Индианци и магистрали

В събота премиерът Бойко Борисов и строителният министър Росен Плевнелиев откриха официално близо 31 км напълно нови пътни участъци от автомагистрала „Марица".

Покрай всичките „ох" и „ах" и „вижте колко много сме направили", станаха ясни две неща.

Първо, премиерът припомни, че строителството на магистрала „Марица" продължава вече 31 години. Докато правителството на ГЕРБ е завършило новия участък само за шест месеца. И да благодарим на вицепремиера Дянков, защото във време на криза е отделил 36 млн. лв. от държавния бюджет за довършване на новия участък.

Вторият обаче е, че правителството всъщност... не е платило на строителите на магистралата. 50-тина работници бяха дошли на откриването не да празнуват, а за да търсят парите си. Оказа се, че повечето от тях не са получавали заплати от 5 месеца (от общо 6-те, за които са построили участъка). От агенция „Пътна инфраструктура" си признаха, че все още дължат пари на строителите, но се оправдаха със стриктния документален контрол по извършените дейности.

Може и така да е.

Обаче и тук две неща бодат очите.

Първо, страхотно е да правиш магистрали и да се хвалиш с тях, но да не плащаш.

Второ, я пак вижте за какво говорим - магистрала „Марица" я правим 31 години и още не е готова.

Ако не знаете, прословутата „Тракия" пък е първата магистрала в България - решението за строителството й е взето през 1964 г. Самото строителство започва през 1975 г. Това са 35 години - и още не е готова!

С такива темпове могат да строят магистрали само индианци...

Наби ни се на очи и един трети факт: новината, че строителите на магистрала „Марица" не са получили парите си, бе отразена (макар бегло и с половин уста) от една-единствена медия - БТВ. А останалите?

Някой май наистина се опитва да ни направи на индианци...

#1 Lara Croft 05.10.2010 в 11:38:45

Работниците на някаква фирма работеща по магистралата не са си получавали заплатите от няколко месеца. Магистралата е пусната вчера. Не разбирам къде е вината на държавата - може би трябва да си плати предварително. Това пък е най-сигурния начин магистралата да се строи още 30 години.

#2 SILANCE 05.10.2010 в 12:26:00

За да разбираш нещо се иска акъл.Като нямаш,не искаш всеки месец да ти плащат там,където работиш,а чакаш да приключи работата изобщо,за да ти дадат нещич- ко срещу труда ти.

#3 strawsPulledAtRandom 06.10.2010 в 09:41:44

От материала не става ясно кой дължи тези пари и на кого - държавата на фирмата подизпълнител, самата фирма на работниците или най-вроятно и двете? Явно фирмата се скатава и не плаща на хората си, като се оправдава, че държавата не им е платила. Което е пълна глупост и любим похват на мошениците - "абе дължат ми тука едни пари, като ми ги върнат ще ти платя". А не се знае нито какви са условията по договорите, нито конкретни суми - нищо. Ей така си приказваме, по същия начин, по който си приказва ББ - колкото да го има в новните. Г-н Русиновски, като пишете статия, бихте ли проучили малко по-подробно - числа, имена, клаузи и т.н. важни обстоятелства. Иначе си имаме само един блогърски пост. Не че е лошо, подкрепям идеята на статията, просто наистина бих оценил едно малко по-задълбочено разследване на случая.

#4 strawsPulledAtRandom 06.10.2010 в 10:06:58

Мисълта ми беше, че може в случая "държавата" да няма никаква вина - ако по договор, определена част от парите трябва да се преведат например в 20-дневен срок след завършване на обекта, а този срок не е изтекъл, то това какво общо има с частната фирма (може би турска), която не плаща на работниците си? Някой очаква държавата да им плаща заплатите ли? От така поднесените откъслечни данни (не информация), не може да се направи абсолютно никакъв извод, просто допускания при сериозна липса на факти. Според мен, досега най-големите вини на държавата при строителство на пътища са две. Както отбялзва авторът, огромното разтакаване - и комично, и трагично. Също така, много важно - липсата на контрол - всички знаем какво се случва година след ремонт на някой път. Понякога и веднага след пускането му в експлоатация - да си припомним Цариградско море. Затова - по-добре чрез медиите да питаме наистина ли са изпълнени всички изисквания за качество при строителството и чак после - платили ли сме си. Нека не плачим на чужд гроб - частните интереси на подизпълнителите има кой да ги защитава, не се притеснявайте. Нашият проблем е как се защитават собствените ни права като данъкоплатци и инвеститори.

