Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Не пола, а настроението определя какви шофьори сме

Българите са "бдителни и владеят ситуацията" на пътя Снимка: Webcafe.bg
Българите са "бдителни и владеят ситуацията" на пътя

Фактори като настроението и личностните характеристики влияят в по-голяма степен на способността на шофиране отколкото пола, националността или професионалното занимание.

Това показват резултатите от проучване за влиянието на емоциите и навиците върху шофьорското поведение. В него се включиха автомобилисти от Централна и Източна Европа, между които и представител на екипа на Webcafe.bg.

Българските шофьори показват, че са най-ефективни зад волана (63/100 точки), следвани от шофьорите в Чехия. Словашките шофьори имат най-дълго време на придвижване от 52 минути (ежедневен маршрут) в сравнение с българските, които прекарват средно 29 минути на пътя.

Изследването на Shell използва съвременни технологии, за да наблюдава над 3500 ежедневни пътувания в региона. То дава повече информация за условията за придвижване и начина на шофиране в пет страни – България, Полша, Чехия, Словакия и Унгария. Първият по рода си социален експеримент, целящ да открие как емоциите повлияват на ефективността и представянето на водачите на пътя, обхвана над 300 шофьори от пет европейски страни в края на 2017 г.

Информацията е събрана с технологии, проследяващи поведението зад волана и здравословното състояние на участниците като се е търсила връзката между емоциите, представянето и фактори на околната среда като време, трафик, музика и хранене. Чрез използването на GPS технология е измерена скоростта на движение, спирането и ускоряването на шофьорите, за да се даде обща оценка на ефективността им.

Бдителни и владеещи ситуацията – такива са българските шофьори според изследването.

Устойчиви на стресиращи ситуации, шофьорите у нас са най-добре представящите се на пътя от гледна точка на ефективност на шофиране. Те не са склонни да поемат риск и правят уверен избор докато шофират, за да предпазят себе си и пътниците си. Според анализа на резултатите, шофьорите в България, които планират пътуването си, изживяват по-малко стрес зад волана.

Бдителни и внимателни, те имат най-високи резултати по показатели като "ефективно представяне" и "плавен път". Тези личностни характеристики описват профил на водач, който успява да запази спокойствие зад волана, без да е твърде превъзбуден или потиснат, следващ дневната си рутина. Това са хора, които знаят кога да "натиснат спирачките" и да бъдат внимателни, в живота и зад волана.

Анализът на резултатите, които екипът на д-р Крис Брауер от Института по мениджмънт към Университета Goldsmiths прави по отношение на участниците от България, показва, че тези, които имат ефективно представяне при шофиране, демонстрират амбиция, но и осъзнатост.

Какво слушат, с кого пътуват и дали обичат да шофират са сред другите основни фактори, повлияващи на представянето на пътя.

  • Любовта към шофирането е задължително условие – шофьорите, които се наслаждават на времето си зад волана, се чувстват по-сигурни и пътуват по-ефективно.
  • Музиката е ключ към по-добро представяне на пътя, както и това дали водачът обича да шофира и се радва на времето си зад волана. Шофьорите, които слушат музика отбелязват по-висока ефективност. Плавността на придвижване също се покачва при онези, които слушат музика.
  • Агресивност - сред факторите, които увеличават стреса у шофьорите се оказва това с кого пътуват. Тези, които са заедно с партньора си в колата, са по-агресивни на пътя от водачи, които пътуват с приятели или колеги. Интересно е, че шофиращите извън града са и по-агресивни зад волана от тези, които карат в градски условия.
  • Притеснителност - шофьорите, които се чувстват притеснени или депресирани, логично съобщават за по-високи нива на стрес по време на пътуването си.

Изследваните са 84 160 данни на участващите български шофьори, което обединява статистиката от всички използвани технологии. 77% от участниците в изследването са мъже, 23% - жени като средната им възраст е 35 години. Те са се включили в изследването чрез приложението Shell App.

