Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как YouTube променя играчките

Видеата с разопаковане на играчки са хит и това се забелязва Снимка: YouTube
Видеата с разопаковане на играчки са хит и това се забелязва

Центърът "Джавиц" в Ню Йорк е голяма, скучна сграда, където се провеждат големи, скучни конференции.

Но наскоро, през февруари, конгресният център беше пълен с гигантски динозаври от "Лего", 3D пъзели с Хари Потър, стрелящи фигурки от "Междузвездни войни" и разтварящи се бомбички за вана с всевъзможни аромати.

"Джавиц" беше дом на Нюйоркския панаир на играчките, където повече от 1000 компании-производители на играчки от цял свят се бяха събрали да демонстрират продукцията си. Сред блокчетата, пъзелите, хвърчилата, джунджуриите, игрите и джаджите, собствениците на магазини за играчки се редяха на огромна опашка пред една много конкретна играчка: куклите "L.O.L. Surprise!".

Тези симпатични, малки същества се произвеждат от MGA Entertainment - гигант в бранша, който се прочу с войната си срещу Барби на Mattel с куклите си Братз. MGA миналата година са продали продукти от линията "L.O.L. Surprise!" на стойност 4 милиарда долара.

Това става благодарение на стратегическата опаковка на играчката: куклите - които имат различни облекла, прически и тела - се продават в малки непрозрачни топки, така че децата не знаят какво получават. Опаковките са с няколко различни слоя, които децата да разкъсат, за да открият включените аксесоари и стикери.

По този начин играчката удобно се възползва от тенденцията на видеата в YouTube с разопакования (т.нар. unboxing videos).

В момента в сайта за видеосподеляне има стотици хиляди видеа на разопакования на "L.O.L. Surprise!" кукли, в които играчките биват извадени от многобройните им опаковки, след което децата си играят с тях. Някои от тези видеа имат по цели 24 милиона гледания.

Тази носеща милиарди долари играчка перфектно демонстрира влиянието и въздействието, които YouTube има върху целия този бизнес.

Децата понастоящем прекарват много време онлайн. Специално в САЩ тези, които са под 8-годишна възраст, средно прекарват по 2 часа и 19 минути дневно пред екрани, сочат проучвания на Common Sense Media. През последните няколко години се засилва и тенденцията децата да прекарват повече време в интернет, отколкото пред телевизора. YouTube не публикува конкретни данни за това колко от потребителите му са деца, но едно изследване констатира, че деца на възраст под 8 години прекарват 65% от времето си онлайн в YouTube.

Естествено, индустрията на играчките иска да стигне до децата там, където те прекарват времето си. Преди десетилетие успехът на дадена играчка в Щатите обикновено се определя от това колко бързо тя се разпродава във веригата "Toys R Us", но жизненият цикъл на играчките сега зависи от популярността им в стратосферата на YouTube.

Заради влиянието на платформата, компаниите сега създават играчки специално за YouTube и предвиждат солидни суми, с които да плащат на инфлуенсърите в бранша за отзиви на продукцията им.

YouTube обаче не е лишен от скандали, когато става дума за деца. По-рано този месец стана ясно, че "мрежа от педофили" оставя сексуално провокативни коментари за малки деца в коментари под видеоклипове на сайта. Освен това много родители имат проблем с това, че децата им се привързват към лишено от смисъл съдържание в YouTube, което с нищо не прилича на предаванията тип "Улица Сезам", с които те са свикнали.

Онлайн петиция за забрана на каналите за играчки в Youtube нарича видеоклиповете с разопаковането на такива "капиталистическо промиване на мозъци". В Бразилия прокуратурата в Сао Пауло съди Google заради същия тип съдържание като обвинява технологичния гигант, който притежава YouTube, в "злоупотребяващи рекламни практики по отношение на деца".

Едно е сигурно: YouTube е променил света на играчките и начина, по който играят децата.

Форматът на разопакованията не се е зародил в YouTube, отбелязва Дейвид Крейг, професор в школата по комуникации и журналистика "Аненберг" към Калифорнийския университет и автор на задълбочен научен анализ по темата.

Този формат за първи път се е появил в началото на новото хилядолетие на сайтове като Unboxing.com и Unbox.it. Тогава той е бил наричан "гийк-порно", защото практиката първоначално е била ограничена до електроника – игрови конзоли, желани от мнозина, са били показвани пред милиони фенове на технологиите.

