Една от най-хубавите части на пътуването е самото му планиране.
Да разглеждаш оферти, да проучваш дестинации, да си ги представяш, а когато избереш и резервираш, започваш да предвкусваш предстоящата почивка и възможностите за допълнителни забавления там.
Но се случва да дойде най-неприятният мейл от туроператора и всички планове да пропаднат: Екскурзията се отменя. Следва огромно разочарование и понякога провалена почивка.
Защо става така, какви са правата ни в такива случаи и има ли начин да се предпазим от анулиране на пътуването си, когато резервираме през туристическа агенция?
Първо, за да си обясним тази практика, нека влезем за малко в спецификата на този пазар.
В голямата си част организираните пътувания - особено в чужбина, които се резервират през туроператор в България, обикновено са купени от друг наш туроператор. У нас има няколко големи агенции, които ангажират десетки стаи в хотели, резервират чартърни полети или блокират седалки на редовна авиолиния.
Останалите фирми купуват от тях, обяснява Павел Ганчев, мениджър на туристическата агенция "Кооп Холидейс".
Всяка от фирмите обаче си смята нужния брой места, които трябва да продаде, за да може да се осъществи програмата, без да е на загуба.
"За различните дестинации този процент е различен. За по-скъпите и екзотични той е около 70 на сто, а при по-ординарните - в Европа, е около 50 на сто", пояснява Ганчев.
Или, ако не са запълнени толкова места, пътуването пропада, което е и най-честата причина за отмяна на екскурзии. Това е записано и в договорите с клиентите - че туроператорът има право на такава отмяна - по технически причини или при несъбрала се група.
Затова и до някаква степен с избора на дестинация се определя и рискът от канселация. Познатите и най-популярни европейски дестинации като Гърция, Турция, Италия, Испания се смятат за по-сигурни, тъй като обикновено се търсят и от повече хора.
Другият важен момент за определяне на риска от пропадане на ваканцията е транспортът.
При чартърни полети опасността програмата да не се осъществи е по-голяма. Логично - при организирането на чартър туроператорът плаща всички места в самолета и ако не успее да го напълни така че да е на печалба, в 95 на сто от случаите пътуването се отменя.
Обичайната практика е да се търси запълване на 70-80 на сто от местата в чартъра, за да може да се изпълни пътуването, казва мениджърът на "Кооп Холидейс".
"Пътувай умно" е поредица на webcafe.bg, в която се стараем да помогнем с практически съвети на изкушените да пътешестват и опознават света. Екипът ни - също като вас - обожава да скита по непознати места, и ще сподели всички известни ни трикове, с които да улесним и начинаещи, и заклети пътешественици.
А чартъри обикновено се наемат при дестинации, които с редовни полети са по-трудно достижими - налагат се едно или дори две прекачвания, с голям престой по летища - за места извън Европа, или пък дори смяна на транспорт - от самолет на ферибот - когато се пътува до острови - например в Гърция.
По подобен начин стоят и нещата с автобусните екскурзии, макар че този транспорт е далеч по-евтин от въздушния и туроператорите могат да си позволят повече гъвкавост.
При програмите, които използват редовните полети, подобен риск няма, затова и при резервация е добре да се обърне внимание на това какъв ще е полетът.
Следващото, естествено, е това дали дестинацията е хитова - има повече от една дата за съответното пътуване, няколко оферти за съответната държава, или пък са обявени последни места или пътуването е маркирано като потвърдено или гарантирано.
По отношение на агенцията трябва да се вземе предвид и дали дестинацията е част от обичайното ѝ портфолио. "Ако например един оператор предлага широко определена дестинация - има 20 оферти за Гърция, а не една, то значи работи от години на този пазар и ще осигури безпроблемна почивка", съветва Павел Ганчев.
Когато резервираме, трябва да обърнем внимание дали става дума за групова, или за индивидуална екскурзия.
"При вторите туроператорът купува през т.нар. Global distribution system - сайт, който събира оферти на местни туроператори от цял свят. В платформата - ако например търсим Шри Ланка, българският оператор търси офертите, качени от местните агенции за предлагани хотели и така организира пътуването", пояснява човекът от бранша.
Така индивидуалното пътуване е гарантирано, като билетите за подобни полета винаги са за редовни авиолинии. Но то ще е доста по-скъпо от групово.
