На 23 юни, в 22:10 часа българско време, първият национален геостационарен комуникационен сателит на "Булсатком" BulgariaSat-1 беше изстрелян в от компанията SpaceX. Спътникът излетя от космическия център "Кенеди" във Флорида с една от обновените ракети Falcon 9.
BulgariaSat-1 ще бъде разположен на българската орбитална позиция и ще осигурява телевизионни и комуникационни услуги на Балканите и в други европейски региони.
Два дена по късно SpaceX изпратиха от Калифорния към космоса десет по-малки сателита използвайки нова версия на същата ракета.
Това постижение показва, че частната космическа компания е по-близко от когато и да е било да осъществи направата на конкурентно струващи ракети, които са способни да сменят рязко посоката си.
Още от създаването си SpaceX имаше за цел да превърне частния космически полет в печелившо начинание, а основна част от тяхната амбиция беше ракетата за многократна употреба - едно от най-важните открития в технологиите за 2016 година.
С изстрелването, кацането и подновяването на краткотрайно-горящи двигателни ракети, също познати като като бустери, компанията се надява значително да намали разходите за поставяне на спътници в космоса.
Но също така се надява да генерира максимално количество приходи чрез увеличаване честотата на изстрелванията.
През март те демонстрираха, че първата от тези цели е постижима, а честотата на изстрелванията им този уикенд показва, че те се справят отлично и с втората част. Сега SpaceX увеличиха броя на успешните си мисии до 9 за година.
Въпреки че 2017 е едва преполовена, предишни календарни години не е достигано до този успех. Фирмата вече успя да приземи 13 от своите ракети след изпращане в космоса, а мисията в петък маркира втория път, когато успешно се използва ракета повторно.
Междувременно останалата част от космическата индустрия просто наблюдава с удивление, коментира Business Insider.
Докато много организации се опитват да разработят начини за намаляване на разходите, никой засега не е достигнал успеха на SpaceX.
Нейният президент Гуин Шотуел заяви по-рано тази година, че разходите за изпращането в орбита на ремонтирана двигателна ракета са потенциално по-малко от половината от разходите за изграждане на нова за всяко изстрелване.
Също така, главеният изпълнителен директор, Илoн Мъск знае от опит, че тези успехи поставят SpaceX в позиция да се превърне в ключова сила в бъдещето на космическите изследвания.
"Представете си, че сме авиокомпания, която продава самолети, които могат да бъдат ползвани многократно, а всички останали продават самолети, които могат да бъдат ползвани веднъж", каза той след първото успешно повторно използване на SpaceX ракета.
"Искам да кажа, че това не е много конкурентна позиция".
Действително на този етап изглежда сякаш SpaceX е абсолютният доминант в космическите начинания сред частните компании - и не се вижда кой би могъл да я замести засега.
Зад Мъск стои военно промишленият комплекс на САЩ, а ракетата е руска разработка от 60-те г. , морално остаряла. А вие си вярвайте в хари потър!
"морално остаряла руска разработка от 60-те" - това вече искрено ме разсмя .Руските хибридни разработки са истински царе на комедията
Искрено ме разсмиваш ти, имаш ли предства как се разработва космическа ракета, хиляди инженери, огромни пари, 5-10 години... Така било то, идва един нахъсан тарикат и измисля ракета! За има - няма 1 г.! Вие сте поколение на мики маус, малоумно и с промит мозък,
Har-чо, че си трол го знаем всички.Ама айде вместо да дрънкаш, да дадеш малко факти за глупостите които пишеш.. Аз лично знам къде, кой, и кога е разработил двигателя за тази ракета.Нещо, което не можаха да направят руснаците, па и държавната НАСА.Не биха могли без да похарчат едни много пари, а НАСА е с кръцнат бюджет, па за руснаците да не говорим - те една самобръсначка електрическа не могат да разработят вече..
Забравих - ако си мислиш, че SpaceX ползва руския двигател РД-180, си в много, ама много голяма гррешка. Този двигател е ползван от една друга американска компания за частни изстрелвания, която лекинко фалира след два-три неуспешни старта (експлозии).
Не, не бъркам двигателите, американците тази вероятно ще я докарат да извежда търговски и шпионски спътници на приемлива цена, но никога на нея няма да полетят хора, на бас? Все още има неприемливо много аварии.
"...SpaceX вече няма конкуренция..." Хайде сега (подобно на Гугъл, Майкрософт и т.н.) да му "напляскат" глоби за монополист