Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Песента, която беше по-известна преди да я издадат официално

Пиратското качване на неиздавани песни в стрийминг услуги като Spotify не може да бъде напълно спряно. Пример за това е песен на рапъра Lil Mosey, която е по-голям хит преди официалното си пускане, отколкото след това (на снимката: Lil Mosey на концерт в Лос Анджелис) Снимка: Getty
Пиратското качване на неиздавани песни в стрийминг услуги като Spotify не може да бъде напълно спряно. Пример за това е песен на рапъра Lil Mosey, която е по-голям хит преди официалното си пускане, отколкото след това (на снимката: Lil Mosey на концерт в Лос Анджелис)

Viral 50 е класацията на Spotify за песните, които се радват на най-бързо растяща популярност. Но през януари тя изведнъж се оказва зарината от измамници.

В класацията за САЩ малко след Коледа се появява песен с името "Blueberry Fweigo" от 73bands. Едва ден по-късно песента е свалена. Почти веднага е заменена в класацията от "Blueberry Faygo" на Mikey.Otx - абсолютно идентичен запис, но с леко променено заглавие и поне на хартия различен изпълнител.

Когато и тази песен е премахната, се появява "Blueberry Faygo" на Yung Anime и дори достига първото място в класацията.

Неизбежно и тя е изтрита, но в стрийминг услугата продължават да изникват нови версии с една или няколко промени в заглавието (има дори "Blueberry Fanta") и различни имена на рапъри, на които уж принадлежи авторството.

Всички изпълнители обаче са измислени. Зад профилите стоят хора, всеки от които е качил в Spotify пиратско копие на песен, която по това време все още не е официално издадена - "Blueberry Faygo" на 18-годишния рапър Lil Mosey.

И макар "авторите" да са фалшиви, популярността на песента е напълно реална. Една от версиите в края на януари успява да достигне почти 22 милиона стрийма. Нещо, което според Джош Маршъл - мениджърът на Lil Mosey - може да е докарало на човека, качил тази конкретна версия, "много пари".

Мениджърът дори се хвали, че много изпълнители могат само да се надяват да имат над 21 милиона стрийма в Spotify, а в случая ставало дума за "случайно изтичане" на песента. Ето защо Маршъл мисли, че след официалното си пускане от истинския си автор "Blueberry Faygo" ще се превърне в хит.

Това обаче не се случва - песента най-накрая е официално публикувана в профила на Lil Mosey на 7 февруари, а седмица по-късно има "едва" 8 милиона стрийма в Spotify.

С други думи, както уместно се шегуват потребители в YouTube, тя е била по-популярна преди да бъде официално издадена.

Стрийминг услугите като Spotify постоянно се сблъскват с трудности около това как да попречат на потребители да качват изтекли пиратски версии на песни. Ежедневено се качва твърде много музика, което позволява някои подобни измами да не бъдат забелязани веднага. Демо версии и неиздавани песни на Бионсе, Риана, SZA, Playboi Carti и Lil Uzi Vert са се появявали в Spotify или Apple Music през последните 15 месеца.

Обикновено тези качвания биват откривани сравнително бързо след като почитателите на дадения изпълнител надигнат вой в социалните мрежи, след което следва неизбежното изтриване. Но понякога инатът на тези, които искат да споделят чуждата песен със света, е по-голям - така песен на Playboy Carti и Young Nudi миналата година се появява в класацията Viral 50 дори след като вече е била изтрита веднъж. "Blueberry Faygo" се появява поне седем пъти в рамките на месец в класацията.

Възможно е, макар и малко вероятно, одисеята с незаконните качвания на “Blueberry Faygo” да е част от странна маркетингова кампания - начин да се привлече вниманието към сингъла преди официалното му пускане.

Понякога лейбъли прилагат тази схема в TikTok - рапъри пускат части от новите си песни, за да привлекат вниманието на феновете. Понякога призовават потребителите да им пратят лично съобщение, преди да им пратят част от песента. Така се създава и усещането за личен ангажимент на изпълнителите, а същевременно се създава и очакване за цялото парче.

Мениджърът Джош Маршъл обаче твърди, че случилото се с "Blueberry Faygo" е дело на фенове на Lil Mosey, които нямат търпение да чуят новите му песни. Младият рапър до момента не е имал голям хит, макар че двата му албума досега, издадени от Interscope, са събрали над 1 милиард стрийма общо.

Според мениджъра "хлапета" плащат по около 200 долара в интернет, за да се сдобият с неиздавана песен на Lil Mosey. Конкретно "Blueberry Faygo" е обикаляла YouTube от няколко месеца, а по думите на Маршъл фенове са молили рапъра да я включи в последния си албум. Така дошло и решението за официалното пускане.

Мениджърът твърди, че в началото се е опитвал да ограничи пиратското разпространение на песните на клиента си - неговите асистент и стажанти се занимавали с това, като постоянно са търсили незаконни качвания. В един момент обаче те станали твърде много, а начинанието се оказало твърде времеемко. Екипът на Маршъл се е отказал от идеята да се бори с подобни начинания, въпреки че по този начин Lil Mosey губи някакви пари от стриймването на негови песни от други профили.

В крайна сметка мениджърът разкрива, че преди да пуснат песента официално самият той си е свалил една от пиратските версии, за да може да я слуша в Apple Music. И коментира:

"Такова е, каквото е. Изобщо не можем да спрем тези деца."

 

Най-четените