"Лада Нива" е издръжлива кола. Почти вечна дори.
И най-скептичните към способностите на руските автомобили признават, че "Нивата" се справя отлично дори и на силно пресечен терен.
Но тя е и кола, която просто отказва да се пенсионира - произвежда се от 1977 г. и през 2024 г. на пазара ще има неин нов вариант.
Заводът на АвтоВАЗ явно леко се е отърсил от санкциите и ще върне малко, но ценни екстри във високопроходимия автомобил.
"Лада Нива" от 2024 г. отново ще има антиблокираща система на спирачките или, накратко, ABS.

Премахването на тази полезна функция дойде малко след началото на войната в Украйна и налаганото на западните санкции. Последните накараха заводите в Толиати и Кострома да започнат да правят "антикризисни" коли, от които са орязани неща като ABS, колани на задните седалки и въздушни възглавници.
Догодина антиблокиращата система се завръща в "Лада Нива", "Лада Веста" и още поне два от моделите на АвтоВАЗ.
Производителите обещават и още няколко иновации. Разбира се, тези "иновации" също се намират дори и в най-бюджетните западни и японски автомобили, но за "Лада" са почти революционни.
Така например от завода гордо посочват, че "Лада Нива" вече ще има подсветки на таблото.
Автомобилът получава и скромен инфотейнмънт дисплей, но останалите контролери си остават под формата на добре познатите от десетилетия плъзгачи.

Досега "Лада Нива" идваше с двигател с печално ниския стандарт Евро 2, а от догодина той трябва да покрива Евро 5 нормите.
Това ще направи автомобилът малко по-екологичен, макар че стандартът Евро 5 е представен още през 2009 г., а немалко от най-новите коли покриват и Евро 6 изискванията. През 2025 г. пък трябва да е факт Евро 7.
За електрическа "Лада Нива" обаче в момента и дума не може да става по съвсем разбираеми причини.
Достатъчно е, че тя ще се произвежда в малко по-модерния завод на руската компания, който се намира в Кострома в Източна Русия.
Именно в насечените местности около Кострома са тествани новите модели от серията и, по думите на инженери и дизайнери, те се справят чудесно при офроуд шофиране.
В същото време при всъдехода ще продължат да липсват неща като въздушни възглавници и автоматична скоростна кутия.
Скромното оборудване на "Лада Нива" не попречи на директора на АвтоВАЗ да се похвали, че заводите му гонят японските си конкуренти.
В интервю за РИА Новости Максим Соколов подчерта, че нивото на роботизация в Кострома и Толиати, както и производителността на труда са изключително високи.
Тепърва ще се засилва и производството на новите "Лада Нива" с ABS и по-екологичен двигател.
Цените на "Лада Нива" 2024 се очаква да започнат от 930 хил. рубли или около 19 хил. лева.