Както съобщава Wall Street Journal през 2006-а, когато Sony представиха третата си игрова конзола PlayStation, "PS3 се разпродаде в цяла Америка, така че за мнозина наблюдаването как някой друг вади PS3 от опаковката ѝ е най-доброто, което могат да изживеят извън самото притежаване на такава конзола".

Когато YouTube дебютира през 2005 г., голяма част от общността, интересуваща се от технологични джаджи, се премести в платформата за споделяне на видео. От 2010-а насам присъствието на видеа с разопакования в YouTube се е увеличило с 871%. Изследване от 2014-а на Google отбелязва, че "магията на видеата с разопакования е в това, че те задействат детинското очакване, което всички ние изпитваме към лъскави и нови неща".

Разопаковането на играчки се е превърнало във феномен в YouTube, защото играчките перфектно се вписват във формата. Те са забавни, многоцветни, имат движещи се части и изненади. Според Guardian, една пета от стоте най-успешни канала в YouTube са посветени на играчки и техните видеа имат десетки милиони гледания.

В момента много пари се печелят от видеа на разопаковане на играчки като инфлуенсърите в YouTube получават солидно заплащане за отзиви на продукти и им се плаща за спонсорирано съдържание. Вероятно най-голям успех има каналът Ryan ToysReview, в който участва 8-годишен инфлуенсър на име Райън. Понастоящем е най-добре платената звезда на YouTube и по данни на Forbes е спечелил 22 милиона долара миналата година.

Освен че финансират тези инфлуенсъри, брандовете за играчки искат и дял от парите на YouTube. Барби на Mattel например не е само кукла, която се продава на пазара - тя е и влогърка в YouTube с над 5 милиона последователи. Hasbro също дебютираха шоуто си Hanazuki специално за YouTube. Децата могат се ограничат и само до гледане на канала, но и могат да купуват продуктите Hanazuki, които се рекламират по него.

Играчките отдавна са огромен и високодоходен бизнес като глобалната индустрия на играчките е спечелила 21,6 милиарда долара миналата година. Има логика в това, че големите компании в бранша в крайна сметка се съюзяват с YouTube - бизнес с 1,9 милиарда потребители месечно.

На Панаира на играчките в Ню Йорк нямаше дори едно кътче, където да не личи влиянието на YouTube. Райън от Ryan ToysReview беше там, като популяризираше серията си от играчки Ryan’s World. На друг щанд имаше гигантски надпис "Карина Гарсия". Става дума за 25-годишна YouTube звезда, наричана "царицата на слузта". Тя разопакова лепкава слуз за 8 милиона последователи и наскоро стартира свой собствен бранд.

Най-голямата промяна в индустрията на играчките, появила се в резултат на YouTube, обаче са опаковките.

Брандовете за играчки залагат на тренда на разопакованията като разработват специални кутии или опаковки, които изглеждат особено добре пред камера. Освен това планират и колкото се може повече изненади.

Изпълнителният директор на MGA Айзък Лариан казва, че това обяснява апетита за куклите от серията "L.O.L. Surprise!". Куклите се променят на всеки три месеца, за да не се губи интерес към тях. Лариан обяснява, че ако компанията не следи трендовете, хората ще се преориентират към друг продукт.

MGA не са единственият гигант в бизнеса с играчки, адаптиращ се към аудиторията на разопакованията в YouTube. Джонатан Бърковиц, президент на Hasbro, казва, че неговата компания за играчки започва да проучва всички свои брандове, за да гарантира, че те "имат екранно присъствие".

През май 2018 г. Hasbro дебютираха на пазара "Lost Kitties" - пластмасови котки, които се доставят в картонена кутия и са заровени в лепкава маса. Lost Kitties са очевидно и директно насочени към видеата с разопакования, но Бърковиц отбелязва, че бързо растящата популярност в YouTube е новата цел за всички играчки.

По думите му играчките вече трябва да са забавни не само за игра, но и за гледане, а успехът зависи от това колко интерактивен и ангажиращ е един продукт.

2019-а ще е важна година и за детските филми. Римейкове с живи актьори на "Аладин" и "Цар Лъв" със сигурност ще заемат водещи позиции в боксофиса. Задават се нови филми от франчайзи като "Междузвездни войни", "Отмъстителите" и "Играта на играчките".

Но за разлика от миналото, успехът на тези филми не определя непременно дали техните играчки ще станат свръхпопулярни. Всичко вече зависи от YouTube.

 

Най-четените