвъзмездни средства. Иронично е, че държава извън ЕС успява да се противопостави на политиките на Будапеща и Варшава много по-решително, отколкото самият Евросъюз.
Ходът на Норвегия идва в деликатен за ЕС момент, в който редица държави-членки са в дилема как да се справят с някои страни, особено с Полша и Унгария, които отказват да зачитат базови европейски ценности и директиви.
За мнозина репресиите срещу ЛГБТ групите в Полша са пряко нарушение на Член 2 от Договора за ЕС, който призовава към уважение към всяко човешко същество, зачитането на човешкото достойнство, свободата, демокрацията и върховенството на закона.
Въпреки това новият спасителен фонд от 750 млрд. евро, договорен от лидерите в ЕС през юли тази година, ще подкрепи всички страни-членки за възстановяване от кризата, предизвикана от коронавируса и Полша и Унгария ще получат помощ въпреки незачитането на закона.
В окончателното заключение се казва, че ще бъде въведен режим на условности, с който бъдещият бюджет на Евросъюза да бъде защитаван.
Сега Европейският парламент обсъжда какви да са следващите му стъпки, но вече е ясно, че не може да се пристъпи към бързо освобождаване на европейските средства, докато в същото време се налагат и конкретни условия.
Брюксел не може да си позволи тези дискусии да се проточат и да забавят изплащането на средствата, заявяват лидерите на четири партийни групи в Европарламента, включително дясноцентристката Европейска народна партия и членове на лявоцентристки и демократични формации. "Трябва да си спомним, че ценностите ни не са за продан", казват те.
Така наречените дисциплинарни производства по Член 7, които могат да костват на държавите-членки правото на глас на ниво ЕС, бяха задействани срещу Полша през 2017 г. и срещу Унгария през 2018 г. И двете страни отричат обвиненията, че са нарушили основни ценности на Евросъюза.
За разлика от Брюксел ходът на Осло за съкращаване на безвъзмездните средства за полските градове идва бързо и безкомпромисно и скоро трябва да бъде приведен в действие, отчасти защото Норвегия действа независимо и еднолично, докато ЕС взима предвид мнението на всички страни-членки, включително и тези, които се кани да санкционира.
Норвежкото правителство посочва, че разглежда постулатите на Европейската конвенция за правата на човека и преценява, че декларации за зони, свободни от ЛГБТ хора, не съответстват на тези постулати.
Зиолковски допълва, че Урсула фон дер Лайен също обявява подобни зони за нехуманни и за явление, което няма място в Евросъюза. Затова и Норвегия е категорична - такива градове не са съвместими с плановете за безвъзмездно отпускане на средства, които Осло разработва.