Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Полша и скъпото предизвикателство да построиш конкурент на Tesla

Това няма да е лесно начинание.

Electromobility - подкрепяна от полската държава компания, която наскоро показа първия си електромобил на име Izera - има да измине дълъг път, преди да продуктите ѝ да стигнат до крайните клиенти.

Междувременно фирмата навлиза в едно много оспорвано, но и много скъпо световно състезание.

Полското правителство, ръководено от управляващата партия "Право и справедливост" (PiS), има навика да представя грандиозни планове за скок напред в инфраструктурата и технологиите. Тези амбиции варират от обособяването на нов пасаж към Балтийско море до построяването на огромен нов ферибот и построяването на най-голямото летище в Европа.

Всички тези планове се обявяват на всеослушание и с много фанфари, но бързо затъват във финансови, логистични и други проблеми. С електромобилите не е по-различно.

До 2025 г. в Полша ще има над 1 млн. електрически коли - това заявява премиерът Матеуш Моравецки още през 2016 г. Той е категоричен, че не желае тези автомобили да бъдат произвеждани от чуждестранни компании.

Моравецки допълва, че сега е времето Полша да направи този скок в бъдещето.

Снимка: Izera

Затова правителството създава Electromobility - компанията, която трябва да реализира този скок. Пет години по-късно мечтите на полския премиер все още не са претворени в реалност. В Полша към момента са регистрирани 6837 електрически коли и малко над 5430 плъг-ин хибрида.

В страната има 1194 зарядни станции, като за сравнение в Германия те са над 27 хиляди. Може би това е и причината други типове електрически превозни средства - камиони и ванове например - също да са рядкост на територията на Полша.

Без да се интересува особено от числата, миналата седмица Моравецки триумфално представя Izera - прототип на електромобилите, които Полша се кани да произвежда. Колата носи името на планинска река близо до границата с Чехия.

Снимка: Izera

Electromobility трябва да започне производството на автомобила до 2023 г., като в първата година на производство иска да продаде 60 хил. бройки и оттам нататък - по 100 хил. бройки годишно.

Според експертите амбициите на компанията граничат с неизпълнимото.

Ян Вишневски, директор на полската Асоциация за електромобилност и алтернативни горива (PSPA), смята, че след три години Izera ще излезе на пазар с още по-ожесточена конкуренция, в която повечето компании вече ще са представили куп нови модели.

Снимка: Izera

А и извън прототипите, които се показват пред публика, има твърде малко предпоставки за производството на качествени електромобили в Полша. Един от основните проблеми пред Izera, както посочва Вишневски, е, че компанията зад колата не разполага с фабрика.

Той уточнява, че на Electromobility ще са ѝ необходими милиарди евро, за да построи завод от нулата. На вече разработени брандове на електромобили им е отнело от пет до седем години да изградят фабриките си, а Izera трябва да се продава след три.

За сравнение, гигантската фабрика на BMW в унгарския град Дебрецен струва 1 млрд. евро, но строителството ѝ беше забавено заради пандемията от коронавирус. Заводът на Volkswagen до Вжешня също е на стойност 1 млрд. евро. Tesla ще трябва да инвестира над 66 млрд. долара, ако иска до 2030 г. да произвежда 10 млн. електромобила годишно.

Снимка: Izera

Тези числа са непосилни за Electromobility.

Началният капитал на компанията е 70 млн. злоти или около 16 млн. евро, които са осигурени от няколко акционери - държавните PGE, Tauron, Energa и Enea. Всички тези фирми преминават през труден период заради пандемията и ограничението в използването на изкопаеми горива за справяне с климатичните промени.

Плановете са в развитието на Izera да бъдат инвестирани 5 млн. злоти или около 1,1 млн. евро. Вишневски обаче посочва, че средствата не са единственият проблем - Electromobility се изправя срещу автомобилни производители с далеч по-богат опит в правенето на електрически коли и с вече изградено доверие у клиентите си.

А полската фирма тепърва ще трябва да избира с какъв мотор и шаси ще се произвежда серийно Izera, като производителите на тези компоненти със сигурност няма да са полски.

От Elextromobility пък твърдят, че всичко върви по план. За тях най-важното в момента е да успеят да поръчат платформата, на която ще се изгражда електромобилът, и колкото се може - по-скоро да започне строителството на фабриката.

Изпълнителният директор на компанията - Павел Томашек - уточнява, че бъдещият завод ще бъде изграден в Силезия.

Снимка: Izera

Томашек допълва, че в момента тече сделката за земята, на която ще бъде построена фабриката. Оттам нататък според него изграждането на инфраструктура и неща като представителства и сервизи на бранда ще бъдат по-евтини.

Ще има шоуруми, където клиентите ще могат да научат повече за Izera, но конфигурациите и поръчките ще стават през интернет.

Вишневски отбелязва обаче, че да спечелиш доверието на купувачите е трудна задача, която отнема доста време. В тази обстановка Полша трябва да намери своя собствена ниша, вместо да навлиза директно в сегмента с най-яростна конкуренция. Страната например произвежда автобуси, които са предпочитани в редица други държави.

Колкото до Izera - Вишневски казва, че стиска палци проектът да е успешен, но всичко за момента е само на хартия и ще е истинско и скъпо предизвикателство да се превърне в реалност.

Най-четените