Помните ли емулаторите, с които някога се опитвахме да подкараме на настолните си компютри игри, създадени специално за първото и второ поколение PlayStation? В повечето случаи неуспешно, разбира се.
Доста вода изтече от онези времена. Популярната конзола на Sony вече е в петото си поколение, но и до днес ексклузивно за нея се появяват игри, които могат да накарат всеки PC геймър да точи лиги. Логиката на Sony години наред беше, че ще продават повече PlayStation-и, ако изкушават играчите с невероятни игри, достъпни само за тези конзоли, но не и за други платформи.
Но времената се менят, бизнес логиката също. Конзолите се продават достатъчно добре, че дори не стигат - заради недостиг на чипове все още е трудно да купиш PlayStation 5, дори да имаш средствата и желанието за това.
Надеждата на PC геймърите е друга - в това, че през последните години Sony започна да променя нагласата си и все повече хитове, донесли безброй приятни часове на собствените на PlayStation 4 и 5, ще се появяват и за добрия стар компютър.
Най-пресният пример е God of War. Фентъзи екшънът от трето лице за могъщия Кратос в средата на януари се появи в своя PC версия, а с това много играчи за пръв път ще се докоснат за една от най-добрите игри от последните години.
God of War обаче е само пример за една нова ера, в която хитове, създадени първоначално с идеята да са ексклузивни за PlayStation, рано или късно ще намират своя път и до компютъра. И това решение също е бизнес обосновано. Разработката на съвременните игри е все по-скъпа и е логично - особено при недостиг на конзоли - да се потърсят нови клиенти. Такива са именно онези, които предпочитат мишка и клавиатура за домашните си гейминг забавления.
За тази еволюция в мисленето на Sony трябва да благодарим и на разработчиците, които са собственост на компанията и които именно стоят зад ексклузивните хитове. Това става ясно от интервю на Кори Барлог, творчески директор на God of War, пред IGN.
По думите му много от студиата под шапката на Sony, разработващи игри само за PlayStation, са застанали зад позицията, че е добра идея да се направят версии и за PC.
"Мисля, че [този разговор] евентуално стигна връхната си точка. Когато бяхме изпратили толкова много такива предложения, [ръководството на Sony] реагираха с "Уморихме се да слушаме всичко това. Добре, ще го направим", разказва Барлог.
Той разкрива и че портът на God of War за PC, който за момента получава добри отзиви, е отнел две години на разработчиците. Горе-долу преди толкова време, през март 2020 г., беше обявена и първата ексклузивна игра за PlayStation, която щеше да се сдобие - а след това се и сдоби - с порт за PC. Става дума, разбира се, за Horizon Zero Dawn.
Интересното е, че плановете на Sony да промени политиката си по въпроса не са чак толкова повлияни от пандемията. Ръководството на компанията и преди това е било готово да потърси нови клиенти отвъд тези, които притежават тяхна конзола. За това свидетелстват думи на Шон Лейдън, бивш изпълнителен директор на Sony Interactive Entertainment, който напуска поста през есента на 2019 г.
Лейдън миналата година коментира, че логиката е била "ако новите фенове не идват в нашата къща, ние ще отидем в тяхната". Как? Чрез някоя от най-продаваните игри за PlayStaton.
Самият той не очаква Sony да започнат да пускат игрите си за компютър в същия ден с премиерата им за PS. Пример са именно Horizon Zero Dawn, която се появи за компютър с 3 години закъснение, както и God of War, който излезе за PlayStation през 2018 г., а за PC - едва в началото на 2022 г. Логиката е ясна - да не се рискува да бъде нанесен удар върху продажбите на конзоли.
Сега Барлог казва нещо в същия дух - не е сигурно, че всички бъдещи ексклузивни PS заглавия ще се появят и за PC. Решението по-скоро ще се взима от игра за игра и самият той "няма идея" кога предстоящата God of War: Ragnarok ще дебютира и за компютър (за PlayStation се очаква тази година). Макар студиата да подкрепят идеята повече хора да играят разработените от тях игри, крайното решение остава на шефовете на Sony.
Все пак има защо да мислим, че времето между излизането на игра за PlayStation и портът ѝ за PC ще става по-малко.
Най-малкото Sony вече могат да слагат подобни портове в плановете си и работата по тях да върви почти паралелно с тази на версията за PS.
Скорошно предполагаемо изтичане на информация от Nvidia сочи, че още тази година може да видим PC версия на Horizon Forbidden West - продължението на Horizon Zero Dawn, което се очаква за PlayStation 4 и 5 през февруари. Това, подобно на версиите на Dark Souls и Ghost of Tsushima за PC, обаче все още е само в сферата на слуховете. Няма ли официално потвърждение от Sony, няма защо да бързаме с надеждите.
Дотогава вижте в галерията горе игрите, които станаха хитове като ексклузивни заглавия за PlayStation и които вече се сдобиха или скоро ще се сдобият с версия за компютър.