Последните години бяха тежки - пандемия, война, инфлация, климатични промени - атмосферата на несигурност и тревожност цари по цял свят.
Положението не е розово за никого, но според проучванията на работната сила в световен мащаб, най-трудно се справят с нестабилността тези, които не познават друго - поколението Z.
Данните сочат най-високи нива на стрес, бърнаут и ментални проблеми именно сред работещите на възраст 18-24 г. - вероятно и защото за голяма част от тях професионалният път е основно белязан от появата на хоум офиса, а след това и на икономическата криза и изпреварващата доходите инфлация.
Проучване сред 25 000 работи в САЩ на консултантската компания "Маккинзи" от миналата година сочи, че заетите от поколението Z в по-голяма степен работят на повече от едно място от по-възрастните и много повече се съмняват, че ще са в състояние да си купят жилище или да се пенсионират.
26% от работещите на възраст 18-24 г. казват, че заплатата им не им осигурява добро качество на живот - спрямо 20% сред останалите респонденти. Цели 77 на сто си търсят нова работа - почти двойно повече от останалите възрастови групи.
Невероятно, но цели 55% от най-младите работници казват, че или са диагностицирани, и/или получават терапия за някаква форма на психични проблеми - при 31% при хората на 55-64 г.
21% от младите съобщават и за физически здравословни проблеми, които им пречат да работят възможно най-ефективно. Процентът плавно пада с нарастването на възрастта, като най-малък е делът при хората между 55 и 64 г. - 7 на сто от тях смятат, че имат физическо заболяване, което им пречи на работата.
Според консултантската компания резултатът на поколението Z може да се обясни и с по-голямото внимание, което се обръща днес на психичните и психологическите проблеми, както и с по-голямото желание да се търси помощ за подобни неща.
Тенденцията е още отпреди пандемията, но коронавирусът и локдауните са усложнили положението. Хората от това поколение носят специфично бреме - емоционален стрес от пандемията и предизвикателствата по отношение на образованието, което или премина онлайн или беше прекъснато, обясняват от "Маккинзи".
Вероятно заради промяната в учебната и работната среда и преминаването от работа от вкъщи към офиса, 21% от най-младите казват, че не могат да работят ефективно заради враждебна работна среда. С поколенията отново процентът пада - до 8 на сто сред най-възрастните.
Подобни данни показва и проучване в цял свят на застрахователната компания Cigna Intеrnational за здравето на работещите. Общо 84 на сто казват, че са стресирани, но при поколението Z процентът е 91. При милениълите е 87%. Симптоми на бърнаут докладват цели 98% от най-младите.
Като цяло, все пак удовлетворени от работата си са 63% от поколението Z - колкото е процентът и при буумърите.
Данни на LinkedIn, публикувани в Би Би Си пък сочат, че хората от поколението Z се чувстват най-малко уверени в работата си и да вършат задачите си - 43 на сто от тях, докато за напълно способни се имат 59% от следващите поколения.
"Gen Z ще се сблъскат с това, с което трябваше да се справят милениълите, когато завършваха образованието си по време на рецесията в края на първото десетилетие на века", казва пред Би Би Си експертът по организационно лидерство Сантор Нишизаки.
Тази "чупливост" на най-младите вероятно има и други обяснения.
Проучване преди пандемията - от 2019 г. в САЩ, на компанията за обучение InsideOut Development, сочи, че те имат и високи очаквания. Tри четвърти от анкетираните казват, че очакват от шефа си да ги обучава и наставлява добре и да комуникира умело.
Същият процент обаче вярват, че трябва да работят само една година, преди да получат повишение, а 32 на сто дори вярват, че ще го заслужат след едва 6 месеца.
Изследване във Великобритания от 2022 г. пък показва и друго - най-младите изпитват в най-голяма степен тревожност по отношение на проблемите с околната среда и дори смятат, че те носят бремето на климатичните промени върху раменете си. Затова и за 64% е важно работодателят им да предприема действия по отношение на околната среда, като липсата на такива би навредила на психичното благополучие на 43 на сто от запитаните.
Това поколение отдава огромно значение дали бизнесът, за който работи, спазва високи критерии по отношение на околната среда и социалната отговорност - 54 на сто биха приели по-ниско платена работа, ако съответният работодател отговаря на етичните им критерии.
От "Маккинзи" отбелязват, че данните с нагласите на най-новото поколение на пазара на труда могат да послужат на работодателите да разберат по-добре тази част от работещите и как да ги подкрепят оптимално.
Все пак това е бъдещата работна сила.