Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Not So Pretty: И красотата има грозна страна

Безопасна ли е козметиката ви за вашето здраве? Този въпрос има отговор, но той няма да ви хареса.

В нова 4-серийна поредица Not So Pretty на стрийминг услугата HBO Max се разбира, че трябва да имаме едно наум в пазаруването на продукти за разкрасяване.

Не да се плашим от тях или съвсем да се отказваме от грима, а най-малкото - да четем етикета и да проверяваме безопасността на отделните съставки от съдържанието.

На разположение е енциклопедичното знание на интернет и бързината на мобилните приложения, които могат да представят на разбираем език сложно формулираните компоненти на козметичните продукти.

Защо това е важно? Защото, както се оказва от епизодите на Not So Pretty, гигантите в производството на бяла и декоративна козметика не са на 100% коректни към клиентите си.

Документалният сериал на режисьорите Ейми Зиринг и Кърби Диг ("Алън срещу Фароу") показва редица недостатъци в козметичната индустрия, които са същестували и може би продължават да съществуват в риск за здравето на хората, които ги използват.

От бебешката пудра на Johnson&Johnson, чийто талк е съдържал и азбест, отговорен за рак на яйчниците и рак на тънките черва при десетки потребители, до салоните за маникюр и педикюр, където работници се разболяват от астма и рак на гърдата в следствие на химикалите, отделяни от лаковете.

Както сигурно усещате и сами, Not So Pretty няма да е най-забавният документален филм, който ще гледате. Нито ще е най-трогателният. Но е достатъчно интересен, за да ангажира зрителите (особено женската част от тях) и да провокира разговори за скритите опасности в индустрията за красота.

Снимка: HBO Max

Всеки от епизодите се фокусира върху различен сектор от бранша: грим, нокти, кожа, коса.

По около половин час, недостатъчно, за да се гмурнат дълбоко в темите, Not So Pretty представя научна информация, съчетана с лични истории на клиенти. Контекстът е смилаем, а общият му знаменател е, че и красотата има грозна страна.

Въпреки сериозните теми, които засяга, документалният сериал не е тежък, а заради половинчасовите си епизоди, цялата поредица може да се изгледа наведнъж. Not So Pretty се движи по широк спектър от мнения, като същевременно предоставя достатъчно подробности, с които да ви провокира да търсите още информация.

Същото направих и аз. Веднага след като изгледах първата серия, отворих несесерите си с гримове, и потърсих онези от тях, които съдържат талк. Намерих два, които още в същата минута отидоха на боклука. Повторих го и с лосионите и душ-геловете, които съдържат канцерогенните фталати.

През последните няколко години козметичната индустрия се разцепи на две по отношение на съдържанието в продуктите за красота и от Not So Pretty се разбира защо това е станало.

Единият лагер производители насърчава клиентите да търсят стоки с естествени съставки. Това, естествено, доведе до бум при натуралната козметика от есенциални масла или на растителна основа. Като колкото повече са естествените съставки, толкова по-скъп е съответния продукт.

От друга страна, разкрасителните стоки в дрогериите като червило, пудра и руж трудно могат да достигнат същата консистенция, произведени от ряпа и червени чушки. При тях за химията няма спасителна жилетка, но пак съществуват по-безопасни и по-вредни компоненти, които могат да се проверят през мобилните приложения като Biotiful, Greenity и Inci Ok.

Разбира се, не е препоръчително да чете съвета откъм шокиращия му смисъл тип: "Спиралата ви може да ви убие".

По-скоро трябва да сте нащрек, защото козметичната индустрия до голяма степен е саморегулиращ се бизнес, а повечето от големите компании са измислили хитри тактики, за да заобиколят информацията, която би могла да уплаши клиентите.

Не може да се отрече, че дребният шрифт по състава на стоката за сметка на по-голямата снимка с модел, рекламиращ фон дьо тена, крема за лице или който и да е друг продукт за разкрасяване, е част от номера за разсейване.

Хората имат склонността да се доверяват сляпо на лица, които познават от филми или сериали и да купуват, без да се поинтересуват какво точно има в шишенцето. На бранша, генериращ стотици милиарди долари годишно, това му е добре известно.

Снимка: HBO Max

По тази причина в рекламите често ще видите актриси, изпълнители и популярно модели, които ви питат защо не си купите точно тази пудра или коректор. Вече имате вкъщи? Тези са от по-ново поколение, с нова инжекция добавени съставки, които да поставите на лицето си.

Говорейки за разцвета на козметичната индустрия последно време, няма как да се пропусне и влиянието на инфлуенсърите. YouTube и Instagram се превърна във виртуална долина на прохождащите бизнесмени през последните години за начинаещи канали, които препоръчват продукти за красота.

Всеки от тези влогъри и блогъри внушава на последователите си, че има нужда от тонове козметика, за да напусне пределите на спалнята си.

Задължително се започва с фон дьо тен, дори да нямате сериозни проблеми с кожата, които искате да скриете, продължава се с коректор, без значение дали сте със сенки под очите или не, преминава се към руж, хайлайтър и брозант, защото след целия нанесен изкуствен крем лицето е изгубило естествения си цвят. Довършва се със сенки за очи, спирала, очна линия, червило, гланц за устни.

В едно от въпросните видеа за Vogue моделът Ирина Шейк използва 11 продукта, за да постигне, както самата тя казва "естествена визия". Излишно е да се казва, че никъде не спомена как е произведена въпросната козметика, нито какво ще се случи с пластмасовите им опаковки, след като се изпразнят.

Посланието е само едно: "Купи го".

Да, но не разумното пазаруване и в последствие изхвърляне на боклук доведе света до проблеми с климата, злоупотреба с детския труд във фабриките на големите компании, да не говорим и за здравословните проблеми, които Not So Pretty свързва с част от популярните марки на пазара.

И всичко това, защото козметичният бранш отказва да признае една проста истина - хората нужда от толкова много козметика. В основата на красотата са гените, правилното хранене и самочувствието, с което гледаме на себе си. А над това козметичният бранш може само да доизгражда.

 

Най-четените