През последните няколко години освен спорът "На море в Гърция или България?", друг един, също толкова повърхностен въпрос поляризира общественото мнение: Тъпа или вълнуваща е професията на инфлуенсърите?
Сега, понеже съм останала с впечатление, че нашата аудитория са все хора с напредничаво мислене, но и заклети традиционалисти, очаквам, че спонтанният отговор ще бъде: "Не ни занимавайте с тия джофри и олигофрени, ами я по-добре им дайте по една мотика, та и те да свършат нещо полезно!"
И макар и аз самата да клоня към подобно мнение, трябва да отбележа факта, че от занимание, появило се заради потребността на модерния човек да заявява своето красиво присъствие в дигитализиран свят, инфлуенсърството бързо се превърна в доходоносна професия.
И докато ние с добрите стари занаяти - писатели и зидаромазачи - високомерно хулим момичета с патешки муцунки по бели бански на плажовете в Миконос и подскачащи тик-токъри, на същите тези и грам не им пука за нашето презрение, защото и без нашите лайкове кешират кофи с пари само от клипчета и снимки. В крайна сметка щом такава е играта, там е и пара̀та!
Всъщност ако си мислите, че този текст е моята защитна пледоария за правото на съществуване на инфлуенсърската професия, значи малко съм ви подвела. Този текст е за една определена група млади жени, които правят същото като инфлуенсърите, но за разлика от тях не се стремят към финасова възращаемост на времето и парите, вложили в себе си и фото-сесиите.
Защото го правят само и единствено, за да получават сърчица под снимките си. А и защото не познават друг начин да се почувстват добре в кожата си и да придобият самочувствие освен с покупката на нещо с логото на YSL.
Това са момичета, които ще чуете да казват: "Никога не се снимам с вдигната коса, защото главата ми изглежда прекалено кръгла, а искам почитателите ми да ме виждат само откъм най-хубавата ми страна." Както и: "Търся си куче, което да отива на котката ми и на мебелите в хола."
Това са скъпарските момичета.
"De dyre piger"
Това е заглавието на документалната мини-поредица, която се излъчва с голям успех по датската телевизия DR3. Случайно я загледах, докато превключвах каналите в търсене на следобедно предаване, в което не показват хора, които карат ски на асфалт.
Създателите на сериала проследяват в ежедневието им пет жени от Копенхаген на възраст 19 - 27 години. Протагонистките не са нито известни, нито богати, нито кой знае какви хубавици. И в никой случай не са жени тип Парис Хилтън - алфа-инфлуенсърката на всички времена, първата слаба, руса и богата безделница, която показа на света, че с луксозен имидж (и кученце в ръка!) можеш да привлечеш хорския интерес.
Въпреки липсите обаче тези Пепеляшки са си навили на пръста, че сами могат да си бъдат Феята Кръстница и да си осигурят лайфстайла, за който мечтаят - пък макар и само на картинки. Както е казал мъдрият народ, ако прилича на ла*но и на вкус е като ла*но, значи наистина е ла*но.
Та така и с луксозния живот в Instagram...
Визия (но не и мозък!) като за милион долара
2000 крони - лазерна епилация
1000 - ноктопластика с кристали Swarowski
8000 - поправка на екстеншъни
300 - извиване на мигли
850 - оформяне на вежди
Това са средните месечни разходи на скъпарските момичета, които отиват само за стилизирането и поддръжката на природните им дадености. Но това далеч не е всичко.
За да се постигне перфектната визия, по която всички да ахкат и въздишат със завист и копнеж, те харчат още хиляди всяка седмица за маркови дрехи и аксесоари, професионални фотографи и наеми за помещения, чийто интериор да подхожда на визионерските им концепции за перфектното Insta фото.
Една от героините на сериала, 19-годишната Амие, която се подвизава в Instagram под псевдонима ТheBlackBarbie11, признава, че миналата година е похарчила 49 хил. крони (13 хил. лева) само за да изглежда добре на снимките си в социалната медия. Сметките за бензин, отопление и дюнери са просто досадна подробност от ежедневието на Черната Барби и тя дори не ги брои.
Друга барбиподобна девойка, само че руса, Мина, може да прекара цял един ден в търсене на перфектния колан на Gucci, който да не е "скучен".
Понеже няма търпение да пристигне този, който си е набелязала в един шопинг сайт, прави скрийншот на артикула и отива на крака в магазина на любимата си марка. Уви, там го нямат. Преди да изпадне в истерия, Мина все пак решава да браузне наличната стока, колкото да не излезе, че се е разкарвала напразно.
