Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Германия не знае какво да прави със своите полицаи инфлуенсъри

Германия не знае какво да прави със своите полицаи инфлуенсъри Снимка: Instagram, @tagebucheinerpolizistin

Дълга руса коса, секси поза и пълно полицейско снаряжение - Миа Дагбок започва работния си ден в полицията на Берлин с бързо селфи, което през деня ще натрупа хиляди лайкове.

24-годишната полицайка има над 36 хил. последователи в Instagram, където редува снимки в униформа с кадри от ежедневието си. Освен профила там, тя поддържа свой блог и дори води свой подкаст - всичките с името "Дневник на полицайката".

Миа е част от една все по-голяма група от служители на германското вътрешно министерство - тази на "Instacops" - полицаи с популярни профили в социалните медии, които съвместяват съблюдаването на реда в страната с инфлуенсърството.

Самата Миа, която се представя в описанието си като "полицайка, майка на куче и човешко същество", говори за теми от равенството между половете до отношенията между полицаите и проблемите, пред които се изправят служителите на реда.

И макар в профила си в Instagram тя да привлича предимно положителни реакции и коментари, самото съществуване на този ѝ профил предизвиква все по-сериозен дебат в германското общество за това допустимо ли въобще полицаите да разкриват толкова много за себе си и работата си.

А на преден план изниква въпросът къде точно приключва униформата и започва отделният гражданин, който просто работи в полицията.

Според Бенджамин Йендро, представител на съюза на полицаите в Берлин, този отворен профил със снимки от почивки и селфита в полицейска униформа, оставя Дагбок отворена към критики.

По мнение на Йендро широката общественост трудно прави разлика между това какво се казва в официални полицейски изявления и публикуваното от подобни Instacops, които в социалните мрежи говорят за работата си.

Полицаят също така дава и друг пример - публичните профили в Instagram за полицаи, дори когато те са още само кадети, автоматично означава, че на един по-късен етап те трудно биха могли да участват в операции под прикритие - просто винаги съществува опасността някой да е видял селфито им в униформа, което ще застраши сигурността на цялата мисия.

Също така полицаи, които пишат и качват снимки за любовта си към игрите със стрелба, а след това им се налага да използват пистолета си в работна ситуация, са заплашени също от това в медиите да им бъде изграден един доста мрачен образ, обяснява още Йендро.

Той самият провежда специални семинари по темата, на които обучава служителите на полицията за капаните на социалните медии, като специално внимание отделя на това да не се смесва личен и професионален живот.

В Германия няма ясни и точни разпоредби относно това, което е разрешено служителите на реда да публикуват онлайн. Отделни провинции имат определени насоки, но в други проблемът въобще не се разглежда.

Според Йендро в Берлин нещата са твърде небрежни по този въпрос, като полицията в германската столица е пълна с инфлуенсъри в униформи. Той посочва, че макар броят им да не може да бъде изчислен точно, става дума за трицифрено число на Instacops.

Той е категоричен, че полицаите преди всичко имат дълг към държавата и към службата си. Служителите на полицията, по думите му, са длъжни да останат неутрални и да се придържат към кодекса на поведение, за да избегнат опасността от това да навредят на имиджа на полицията.

В някои германски провинции има и други изисквания. Така в Баден-Вюртемберг полицаите нямат право да публикуват селфита, на които се вижда герба на провинцията.

Други провинции обаче са осъзнали, че това е процес, който не може да бъде спрян, но за сметка на това могат да го приемат и дори да се възползват от него. В Долна Саксония например служителите на полицията, които са активни в социалните медии, трябва да получат официално одобрение за профилите си. А когато става въпрос за публикуване на нещо от работата им, те трябва да се консултират с PR отдела на полицията.

Интересен пример в случая е България, където обикновените полицаи могат свободно да качват снимки онлайн, но когато става въпрос за специализираните дирекции на МВР, правилата стават много по-сложни и стигат дотам, че се забранява дори използването на актуална снимка за аватар.

Истината е, че социалните медии и работата в полицията неотменно представлява сложен баланс. Предвид естеството на работата им, публикуването на снимки онлайн може да разкрие доста и дори да стигне дотам да заплаши сигурността на конкретния служител или на колегите му.

