В страна, в която се отглеждат квадратни дини, съществуването на ягоди с тегло 100 грама и цена до 350 долара за всеки плод не изглежда чак толкова невероятно.
Наричат се "Красива принцеса" - биджин химе, и са плод на усилията на японския фермер Ничио Окуда да създаде идеалната ягода.
Окуда е правил 15 години опити, докато достигне съвършения плод - като размер, вкус, цвят и аромат. Резултатът е един от най-скъпите сортове на света.
Най-големите плодове, отглеждани единствено във фермата на Окуда в Хашима, префектура Гифу, достигат големината на топка за тенис и тежат 100 грама, но не само това прави ягодите специални.
Основните достойнства на сорта са вкусът, ароматът, блясъкът и цветът на всяко плодче.
Често по-големите ягоди всъщност са с по-малко изразен вкус и сладост, но при "Красива принцеса" е обратното. По скàлата за измерване на захарното съдържание Брикс те са оценени с 13, докато стандартните ягоди имат сладост от 10.
Опитвалите това скъпо изкушение твърдят, че ароматът му наподобява рози, а плодът няма кисел послевкус. Останалите причини за цената са текстурата - не прекалено меки, но не и много твърди, яркият червен цвят и блясъкът на плодовете.
Окуда отглежда ягодите в парници през зимата и държи под контрол температурата на почвата и на въздуха, за да получи идеалните ягоди. Плодовете зреят дълго и бавно - 45 дни, което подпомага богатия вкус.
Освен това фермерът не продава цялата си продукция - до пазара стигат единствено плодовете с идеална форма, или около 500 бройки годишно, обяснява той преди години пред "Си Ен Ен".
Те се продават на търгове и цената на една-единствена ягода може да достигне 50 000 йени, или около 350 долара.
За нас това звучи налудничаво, но в Япония се смята за нормално - там по подобен начин се отглеждат и продават най-скъпите дини на света - Денсуке, както и гроздето Руби Роман, чепка от което може да струва до 450 долара.
Заради цената, цвета и размера си, тези ягоди често се използват за декорация на сватбени торти. Популярно е и сладкото от "Красива принцеса", което има вкус почти като на пресните плодове.
От една страна в основата на японската мания за бутикови и луксозни плодове е липсата на достатъчно земеделска земя и на достатъчно работна ръка в сектора. Това кара фермерите да наблягат повече на качеството, отколкото на количеството при продукцията си.
Изключителна роля обаче играе и културата на подаръците в Япония. Плодовете там се приемат за луксозни стоки и да подариш скъп, добре опакован плод се приема като символ на уважение.