Ако клиентът обаче реши сам да резервира същото пътуване, без да минава през агенция - цената обикновено е още по-висока. Причината е, че туроператорите в цял свят получават по-ниска цена от местните си колеги, отколкото индивидуалните туристи.
Оттук идват и т.нар. популярни дестинации, които се появяват не толкова защото възниква спонтанна мода след туристите, а защото на определени места се свалят цените - например като част от кампания за привличане на пазар, за реклама на дестинацията и т.н.
Затова Ганчев прогнозира, че следващата модерна дестинация ще е Мадагаскар, откъдето в момента се появяват много добри оферти, вероятно и със съфинансиране от държавата.
Или с други думи - често когато търсим екзотична дестинация през туроператор, вместо да бягаме от мейнстрийма, е добре да го следваме - актуалната посока често е по-евтина и съответно вероятността да се събере група нараства.
В момента обаче има и друга тенденция - цените падат при позабравени дестинации, най-вече Египет.
"Преди 5 г. там почивка за двама струваше 3000 лв., а сега - 1000 лв. Сега в опит да си върне клиентите, Египет сваля цените и 7-дневна почивка там излиза по-евтино, отколкото в 70% от хотелите в много търсения понастоящем у нас Велинград", обяснява мениджърът на туристическа агенция.
По отношение на хотелите по организирани програми Ганчев съветва хората да разглеждат старателно преди да резервират.
Добре е туристите да видят как изглежда мястото за настаняване извън сайта на туроператора - в други платформи за резервации например, да прочетат оценки и мнения, защото на някои места като Египет и Италия нещата на сайта на туроператора не изглеждат така, както в действителността, предупреждава специалистът.
Какво обаче става, когато за нещастие се стигне до отмяна на резервацията от страна на агенцията?
"Корона кризата принуди бизнеса да стане малко по-гъвкав", връща Ганчев историята към времето, когато пътуването беше сложно и несигурно.
Настоящите опции са да се предложи или друга дата, удобна за клиента, или друга дестинация, съпоставима с първоначалната, или агенцията да върне парите.
Най-лесно и безболезнено за фирмата е последното, но пък това оставя най-неприятното усещане за клиента.
Покрай пандемията и повечето отменени пътувания зачести практиката туроператорите да бавят връщането на парите и клиентите им ги кредитираха месеци наред, дори има случаи на хора, които още си чакат парите.
Това обаче беше неизбежно - самите туроператори имат плащания към хотели, други агенции и т.н., които извършват с парите на клиентите. Когато не могат да разполагат с този ресурс, ситуацията става рискова и дори има опасност от фалит.
Практиката не е приятна на клиента, но е напълно законна - срокът, в който туроператорът е длъжен да върне парите на клиентите при анулирано пътуване, е 3 години.
Няма обаче случай, в който капаро или цялостно предплащане да не бъдат върнати - освен ако самата агенция не фалира. Другите варианти са, когато клиентът сам анулира пътуването късно - когато вече отказът се таксува, което става, ако остават 21 дни до началото на програмата.
Агенцията обаче разполага с различни срокове, в които тя може да отмени тур и това трябва да е описано в офертата, включително на сайта ѝ.
Като цяло се спазва срок от 30 дни, т.е. ако екскурзията не е отменена месец преди началото ѝ, вероятността това да стане намалява.
Няма и случаи, в които операторите изплащат обезщетения за отменени пътувания. Те са дължими, когато нещо от пакета, платено от туриста, не е изпълнено правилно - хотелът е друг, не са предоставени част от услугите. При канселиран тур това няма как да стане, тъй като човекът си получава парите обратно.
За да няма неприятности от всякакъв характер е добре да се търсят туроператори в стабилно състояние, при които рискове от бавене на пари и дори фалити са по-малки.
"Едно от най-важните неща е да се провери самият туроператор. По закон фирмите са длъжни за имат платена застраховка "Отговорност на туроператора" (за покриване на щетите за потребителите при фалит - б.р.), която е валидна 1 г., и удостоверение за категоризация от министерството на туризма, което е валидно 5 г.", казва Ганчев.
Документите трябва да са качени на сайта на агенцията, а при резервация на място в офис трябва да бъдат показани на клиента при поискване.
Приятно планиране!