Още две автомобилни компании - Jaguar и Volvo - поемат по пътя към електрическото бъдеще, след като през февруари съобщиха, че през следващите години ще започнат да произвеждат изцяло електрически автомобили.
Изпълнителният директор на Jaguar Land Rover Тиери Балоре първи коментира, че Jaguar ще се отдръпне от своето класическо наследство и ще заложи изцяло на електрическите двигатели до 2025 г. Само няколко дни по-късно същото изявление дойде и от Volvo, където се планира пълно изоставяне на двигателите с вътрешно горене до края на десетилетието.
Така двата европейски производителя смятат окончателно да навлязат в доминираната от Tesla територия.
От Volvo смятат да отидат и една крачка по-напред, като заложат почти изцяло на онлайн продажбите, като амбициите на компанията са да се превърне в лидер на бранша.
"Няма дългосрочно бъдеще за колите, използващи двигатели с вътрешно горене", твърди главният технологичен директор във Volvo Хенрик Грийн. "Твърдо сме решени да станем производител на електромобили и преходът трябва да се случи до 2030 г. Така ще можем да отговорим на очакванията на нашите клиенти и реално да се превърнем в част от решението когато става въпрос за борбата с климатичните промени", допълва той.
В момента Volvo произвежда само един изцяло електрически модел - вариант на XC40, който също се предлага с дизелов, бензинов и хибриден вариант.
Съвсем скоро обаче се очаква всички дизелови модели да бъдат спрени изцяло. Това вече се случва в САЩ, където вече не се продават от тях. Така Volvo планира плавен преход към изцяло електрически коли, като до 2025 г. техните продажби трябва да достигнат 50% от всички за компанията.
От своя страна в Jaguar Land Rover (JLR) планират не по-малки промени.
"До средата на десетилетието Jaguar ще преживее истински ренесанс и ще се възроди като една изцяло електрическа и луксозна марка с ново портфолио от емоционално ангажиращи дизайни и новаторски технологии от следващо поколение", твърди Балоре, цитиран от Forbes.
Допълва, че Land Rover ще "запази своята лидерска позиция" в производството на луксозни SUV автомобили чрез шест чисто нови модела, чието представяне се очаква "до пет години".
JLR въвеждат т.нар. стратегия Reimagine, която предвижда свиване на броя шасита, използвани в моделите досега. Така от общо 9 платформи, те ще останат само три - гъвкавата MLA (Modular Longitudinal Architecture), EMA за Land Rover и нова, която ще бъде изцяло електрическа и специфична за Jaguar.
За сметка на това усилията ще бъдат концентрирани към намаляване на въглеродните емисии до тяхното пълно ликвидиране от целия производствен цикъл до 2039 г. В този аспект ще бъдат инвестирани по 2,5 милиарда годишно, което реално е два пъти повече от средствата, които Tesla влага за решението на същия проблем.
"Разработката вече върви, а първите прототипи ще се появят до една година като част от дългосрочната инвестиционна програма", казва още Балоре. "До четири години ще бъдем на печалба".
Трудно е обаче да се определи дали наистина ще бъде така.
Проблемът в случая е, че в момента технологичното развитие е на ниво, при което разработката и производството на електрически автомобили все още е значително по-скъпо, отколкото това на конвенционалните модели. Особено когато става въпрос за пълно преориентиране на цялата дейност.
Това значи, че все още е трудно да се извлича чиста печалба. Големите производители като Volvo могат да си позволят сериозни инвестиции, очаквайки възвръщаемост в дългосрочен план, но по-малки производители като JLR поемат сериозен риск.
Затова и Jaguar Land Rover залагат на изпитаната тактика за акцент върху лукса и традициите на своите марки.
"Две марки. Две различни индивидуалности. И двете свързани от елементите на качеството и традицията, стоящи в основата на бъдещето на Land Rover и Jaguar като символи на лукса", гласи стратегията Reimagine.
Със сигурност има смисъл от маркетингова гледна точка, но в края на краищата сметките може и да не излязат толкова лесно.