Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как, какво и колко знае Spotify за нас

И как можем да предпазим поне част от данните си в приложението Снимка: Getty Images
И как можем да предпазим поне част от данните си в приложението

Facebook и Google са сред най-големите рекламодатели в света, но Spotify има амбицията да ги достигне. И има всички необходими данни, за да го стори.

Всеки ден стотици милиони хора използват Spotify на своите телефони, таблети и компютри и най-често остават вписани в приложението, докато сменят устройствата. С всяко пуснато парче, с всеки създаден плейлист, с всеки подкаст всички подаваме все повече и повече информация към алгоритмите на платформата.

Всеки ден генерираме повече от 100 милиарда пункта мобилни данни.

И всеки пункт дава на Spotify по частица информация за нас самите. "Приложението разполага с невероятно количество данни", казва Брайън Барлета, автор на бюлетин за аудио и подкаст реклами.

Той допълва, че това, което слушаме и всичко, което се върти около него, са сред най-интимните подробности за нас.

Spotify знае стойността на тези данни и ги използва, за да продава все повече реклама. Информацията пък се простира отвъд демографията и ID-то на устройството и разкрива настроения, мисли, вкусове, поведението на цялата аудитория.

От 365 млн. потребители на приложението месечно, само 165 млн. използват премиум услугата без реклами. Останалите 200 млн. ги търпят.

И така - колко точно знае Spotify за нас и можем ли да ограничим събирането на данни?

Всичко, което правите в уеб плейъра и на десктоп, и на мобилната версия на Spotify, се проследява.

Записва се всяко докосване по екрана, пускане на песен, слушане на плейлист, търсене и пауза. С други думи, Spotify знае, че сте чули една песен за раздяла, а два часа по-късно сте изслушали два плейлиста на тази тема.

Тези поведенчески данни могат да бъдат извлечени от Spotify и това може да бъде дълбоко разобличаващо. Още през 2015 г., когато платформата има само 15 млн. абонати, един изпълнителен директор заявява, че събира "огромно количество информация за това, което хората слушат, къде и в какъв контекст го слушат".

"Това наистина ни дава представа за хората", допълва той. Музиката, която слушаме, е огледало на чувствата ни, с кого сме и какво правим. За да се възползва от това, Spotify инвестира сериозно в науката за данните и дори използва навиците за слушане на потребителите с цел реклама.

Една реклама от 2017 г. гласи "Скъпи човеко, който слушаш кабаретни песни за 5678 път, може ли да ни купиш билети?".

Но това не са единствените данни, които Spotify събира. Ако наистина искате да знаете какво платформата научава за вас, трябва да прочетете политиките за поверителност, които са дълги 4500 думи. Разбира се, те могат да използват далеч по-кратък език, смятат консултантите по защита на личните данни.

Като цяло останалата част от данните, които Spotify има за вас, предоставяте още при създаването на акаунт. Можете да предоставите име, телефон, имейл адрес, дата на раждане, пол и държава. Ако плащате за платформата, ще предоставите и данни за банкова карта.

Политиката за поверителност казва, че може да събира данни за бисквитки, IP адреси, типа на устройството, което използвате, типа на браузъра, операционната система и информация за някои от устройствата във вашата Wi-Fi мрежа.

Spotify може да получава и данни от жироскопа и акселерометъра на вашето устройство. Ако използвате гласовите команди с "Hey, Spotify", приложението получава достъп и до тези данни.

Платформата би могла да получи информация за вас и от други компании, например ако се логвате с Facebook акаунта си.

Това не е напълно необичайно - много платформи също го правят, но Spotify се усеща далеч по-лично, посочва Бралета. Той допълва, че алгоритмите му се захранват по съвсем различен начин - не споделяте снимки и статуси, но въпреки това приложението доста добре знае как мислите.

Именно тази поведенческа информация помага на Spotify да се стреми към персонализиране. Много от системите се използват, за да ви препоръчват музика и плейлисти например. Но приложението, разбира се, прави бизнес и с реклама, която става все по-засилена в процъфтяващата подкаст империя.

В политиките за поверителност на компанията е посочено, че тя работи с "рекламни партньори", на които споделя какви са вашите "интереси и предпочитания". Оттам нататък колкото е по-подходящо таргетирана рекламата, толкова по-вероятно е тя да донесе сериозни приходи за платформата.

Какво обаче можем да направим, за да спрем поне донякъде Spotify да ни следи?

Има няколко стъпки, които можем да предприемем, но не са твърде много. Едно от нещата, които можете да направите, е да слушате музика в режим "Private Session".

По подразбиране всичко, което слушате в Spotify, може да бъде видяно от тези, които ви следват. Това може да бъде променено от настройките, където отивате на "Social" и оттам избирате "Private Session".

Този ход обаче не спира приложението да събира вашите данни. Десктоп версията на приложението има свои настройки на поверителността, но те са дълбоко заровени из менютата. Там отивате в настройките, а след това - в "Advanced Settings".

При това положение можете да не позволявате на платформата да събира бисквитки, както и да не позволявате плейлистите ви да стават публични.

Повечето от другите настройки на поверителност се намират в страницата на вашия акаунт. Оттам можете да изключите силно таргетираните реклами, като отидете на "Privacy Settings" и после - на "Tailored Ads". Това няма да спре рекламите, но те няма да са специално таргетирани към вас.

Докато сте там, можете да изключите и събирането на данни от Facebook или да свалите на свое устройство данните, които сте натрупали до момента.

Ако пък слушате Spotify в браузър, винаги можете да използвате инкогнито функцията, но помнете, че никога няма да има как да използвате приложението, без то да събира каквито и да било ваши лични данни.

 

Най-четените