Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо ни се яде, когато не сме гладни

Мозъчният механизъм, каращ ни да търсим високоенергийна храна, ни излага на риск от напълняване Снимка: iStock
Мозъчният механизъм, каращ ни да търсим високоенергийна храна, ни излага на риск от напълняване

Представете си следната ситуация: сутрин е. Вие излизате за работа свежи, защото сте направили сутрешния си джогинг и сте закусили обилно. На път за офиса обаче минавате покрай малка бутикова пекарна, от която се разнася мирис на прясно изпечен хляб и кроасани.

В този момент устата ви започва да се пълни със слюнка и ви се приисква да влезете и да изядете всичко, до което може да се доберете. Нищо, че сте яли преди 20 минути.

Всеки е изпитвал това чувство - сладък апетит, на който трудно може да се устои.

Има обаче много причини, поради които можем да изпитаме глад, дори без стомахът ни наистина да е почнал да къркори. Този процес се контролира от сложни физиологични сигнали, стимулиращи апетита ни - същите, които след като сме се наяли го потискат, благодарение на което усещаме ситост.

Въпреки това храненето е нещо много повече от прост отговор на биологична нужда.

Има една система в тялото, която ни кара и дори ни мотивира да консумираме храни, богати на калории и даващи ни енергия. Тя се свързва с мезолимбичния път - системата в мозъка ни, която регулира чувството ни за удовлетвореност. Т.е. някои храни просто ни карат да гледаме на тях като "награда", която желаем не заради физическата нужда.

Възнаграждаващата природа на храната може лесно да отмени усещането за ситост и сериозно да подкопае способността ни да устоим на изкушението.

Очакването, че ще ядем нещо вкусно, е мощен мотиватор да прибегнем до това действие. Гледката и миризмата пък допълнително стимулират апетита.

Изследванията дори показват, че още по-трудни за устояване са нездравословните храни като шоколад, сладолед и чипс. Но и за това си има обяснение: заради високото си съдържание на мазнини и/или захар те стават изключително привлекателни за мозъка ни, което ги прави още по-желани.

Механизмът за възнаграждение също ни позволява да правим асоциации, т.е. да ни се яде риба, когато сме на морето, или чипс и пуканки, щом влезем в киното.

Един лесен експеримент доказва всичко това.

Докато гледат в екран, на който се сменят различни снимки, няколко души пият млечен шейк. След време те споделят, че имат по-голямо желание да консумират напитката, щом отново видят същите изображения.

Влез във форма с нас!

Този текст е част от Get in Shape Vol.2 - второто издание на инициативата на Webcafe.bg, с която искаме да ви мотивираме да спортувате повече и да водите по-здравословен живот.  Партньори на инициативата са:

Next Level Fitness Club, Asics, DEVIN Минерална, ABOPHARMA, Кройтерхоф Спорт, Спорт Тото

Този мозъчен механизъм, каращ ни да търсим високоенергийна храна, ни излага на риск от напълняване. Това важи особено когато сме заобиколени от заведения за бързо хранене, които предлагат големи порции на ниска цена, а поддържането на здравословен режим на хранене в тази среда се превръща в истинско предизвикателство.

Въпросът е как да устоим на "глада на мозъка"?

Първото и най-важното, което трябва да знаем е, че зад желанието за ядене стоят мощни биологични и психологични процеси, които постоянно засилват нуждата от храна. Съществуват доста начини, с които е възможно тези процеси да бъдат контролирани.

Драстичното ограничаване на консумацията на определени храни обикновено е обречено на провал. Избягването им може да засили още повече желанието към тях, така че поставянето на реалистични цели за поддържане на теглото вероятно ще бъдат по-добрият подход.

Постигането на цели, колкото и малки да са те, увеличава вярата в способностите ни за успех, от което настроението се подобрява, а това може да помогне към придържането на по-здравословен режим на хранене.

Също така е добре да контролирате примамливите ситуации - например избягването на щанда със сладки неща в супермаркета е добра стратегия, с която да намалите желанието си да ги купите.

И най-важното: най-добрият начин за справяне с проблема на непрекъснатия апетит е разграничаването на сигналите за физически глад и желанието на мозъка за награда. Този метод вече е доказано действащ и е прилаган като ефективна стратегия за отслабване.

Всички трябва да се наслаждаваме на яденето и приятния вкус на храната. Единственото важно нещо е да слушаме сигналите за ситост на тялото, за да не прекаляваме.

---

Поемете с нас на пътешествие към по-добра форма, по-здравословен и активен живот с Get in Shape Vol. 2, като откриете още полезни материали, запознаете се с нашите участници и треньори, и откриете вдъхновение тук.

Най-четените