#5 strawsPulledAtRandom 06.10.2010 в 10:10:03

"ПлачЕм"

#6 djsupermax 06.10.2010 в 10:38:54

@strawsPulledAtRandom: Това не е разследване, а коментар. Ежедневният ни коментар по актуална тема от деня в 20-30 реда - това е рубриката "Да го Web...". Разликата е огромна. Коментарът не е журналистическо разследване, цифри, факти и договори, той казва мнение - по вече известните такива. Лично или редакционно. И аз бих искал да знам подробностите в детайли и кой е виновен. Ако сте готов да платите няколкостотин лева, за да поработя няколко дни по темата и да отида на място да разговарям с всички заинтересовани страни и институции плюс още няколкостотин лева за някой друг, който през тези няколко дни да върши моята работа в редакцията, с удоволствие бихме ви го написали. Но иначе - нека е блогърско - смятам, че каквито и да са фактите и който и да е виновен, три неща абсолютно не са редни. Едно, не е морално да се хвалиш, че си построил нещо, след като не си го платил. Дори ти като човек или институция да не си лично виновен и дори да си превел парите, морално е да обърнеш внимание на това, че хората не са си ги получили. Защо и как - това е работа на правителството (в най-общия случай) да следи за реда и спазването му (за това сме го избрали и назначили), не на журналистите. Второ, едни хора - строители - не са получавали заплати 5 месеца. Криза е, случва се не само на тях. Което обаче нито е законно, нито е за хвалене. За разследване е - не от журналисти, а от всички компетентни държавни органи, на които също за това им плащаме - от главна инспекция по труда, финансови органи, строителни контроли, евентуално прокуратура. Трето - никой (с едно изключение) дума не обелва за тези хора, на които не им е платено. Всички медии отразяват това, с което се хвали премиерът, но никоя не ще да каже или попита къде са тия пари, с които уж е построена тази магистрала. Което не говори добре за колегите журналисти. Ние нямаме ресурс да правим разследвания. Но можем да правим коментари. Оттам нататък компетентните (вече цитирани) лица и органи могат да се сезират или заинтересуват от случая. Ако искат.

#7 djsupermax 06.10.2010 в 10:43:41

Разбирате ли, по принцип сте прав, но бъркате в това, че влизате в хлебарница, отивате с решителна крачка на щанда за сладкиши и питате с недоумение защо там не продават обувки. Според вас защо?

#8 strawsPulledAtRandom 06.10.2010 в 13:08:40

По принцип е така, наистина би било глупаво да очаквам от тази рубрика пространна разследваща статия. Особено на фона на бездействащите журналисти от централните медии с несравнимо по-голям бюджет. Действително, ако нещата работеха както трябва, те би трябвало да са направили разследване по дадена тема и да са изнесли фактите, а тук да прочетем наистина само коментара. За това съм напълно съгласен, но мисълта ми беше малко по-друга - просто след като такива факти не са изнесени от други медии (сам го казахте и го приемам на доверие, ТВ не гледам) не може възоснова на няколко откъслечни данни да се правят обективни коментари, обясних конкрено защо. Просто на мен като читател не ми става ясно - държавата закъсняла ли е наистина с плащанията към подизпълнителя и ако да - по какви причини? Защото в момента от коментара ви разбирам, че държавата се хвали за нещо, за което не е платила. От една страна, на едно мнение сме - и на мен ми омръзна мутрата Борисов да ми говори какво бил построИЛ. От друга страна обаче, не е коректно, след като не знаем каква е ситуацията, да хвърляме обвинения за някакви пари, които не знаем колко са, не знаем какъв е срока, в който трябва да се платят, както и всякакви други изключително важни обстоятелства около случая, които могат диаметрално да променят ситуацията. Не е коректно, защото заради един самохвален бодигард-пожарникар се обвинява цялата администрация, която съм сигурен, че в по-ниските си етажи не е толкова прогнила като висините. Както и да е, само си разсъждавам, може и наистина агенцията да не е била коректна, просто ако го коментираме, трябва да имаме някаква база от факти.

#10 pueblo 17.05.2011 в 18:29:21

нееееееееее,никой не се опитва да ви прави на индианци!просто се опитва да сложи огледало пред вас,да го уеба.....

Новините

Най-четените