Същевременно с това обаче интерес към точно такова съдържание има и то много.

Според Юлиан Кавол, изследовател на явлението за Instacops в Университета за приложни науки на Берлин, служителите се ориентират към това да бъдат инфлуенсъри, защото социалните медии отговарят на нуждата им от одобрение и валидиране.

Кавол обяснява, че тъй като самата полицейска работа често е тежка и неблагодарна, много служители трябва да се изправят ежедневно пред конфликти и да получават критики. На този фон идват и публичните профили в Instagram, в които те могат да качат една снимка и да съберат няколко хиляди лайка и множество позитивни коментари.

"Униформата кара хората да изглеждат секси, независимо дали става дума за пилот или полицай", казва Кавол.

Той казва, че ако учителите използват YouTube като платформа за разпространение на знания, полицаите използват Instagram и TikTok, за да покажат своите тренирани тела в униформа. И това очевидно се търси.

"Селфитата в полицейска униформа достигат до далеч по-широка аудитория", коментира специалистът по комуникации Стефан Яролимек.

По думите му имиджът на полицай със секси оформено тяло и здравословен начин на живот увеличава шансовете на даден инфлуенсър да получи договори за реклама или спонсорство.

"Много компании знаят, че могат да продават повече чрез публикации на привлекателни полицаи и полицайки, отколкото с традиционните реклами. Но ако полицейските служители позират с протеинови шейкове или с маркови спортни дрехи, те нарушават своя ангажимент за неутралитет", коментира Яролимек.

Така полицаите инфлуенсъри трябва да получат официално одобрение за всякакви промоции и реклами, а самите власти едва ли биха позволили на полицай в униформа да се снима с марков продукт в социалните медии.

Бившата служителка на полицията в Дрезден Адрине Колешар знае твърде добре колко лесно смесването на работата със социалните медии може да излезе извън контрол.

Първоначално за нея комбинацията от двете е положителна - именно снимка в униформа ѝ позволява да пробие като инфлуенсър.

На снимката Колешар е с униформата си, застанала пред патрулна кола, със сплетена с коса, вперила поглед към хоризонта. Публикацията обикаля германските медии, а някой я наричат "секси полицайката" на Германия. След този случай последователите ѝ се изстрелват до 5000, а скоро след това вече достигат 10 000.

Днес 36-годишната има половин милион фенове в Instagram, но именно това е и причината тя да напусне системата на полицията преди около половин година, като сега тя си изкарва парите като инфлуенсър, подкастър и създател на онлайн съдържание.

До край на кариерата ѝ като полицай се стига, след като прекият ѝ началник ѝ поставя ултиматум - или да изостави социалните медии, или да се оттегли. Неговото действие е провокирано от 6-месечен неплатен отпуск, който Колешар си взима, за да промотира бански костюми - нещо, което предизвиква напрежение сред колегите ѝ, а също така и обществена реакция.

Макар тя да има желание да остане в полицията, първоначално ѝ се налага да работи само на бюро по здравословни причини, след това вече решава, че предпочита да напусне.

Сега тя популяризира автомобили, почивки и козметика. Тя все още печели от имиджа си на бивша полицайка и наскоро пусна свой подкаст.

Ако има обаче успешен пример за Instacop, то това е Феликс Лайстиков.

Той успява да отдели личния си профил от професионалния си живот. На 26 години продължава да се придвижва в ранговете на федералната полиция, като същевременно с това поддържа и профили в социалните медии, където го следят над 100 хил. души.

В онлайн средата той се фокусира върху спорта и поддържането на добра форма. Бившият елитен гребец публикува снимки, на които тича, играе баскетбол или се отпуска на шезлонг.

За да поддържа тази граница между онлайн и професионален живот, в Instagram той използва фамилията на майка си. Така Феликс спокойно може да популяризира хранителни добавки и фитнес тракери, докато носи маркови спортни дрехи.

Все пак той има и някои снимки, на които се появява с униформа и с хаштаг #federalpolice. Всяка от тези публикации се изчиства предварително с екипа по социалните медии на полицейското управление.

По този начин Лайстиков се превръща в модел за Instacop вълната - той успя да изгради своята марка, без да компрометира неутралитета си.

За това посланието, което той иска да отправи към всички е едно - "полицаите също са хора".

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените