Когато човек има талант и развито въображение, може да направи шедьоври и от боклука в краката си.
Това доказва турската художничка Дениз Сагдич, която с прецизните си произведения от отпадъци не очаква единствено адмирации за изобретателността си, а и да провокира сериозна дискусия за човешкото влияние върху екологичното равновесие в природата.
С творбите си Дениз иска хората, които я следят в Instagram и които посещават международното летище в Истанбул, да се замислят за голямото количество боклук, което безразсъдно оставят след себе си.
За онагледяване на човешкия отпечатък върху околната среда, турската художничка е използвала фрагменти от пластмасови кутии, празни бутилки, капачки, найлонови торбички и копчета от стари дрехи, намерени по терминалите на летището.
Безполезните опаковки са използвани за създаването на портрети, а идеята им е следващият път, когато пиете вода, безалкохолно или разопаковате вафла, да се замислите дали не е по-добре да рециклирате пластмасата, вместо да я оставяте на пейката или седалката просто защото така е по-бързо и лесно.
"На картините са лица на хора, които независимо от религията, езика или расата им, са изхвърляли отпадъци. Целта е да се покаже, че всеки един от нас има принос във въздействието върху крехкото екологично равновесие", пише Дениз в Instagram профила си.
Направените от боклук експонати са подредени на един от терминалите на истанбулското летище - мястото, от където са събрани материалите за творбите, и могат да се разгледат от пасажерите, част от които вероятно са генерирали въпросните отпадъци, превърнал се в произведение на изкуството.
Изложбата носи името "Нула" и ще се разполага на терминала в Истанбул още три месеца - до средата на април, където може да се разгледа безплатно.
Самата Дениз е сред редовните посетители и предлага турове с разяснения за тримесечната си работа по портретите, както и обсъждане за методите, с които може да намалим разхода на опаковки от закуски и питиета, които купуваме, докато чакаме полета.
"Отпадъците занимават мислите ми от няколко години насам. И сега съм тук, за да се срещна със своите последователи и да им задам няколко въпроса относно консуматорството. Пред очите им са 10 картини, изградени изцяло от продуктите на техниките покупки, която след използване са били изхвърлени", казва още художничката.
До края на авторската изложба серията от произведения ще се запази непокътната, след което отделните творби ще бъдат продадени на търг.
Колекционери от различни държави вече са направили своите оферти към Дениз, като се очаква, че битката за притежание на една от картините, сглобена от летищните отпадъци, ще е сериозна.
Част от приходите ще бъдат използвани за проекти, насочени към социалната отговорност и опазването на околната среда на организацията İGART. А друга - за търсенето на материали втора употреба, които туркинята ще може да прилага за бъдещите си експонати.
Историята около използването на ненужните в ежедневието предмети за създаване на творчество започва, когато Сагдич завършва университета по изящни изкуства в Истанбул и отваря първата си работилница.
Още като дете тя е привлечена от изработката на изкуство от изоставени вещи. Баща ѝ е производител на витражи, чичо ѝ е дърводелец, а майка ѝ и лелите ѝ са работели като шивачки и нагледно ѝ демонстрирали как занемарените предмети в дома им могат да завършат в нещо красиво.
Докато учи живопис в университета обаче, Дениз не усеща същата връзка с изкуството, каквато е изпитвала, докато е обработвала парче плат или е рисувала върху старо стъкло по примера на родителите си.
Затова след като си взима дипломата, остава боята и акрила и се връща занаятчийските форми на творчество. Първоначално работи върху аксесоари като копчета и брошки за дрехи, докато в ръцете ѝ не попадат чифт стари дънки.
За свое удоволствие Дениз решава да изрисува върху тях портрет на жена, използвайки едновременно техниките на живописта и знанията, които има от майка си и лелите си за работата с деним. Снима резултата и го качва в социалните мрежи, а два дни по-късно компания за производство на дънки се свързва с нея с предложение да създаде своя линия от авторски облекла.
Картините на Сагдич върху обикновени дънкови облекла се превръщат в сензация в Турция и стават основа за първата ѝ самостоятелна и доста нестандартна изложба.
Това е и повратната точка, която стимулира художничката да погледне с контейнерите с отпадъци и да се замисли - не може ли и те да се преродят в нещо по-красиво, което да ни напомня да бъдем по-креативни и да пазим средата, в която живеем.