В крайна сметка трагедията е избегната, защото попада на един колан, който изглежда горе-долу приличен и при това е неочаквано евтин - едва 3375 крони (887 лв.). Ето така се отблагодарява съдбата на този, който е непреклонен в постигането на съвършенство.
Матилде пък е толкова решена да документира всяка една безценна минута от луксозния си живот, че си урежда срещи с приятелки за кафе, единствено водена от подмолната мисъл, че ще ги накара да снимат целия й следобед - от пиенето на бутиково чай лате с ванилия до уж небрежното полюшване на рамо на новата й маркова чантичка.
А да, и ако може, да хванат в кадър и платненките с логото на Alexander McQueen.
От всичките скъпарски моми 20-годишната Софи Амели е тази, която е най-амбициозната инстаграмка. Тя е от хората, в очите на които тревата в съседския двор винаги изглежда по-зелена и затова тя прекарва ужасно много време в преглеждането на чужди профили, за да да се осведомява кои са последните трендове и за какво е жадно окото на простия воайор в момента.
Ето, да вземем например така наречените teacup dogs - породи малки кучета, които буквално се побират в чаша за чай.
Толкова са на мода, че Софи Амели е готова да даде 10 хиляди, ако намери подходящото такова за продан онлайн. Никой обаче няма да пита чаеното кученце дали би дало и два лева за стопанка като Амели. Както виждате, животът е тежък и за двата биологични вида.
Мляко с ориз и обувки Chanel
Дотук, ще кажете вие, нищо необичайно - просто няколко кифли, дето не си знаят парите и се чудят по цял ден на какви сандали-стилето да се качат и с колко филтъра да замаскират пъпката си на челото, за да получат с 10 лайка повече от предния пост без пъпката.
С риск да ви разстроя, ще кажа, че много малко момичета с диагнозата на нашите героини разчитат на готови пари, снесени от татко или от богати любовници. Прочутата скандинавска социална система е тази, която поддържа добрите жизнени показатели на луксозния им лайфстайл.
Героините на документалната поредица например са: самотна майка, която същевременно учи за медицинска сестра, фризьорка, асистентка в маркетингова фирма...
Месечните им доходи, къде от студентски заеми, къде от положен труд, макар и в сфери, които не бихме определили като особено доходни, са оказват достатъчно високи, за да покриват разходите им за маркови дрехи, расови домашни любимци и почивки в чужбина, всичките от които изглеждат "fabulous on Istagram."
Какво от това, че заради перфектната снимка ще трябва да се лишат от някои и други неща. Като например разнообразна храна. Матилде, например, си готви сутляш няколко дни в седмицата, защото е "лесно и евтино" - кутия мляко струва 10 крони, а пакет ориз - 12.
"Освен това, казва тя, никой не вижда, че ям мляко с ориз. Мога да си позволя да си купувам скъпи неща, които да снимам, защото не живея луксозно в ежедневието си." Всъщност всяка от тях е готова да яде сутляш всеки ден в продължение на седмици, за да спести пари от пазаруване в супера, както и да живее на квартира с още трима души, само и само, за да има пари за нови обувки Chanel.
Шампанското и хайверът са позволени само по време на фотосешън!
Синдромът на перфектността
Да, вече има и такъв, твърдят психолозите. Засегнатите от този синдром не изглеждат по-различно от "нормалните" хора, нито пък страдат от генни мутации, заради които не могат да си завръзват обувките или да усвояват вит. B9. Този синдром обаче уврежда психиката и изкривява перцепциите до степен, че човек вече не в състояние да има реална самооценка.
Скъпарските момичета не са тъпи момичета. Те са млади жени, които харчат повече пари, отколкото имат, за да направят неидеалния си живот да изглежда достатъчно бляскав, за да бъде пожелан от други балами.
В опита си да обясни на прост език мотивацията зад подобен вид начин на живот като показания в документалната поредица на DR3, психоложката Анна Бяре казва: "Тези жени гледат на луксозния живот на звездите като на сладкиш, от който искат да опитат на всяка цена. А цената, която са склонни да платят за тази хапка, понякога е прекалено висока."
Бяре смята, че живеейки по такъв начин, момичета си купуват самочувствие, но не и самостойност. Според нея риалити програми като "Keeping up with the Kardashians" са виновни за подобни личностни изменения... и "лични извращения," както би се изразил един от телевизионните персонажи на актьора Христо Гърбов.
Искаше ми се да завърша този текст с някоя банална, но стопроцентно вярна житейска мъдрост (но не като онази с ла*ното) от типа на "Не е важно какви материални неща притежаваш, а с кого ги споделяш." Обаче се отказах в полза на едно лично признание.
И аз страдам от Синдрома на перфектността. Ако не ми е префектно миксиран летният коктейл с джин, краставица и просеко, много се разстройвам...