Един малък петместен самолет прави обиколка из Европа това лято, а преди това турът мина през 26 щата и 80 летища в САЩ. През юни кацна на летище JFK в Ню Йорк и отвори нова глава в историята на авиацията.
Това беше първият път, когато на международното летище кацна електрически самолет с пътници на борда.
Машината на американската компания Beta Technologies - ALIA CTOL - прелетя 130 км. от Ийст Хамптън до JFK за 35 минути с пилот и 4 пътници на борда.
А сега самолетът е в Европа.
Турнето на ALIA започна от Ирландия, мина през Великобритания, прекоси Ламанша, посети Париж за авиоизложението през юни и продължи към Дания в опит да демонстрира възможностите на напълно електрически самолет.
Очаква се през август машини от този модел да започнат карго полети в Норвегия като част от тестовете на местната агенция за гражданска авиация за полети с нулеви емисии.
••• В Норвегия вече всичко е електрическо:
Целта на компанията е да покаже, че времето на самолетите с батерии - поне за кратки разстояния, е дошло. Те са по-евтини, безшумни и с по-малко емисии, твърдят от Beta.
Сметките на производителя сочат, че цената на енергията за 1 час полет с техния е-самолет е 18 долара - близо двойно по-малко в сравнение с 34-те долара за гориво за "Чесна 208".
Емисиите обаче, отново сравнени с малката "Чесна", са 75 на сто по-малко.
Времето за зареждане на ALIA е под един час - средно 20-40 минути, а батерията е с максимален тестван обхват от 620 км.
Машината е малка - колкото ван, и развива скорост от максимум 280 км/ч.
"Зелени заедно"......е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg
За зареждане моделът ползва стандартна бърза зарядна станция за електомобили. Тъй като в Европа на летищата няма такива, от компанията носят своя собствена за турнето на Стария континент.
Липсата на подобна инфраструктура вероятно ще бъде наваксана в следващите години, тъй като няколко европейски страни имат доста амбициозни планове за авиация без емисии.
В Дания например целта на правителството е още през 2025 г. да има поне един вътрешен маршрут с напълно устойчиви полети, а до 2030 г. всички местни полети да са без използване на изкопаеми горива.
За целта дори е въведена такса, с която се облага всеки пътнически билет. Тя е около 1,7 евро и с парите си финансира проходът към устойчиви полети в рамките на страната, включително и изграждане на необходимата инфраструктура.
В доста по-голямата Норвегия всички вътрешни полети би трябвало да са електрически или хибридни до 2040 г.
В Швеция са по-амбициозни - там също всички вътрешни полети трябва да са без изкопаеми горива до 2030 г., а към 2045 г. това трябва да важи и за международните.
В страната обаче разчитат на друга компания - Heart Aerospace, която разработва самолет за 30 пътници с батерия с обсег до 200 км. Очакваният му първи полет със Скандинавските авиолинии (SAS) е през 2028 г.
По света има още компании, които са в доста напреднал етап на разработване и пускане в експлоатация на комерсиални е-самолети, а в Китай през пролетта беше издаден лиценз на 4-местен електрически модел.
••• Още зелени иновации:
Засега обаче възможностите на електросамолетите са все още доста ограничени заради малкия обхват на батериите. Те биха могли да покриват разстояния за вътрешни полети и максимум за такива в рамките на Европа.
Настоящите машини на Beta например не целят само пътнически превози, но и логистични и карго, включително за транспорт на органи за трансплантации. Освен обичайни самолети, компанията има и т.нар. VTOL модел, или Vertical Takeoff & Landing машина, която може да изпълнява функциите на хеликоптер и не се нуждае от летище за излитане и кацане.
Освен по-ниската цена на полетите на ток, подобни машини имат и друго огромно предимство - те са тихи и могат да се ползват в градски условия, без да пречат толкова на хората отдолу. И, естествено, без да замърсяват.
---