Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Бойкот на Facebook? Не е толкова лесно да сринеш социалната мрежа

Десетки рекламодатели се оттеглят временно, но това едва ли ще навреди особено на Зукърбърг Снимка: Getty Images
Десетки рекламодатели се оттеглят временно, но това едва ли ще навреди особено на Зукърбърг

Марк Зукърбърг отново има проблем, а Facebook и Instagram отново са заплашени с бойкот, този път от рекламодателите си. Някои от най-големите корпорации, които рекламират в социалните платформи, като Unilever, Coca-Cola и Starbucks, вече оттеглиха маркетинговите си кампании в знак на протест срещу политиките на Зукърбърг.

Причината, както можете да се досетите, е вълната от недоволство, дошла след убийството на чернокожия Джордж Флойд.

Беше ясно, че точно както и #MeToo движението, протестите срещу расизма и дискриминацията няма да отшумят бързо, а ще се превърнат в траен порив за промяна. Така след свалянето на филми от стрийминг услугите заради "неподходящото" им отношение към цветнокожите, дойде ред на социалните мрежи и по-точно на Facebook.

Редица неправителствени организации, сред които Антиклеветническата лига и Националната асоциация за напредък на цветнокожите хора, започнаха кампания под хаштага #StopHateforProfit - "Спрете омразата с цел печалба". Обвиненията им са, че модераторите на Facebook и Instagram действат твърде небрежно що се отнася до реч на омразата и неподходящо от расова гледна точка съдържание.

В пост на популярната марка сладолед и млечни продукти Ben & Jerry's под хаштага #StopHateforProfit например се посочва, че брандът няма да рекламира в социалните платформи на Зукърбърг, докато той не изгради ясни и действащи правила за отстраняване на съдържание, което призовава към расизъм. Други компании като Honda и Adidas следват същия пример и оттеглят кампаниите си, докато Facebook не промени политиките си.

Заканите им са да няма никакви реклами през целия юли месец, за да дадат шанс на технологичния гигант да направи така желаните промени. След този срок рекламодателите ще преразгледат как се осъществява модерацията в социалните мрежи и ще преценят дали да подновят рекламата си там.

Оплаквания към модерацията във Facebook или по-скоро липсата ѝ има от доста време.

В сайта ежедневно се появяват снимки и клипове с неподходящо съдържание - като например насилие, тормоз, приканване към терористични актове и голота. Понякога е въпрос на броени минути подобни постове да достигнат до милиони души, въпреки че са крайно обезпокоителни и могат да повлияят пагубно на някои потребители.

Премахването на подобни кадри пък често отнема доста време на модераторите, които обръщат внимание на неподходящите постове, едва след като ги докладват огромен брой посетители. Модерирането чрез изкуствен интелект дава още по-слаби резултати и допуска още повече чувствително съдържание да стигне до потребителите.

Сега, в светлината на протестите срещу расизма, подобни пропуски са непростими, въпреки че от Facebook са категорични, че не печелят по никакъв начин от реч на омразата и расистко съдържание. Вицепрезидентът на социалната мрежа - Ник Клег - допълва, че тя печели от позитивно отношение между хората, а не от негативизъм.

"Ние мразим расизма, потребителите ни мразят расизма, рекламодателите ни мразят расизма", категоричен е Клег. Тепърва ще стане ясно дали Зукърбърг, Клег и останалите от екипа на Facebook ще успеят да убедят компаниите, че платформата не толерира расизъм, дискриминация и призиви към тях.

Все пак за социалната мрежа има и няколко добри новини.

Първата е, че големите корпорации съставляват едва 6 на сто от всички приходи от реклама на Facebook. Останалата част от маркетинговите приходи са от малки и средни бизнеси, които се популяризират през социалните платформи и дори продават продуктите си там чрез новите опции за търговия.

Както посочва пред "Си Ен Ен" Мат Морисън, шеф на рекламната агенция "Digital Whiskey", има огромен брой фирми, които просто не могат да си позволят да не рекламират. Единственият начин бизнесът им да продължи да съществува, особено по време на пандемията от коронавирус, е те да имат достъп до възможно най-голяма, по възможност добре таргетирана аудитория.

С други думи, компании като Unilever и Coca-Cola имат възможност да упражняват само ограничен натиск върху Facebook. Останалото зависи от решенията на Марк Зукърбърг и неговите съветници, които все пак подчертават, че ще обърнат специално внимание на защитата от расизъм и дискриминация.

Трябва да си припомним и че Facebook преминава сравнително гладко и през крайно неприятни изпитания.

Споменът за Cambridge Analytica и търговията с лични данни например все още е достатъчно пресен, като и тогава имаше прогнози, че това ще е краят на социалната мрежа. В действителност тя изпита известен отлив на потребители, но кризата се оказа временна, въпреки че мерките за защита на личната информация не се подобриха чувствително.

Кризата с коронавируса предизвика не по-малък отлив на рекламодатели от сегашния бойкот на популярни брандове, но все пак финансовото състояние на Зукърбърг и компанията му остава сравнително стабилно.

Но ако все пак бойкотът се проточи и отвъд есента - тогава може би ще станем свидетели на наистина сериозни промени в модерацията на Facebook.

 

Най-четените