Средна продължителност на измерено пътуване е 28,6 минути, а средната скорост - 32 км/ч. Средното изминато разстояние е 21 км. В крайна сметка ефективността на пътуването, отчетена при българските шофьори, е 63,3 (при скала от 0-100), което е най-високия резултат за ефективно пътуване.

"Анализирайки резултатите, виждаме, че шофьорите могат да предприемат малки стъпки, за да подобрят пътуването си, например да пият достатъчно вода, да не пропускат храненето, да си правят кратки почивки, докато пътуват на дълги разстояния или да разнообразят пътуването си с музика", коментира д-р Брауер.

Какви са водачите в другите изследвани страни?

Полша (Социални и разговорливи): Полските шофьори се зареждат с енергията на другите, затова харесват да имат спътници в колата. Тяхната грижовна и подкрепяща натура, както и съпричастност към останалите - пътници и участници в движението, води до повече удовлетворение зад кормилото и по-безопасни пътувания.

Словакия (Алтруистични и амбициозни): Реалистичната и амбициозна природа на словашките шофьори означава, че те имат по-ефективни пътувания и се чувстват по-безопасно на пътя.

Унгария (Творчески настроени и изобретателни): Шофирането е средство за изразяване на унгарските шофьори, които обичат да бъдат на път и се чувстват сигурни зад волана. Техните колебания в настроението обаче водят до по-малко ефективни пътувания.

Чехия (Отворени и екстровертни): Профилът на чешките водачи показва, че те са много ангажирани със социални дейности в ежедневието си. Техният екстровертен характер предполага, че обръщат голямо внимание на другите участници в движението.

Какво още влияе върху шофирането ни?

Изследването е показало и други любопитни открития за региона и навиците на шофьорите.

  • Проблеми с времето - Изследването в Холандия установява, че облачните дни са по-добри за шофиране. Шофьорите в Централна и Източна Европа също показват, че се влияят от времето, но в негативен аспект. Според резултатите колкото по-ветровито е времето, толкова по-лошо е шофирането, по-ниско е нивото на представяне, по-малко е удоволствието от пътя и нивото на стрес е по-голямо.
  • Опитът си казва думата - Проучването също така установява, че колкото повече опит имате зад волана в Централна и Източна Европа, толкова по-добре се представяте, оставяйки младежите в "бавната лента". За разлика от Южна Африка, където шофьорите с повече опит имат по-лошо представяне и са по-стресирани на пътя.
  • Родители с чувство за съхранение - Резултатите показват, че шофьорите от региона поставят семейството си на първо място. Независимо дали шофират с членове на семейството си, карат децата си или ги вземат от училище, изследването демонстрира, че шофирането с тази цел води до по-добро представяне на пътя в региона. В Германия налице е обратното - германците споделят, че имат доста по-приятно пътуване, когато са сами в колата.
  • Вие сте това, което ядете – това е често използвана фраза, но според резултатите от проучването това, което хапва шофьорът, зарежда не само него с енергия, но и рефлектира на представянето. Това откритие се оказва вярно във всички страни, участвали в проучването – в това число и за малайзийските, холандските и филипинските шофьори, които се представят по-добре на пътя, ако се съсредоточат върху това, с което захранват тялото си. Стъпките за здравословен начин на живот не опират само до диетата и храненето - подобно на другите изследвани страни, шофьорите от Централна и Източна Европа се нуждаят от добър сън, за да се възползват максимално от пътуването си.

"Анализирайки резултатите от Централна и Източна Европа, може да заключим, че типовете характер и личностните характеристики повлияват повече върху шофьорското представяне, отколкото дали сте мъж или жена, откъде сте и каква професия имате", коментира д-р Брауер.

"Но фактори като възрастта и семейният статус са също доказани индикатори: по-опитните шофьори и тези, които се возят с деца в колата, се представят най-добре зад волана. Това е значителен контраст в сравнение с германските шофьори, които се включиха в изследването на по-ранен етап и които се представят по-добре, когато са сами в колата", допълва той.

 

Най-четените