Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

6 страхотни гейм студиа, които повече няма да ни радват с игрите си

Telltale Games

Краят на септември донесе и край за създателите на The Walking Dead, The Wolf Among Us, Batman: The Enemy Within и Guardians of the Galaxy: The Telltale Series. 225 от неговите 250 служители бяха уволнени, а на огромната част от сегашните и бъдещите проекти се сложи край. Основано през 2004 г., Telltale Games бе създадено от бивши служители на LucasArts и прекара почти 15 години в популяризирането на интерактивните приключения.

Кризата означава, че няма да видим нито играта по хитовия сериал Stranger Things, която Telltale трябваше да прави за Netflix, нито последните епизоди от The Walking Dead: The Final Season. За зомби приключението и най-хитова поредица на студиото все още има минимален шанс да се насладим на някакъв завършек. Но единственото заглавие, към което остатъка от служителите имат ангажимент, е Minecraft: Story Mode.
Sony Liverpool/Psygnosis

Затварянето на Sony Studio Liverpool маркира края на една епоха за британската и световната гейм индустрия. В близо 30-годишната си история студиото е създало над 100 игри. Всичко започва през 1984 г., когато двама ветерани основават нова компания под името Psygnosis. Това са Йън Хетерингтън и Дейвид Лоусън, които идват от затворилото наскоро Imagine Software. Към края на 80-те Psygnosis прави промяна в стратегията си и от производство се ориентира към издаване на видеоигри. Първият голям хит в новото поприще е Shadow of the Beast (1989), но истинският пробив идва с пускането на Lemmings, която мнозина днес считат за духовен предшественик на реалновремевите стратегии. Успехът в издателския бизнес привлича вниманието на големите и през 1993 г. гейм подразделението на японския гигант Sony, което тогава носи името Sony Electronic Publishing, закупува Psygnosis. За PlayStation Psygnosis разработва поредица от заглавия, сред които G-Police и Colony Wars, но може би най-популярната игра си остава WipEout. През 2012 г. видяхме и последния реализиран проект на SCE Studio Liverpool - рейсъра WipEout 2048 за PS Vita.
Radical Entertainment

Въпреки че мнозина геймъри свързват студиото най-вече с поредицата Prototype, то се появява още през далечната 1991 г. и през дългата си история работи с най-различни издатели. Radical Entertainment се ражда, когато двама ветерани от гейм индустрията (Рори Армс и Дейв Дейвис) и един новак в бизнеса (Йън Уилкинсън) решават, че студеният град Ванкувър в Канада всъщност може да бъде достатъчно благодатен, че да приюти ново и амбициозно студио. През следващите две десетилетия Radical Entertainment създава три Crash Bandicoot игри, като в един момент е единственият попечител на славната марка. Студиото работи изключително за конзоли и дори се специализира в игри по лицензи като от "Семейство Симпсън" (The Simpsons: Road Rage и The Simpsons: Hit & Run), Marvel (The Incredible Hulk: Ultimate Destruction) и холивудски продукции (Scarface: The World Is Yours и James Cameron's Dark Angel).

Големият му хит обаче си остава поредицата с отворен свят и мрачен сюжет Prototype. Prototype 2 е обречена да се окаже последната в иначе дългата история на Radical Entertainment. За щастие, по-голямата част от екипа на Radical в момента се изживява като поддържащо студио в системата на Activision Blizzard.
Pandemic Studios

Основано през 1998 г., Pandemic Studios бе едно от водещите дъщерни студиа на Electronic Arts в началото на седмото конзолно поколение. На върха на славата си то има офиси в Лос Анджелис и Бризбейн, Австралия. Почти 200 от неговите служители, сред които и тримата основатели на студиото, бяха уволнени, когато големите надежди, възлагани на историческото екшън приключение The Saboteur не се оправдаха и ЕА дръпна шалтера през 2009 г. Според дежурната официална информация от компанията, преструктурирането е с цел да се постигне по-добро управление на разходите и по-гъвкав модел на работа.

До момента се знае, че преди затварянето си студиото е работило по два необявени проекта, като единият вероятно е бил Star Wars: Battlefront III, а другият - продължение именно на The Saboteur. Независимо от това, ще запомним американското студио с поредица добри игри като Full Spectrum Warrior, Star Wars: Battlefront, Dark Reign 2, Destroy All Humans!, Mercenaries: Playground of Destruction и Mercenaries 2: World in Flames.
Westwood Studios

ЕА има лошия навик да затваря някога големи студиа и това не се размина дори на ветераните от Westwood Studios, което съществуваше още от 1985 г. Компанията го закупи през 1998 г. на крилете на успеха на стратегическата поредица в реално време Command & Conquer. По онова време студиото контролираше значителна част от РС гейм пазара и бе внушително име. Логично, ЕА видя възможност да го превърне в поредната си дойна крава и го закупи. Почти веднага голяма част от служителите на Westwood Studios напуснаха и това не е учудващо предвид как се отнесе гигантът с новата си покупка.

Действително имаше достатъчно причини ЕА да печели антинаградата "Най-лоша компания в Америка" няколко пъти. Поредица от безумни срокове и спуснати отгоре слаби проекти разрушиха репутацията на Westwood и доведоха до неговото затваряне през 2003 г. ЕА продължава обаче да държи и до днес правата върху Command & Conquer и търси начини да ги осребри. Най-новата им идея е безплатната мобилна Command & Conquer: Rivals, която бе анонсирана на изложението Е3 2018.
Hudson Soft

Едно студио, основано на 18 май 1973 г. - толкова отдавна, че човек би си помислил, че то ще съществува вечно. През годините Hudson Soft създава множество игри и герои, включително култовия Bomberman. Ако сте играли на конзоли през 80-те и 90-те, вероятно са ви познати още и Adventure Island, Bloody Roar и Bonk. Hudsun създава и прочутата днес поредица Mario Party за Nintendo. Студиото е толкова голямо и популярно, че между 1985 г. и 2000 г. дори има ежегоден фестивал на име Hudson All-Japan Caravan Festival. През 2003 г. компанията разполагаше с над 500 служители и бе отворила подразделения в Токио и Калифорния.

Студиото обаче претърпя тежък финансов удар, когато фалира банката Hokkaido Takushoku. Това го накара да се обърне за спасение към японския гигант Konami, но през 2011 г. офисите в щата Калифорния затвориха врати. През 2012 г. Konami приюти онова, което бе останало от Hudson, и сложи край на едно име, съществувало 39 години.

И 2018 г. постепенно си отива. Ще я запомним както с едни от най-големите хитове въобще, така и с поредица от финансови провали, които не останаха без последствия.

Тази година ни дари с доста силни заглавия, някои от които ще останат за дълго в спомените на геймърите по цял свят.

За съжаление обаче, през последните месеци отново не едно и две студиа затвориха врати, с което останаха завинаги на страниците на историята на гейм индустрията.

Понякога причината за прекратяването на дейност е игра, глътнала прекалено много ресурси без да оправдае очакванията за продажбите. Друг път години на лоши бизнес решения си казват думата.

Независимо от причините, резултатът винаги е тъжен както за самите служители, така и за геймърите, които свързват името на едно или друго студио със свои любими заглавия. Тези дни това се случи с Telltale Games, което се наложи като водещо име в жанра на приключенските игри.

Неприятната развръзка с Telltale е подходящ повод да си спомним и да отдадем почит на някои от най-славните разработчици, които затвориха врати през последните години - но които няма да забравим благодарение на техните особено емблематични игри.

Най-четените