Кой е продуктът на Apple с най-голям ръст по общи продажби? Ако сте си мислили за iPhone или iPad, грешите. Растежът и на едното, и на другото намалява.
Всъщност електронната търговия - чрез iTunes, iBooks и приложенията са същинският двигател на империята с нахапаната ябълка. Продажбите на допълнителни, не-Apple "стоки" чрез продуктите на Apple са се увеличили с 19% до $4.4 млрд. през първото тримесечие на 2014.
Този бизнес е една от по-малките дейности на Apple, естествено
Но все пак резултатите от него са впечатляващи: ако има една отделна технологична стартираща компания, която да печели над $16 млрд. годишно от цифрови продажби и е-търговия и която да бележи ръст от близо 20% годишно, всички биха говорили за нея нонстоп.
Това би била най-успешната компания в света. И тя със сигурност би засенчила примерно Zappos, фирма за е-търговия, чиито последни оповестени годишни доходи бяха малко над $2 млрд.
Докато технологичната преса се вманиачава по плановете на Apple за iWatch и ново Apple TV устройство, доста по-голям смисъл има да обръщате внимание на бизнеса, който изпълнителният директор Тим Кук всъщност вече изгражда. Най-малкото защото изглежда доста вероятно бъдещият растеж на Apple да идва от онлайн и мобилна търговия на дребно, а не от създаване на нови продуктови категории и тепърва предстоящи да бъдат изобретени продукти.
В последната видеоконферентна връзка с инвеститори за доходите на компанията, Кук специално се спира на този въпрос. „Като цяло виждаме, че хората обичат да купуват съдържание, без значение дали е музика или книги, от своя iPhone чрез Touch ID. Невероятно просто, лесно и елегантно е - и е ясно, че в това има много възможности", коментира той.
И още: „Областта на мобилните разплащания като цяло е нещо, от което се интересуваме, и именно това беше една от идеите зад Touch ID. Ние обаче не се ограничаваме само до това. Нямам нищо конкретно, което да оповестя в момента, но мога да кажа, съдейки по демографските данни за нашите клиенти и нивата на е-търговия, реализираща се чрез iOS устройства в сравнение с конкуренцията, че това е сериозна възможност за нашата платформа".
Ако Кук беше казал абсолютно същото за часовници или телевизори, всички щяха да са обезумели. И феновете на Apple биха подскачали до тавана от кеф. Но тъй като той говори за скучния, но доходен бизнес на търговията на дребно, всички го игнорират.
Една от най-важните скорошни технологични разработки на Apple е ориентирана точно към търговията на дребно
Повечето хора смятат, че Touch ID е средство за повишаване на сигурността - никой не може да използва или открадне вашия iPhone 5S, защото не може да го разблокира без пръстовия отпечатък на собственика му. Но Touch ID има и много по-важно приложение - iPhone изведнъж се превръща в почти идеално устройство за мобилни разплащания.
Ето защо Еди Кю, директор по е-търговията в Apple, в момента се концентрира върху изграждането на бизнес с мобилни разплащания за Apple, твърди Wall Street Journal. Той и вицепрезидентът по онлайн магазините Дженифър Бейли са се срещали с PayPal, Google, Square, Stripe, Braintree и Venmo в опитите си да реализират този проект.
И като огромно съвпадение - или по-вероятно не-съвпадение, - Apple едновременно изграждат мобилна инфраструктура за маркетинг и търговия на дребно в САЩ, наречена iBeacon.
Американски магазини вече инсталират консумиращите малко енергия Bluetooth предаватели, така че когато минавате край рафт, той да може да изпрати до вашия iPhone реклама или оферта. Скоро - ако оставите включена iBeacon функционалността - Apple и техните iBeacon партньори ще знаят къде пазарувате, през цялото време, с точност до няколко метра.
Ако стане възможно да плащате с телефона вместо с портфейла, Apple успешно ще са "затворили цикъла" на мобилната търговия на дребно
От години златната жила на мобилния маркетинг е в откриването на начин да бъде насърчен потребителят на телефон да отиде в магазина и да купи нещо, след което да може незабавно тази конкретна продажба да бъде свързана с конкретен телефон или притежателя му. Точно това разбират маркетьорите под "затваряне на цикъла."
Някои компании са се опитвали, но това е по-трудна задача, отколкото изглежда - може да се отбележите във Foursquare или Facebook в даден магазин, но ако продавачът не може да свърже отбелязването ви с продажбата, действието е почти безсмислено.
Но ако потребител с iPhone приеме оферта в магазина чрез iBeacon и после плати с телефона си, това теоретично решава проблема. Ако Кук наистина е измислил как да проработи тази стратегия, този бизнес вероятно ще е много по-голям, отколкото някога ще бъдат продажбите на "умни" ръчни часовници.