10 хиляди споделяния за няколко часа. Става въпрос за скандално изказване на новия италиански премиер Паоло Джентилони, публикувано във Facebook. "Шок! Разкритие!" пише изданието "Libero giornale". "Стига лицемерие, шокиран съм от ситуацията, да запретнем ръкави за бъдещето на Италия, лишенията не са уморили никого, само така страната ще се върне на първите места в Европа" - са цитираните думи на Паоло Джентилони.
Това изказване предизвика нечуван скандал в социалните мрежи на Ботуша, хиляди коментари и вълна от възмущение и недоволство. За няколко часа се превръща в най-четената новина в мрежата.
Само, че не е вярна. Джентилони никога не е казвал тези думи. "Libero giornale" се оказва сайт, който публикува фалшиви новини, а зад него стои фирма, регистрирана в България.
Случаят с италианския премиер е само върха на айсберга. Оказва се, че много от фалшивите новини, които се въртят из мрежата в Италия пред последните седмици идват от една и съща група сайтове.
Те се възползват от шокиращите новини, за да имат повече трафик. Схемата е разобличена от двама известни блогъра, Паоло Ативисимо и Давид Пуенте.
Всъщност сайтът пунтира името на известни медии в Италия като избира имена, които да звучат по подобен начин. Например Ilfattoquotidaino.com вместо Ilfattoquotidiano.it; News24tg.com вместо tg24.sky.it Gazzettadellasera.com вместо Corriere della sera.
Те се възползват, че особено във Facebook хората не четат внимателно от коя точно медия е публикацията.
Последните фалшиви новини, сред които са думите, приписвани на италианския премиер Паоло Джентилони водят до цяла група от фалшиви "медии", които объркват читателите.
Блогърите откриват, че тези сайтове използват една и съща рекламна система и публикуват рекламните си банери от общ акаунт.
Тук се появява българската следа. Става дума за регистирана в София фирма: Единет. Адресът на дружеството, според търговския регистър е Оборище, п.код 1000, ул. "Сердика" 22 със собственик Матео Карло Енрико Ричи Мингани, Италия.
Матео Карло Енрико Ричи Мингани всъщност е собственик на 30 сайта. Всичките с една и съща дейност: произвеждане и разпространяване на фалшиви новини.
IT специалистите са ги разследвали месеци наред, за да открият механизма, по който социалните мрежи се превръщат в невероятен трамплин за дезинформация.
Неслучайно, засега само в САЩ, Facebook се опитва да спре тази лавина благодарение на новата функция за докладване на фалшиви новини.
Историята обаче не свършва дотук. Тепърва ще става ясно как пазарът на ботовете процъфтява. Особено благодатна почва са политическите фен клубове, които се занимават само с полемики и такива ожесточени дискусии са им добре дошли. Това са волни и неволни съучастници, някои от които както се оказа живеят и работят в България, докато наводняват италианското виртуално пространство.