Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Летящите коли - все по-близо до нас, но и все така далече

"Не е трудно да кажем, че в близко бъдеще ще летим над градовете си, вместо да шофираме през тях" Снимка: iStock
"Не е трудно да кажем, че в близко бъдеще ще летим над градовете си, вместо да шофираме през тях"

"Вашето летящо такси Ви очаква!"

Кога ще е моментът, в който тези думи ще се превърнат в реалност? Мислехме си, че през 2021 г. отдавна ще разполагаме с летящи коли, но сякаш бъдещето се бави в тази насока. Въпреки усещането, че изоставаме сериозно в тази технологична област, специалистите са убедени, че в следващите можем да наблюдаваме пробив и на това поле.

До 2024 г. летящите коли ще са достъпни в търговската мрежа - в това е убеден Хю Мартин.

Той е изпълнителен директор на Lacuna Technologies - стартъп, който разработва собствени летящи превозни средства с цел опазване на околната среда и облекчаване на наземния трафик.

Пред CNBC Мартин посочва, че докато в момента всеки голям град има едно или две летища, в бъдеще всеки дом може да се превърне в мини аерогара.

Едно от основните препятствия пред тази цел е как ще излитат във въздуха летящите коли. Както обяснява Мартин, идеята за превозни средства, на които им е необходима писта, за да излетят, до голяма степен разочарова хората и ги кара да смятат, че никога няма да имаме истински летящи автомобили.

За щастие напредващата технология на дроновете дава някои отговори на въпроса как да се направи кола, която да излита вертикално. Подобен принцип на излитане например използва нидерландската фирма PAL-V, чиито прототип на летяща кола - Liberty - използва голяма перка на покрива, за да се издигне над земята.

Проблемът е, че Liberty за момента е по-скоро "играчка за богати момчета".

Моделът ще струва над 410 хил. евро, макар че цената включва и обучението по управление на Liberty. Затова, както обяснява Мартин в разговора си за CNBC, тези коли тепърва трябва да стават по-достъпни и по-лесни за боравене. "Това със сигурност ще отнеме време за разработка и осъществяване", допълва той.

Друг огромен проблем си остават батериите. Те трябва да са изключително мощни и издръжливи, защото излитането отнема повече енергия от обикновеното потегляне, летенето е по-енергоемко от шофирането и, не на последно място, падането на батерията по средата на полета може да се окаже смъртоносно.

Само че тук се появява и друга сериозна пречка - големите батерии са и по-тежки, което пък затруднява излитането. Все пак и в тази насока има оптимистични данни, точно както вече разполагаме с Liberty на PAL-V.

Maker - летящото превозно средство на американската компания Archer - излита по начин, сходен на този при нидерландската летяща кола. Разликата е единствено, че Maker разполага не с една, а с шест по-малки перки, които да го оттласнат от земята.

Батерията му пък осигурява пробег от 240 километра с едно зареждане, ако се поддържа скорост от 100 км/ час.

Масовите автомобилни производители също са оптимистично настроени и смятат, че още преди 2030 г. ще си купуваме летящи коли от автосалона.

На това мнение е Майкъл Кол - изпълнителен директор на Hyundai за Европа, който уточнява пред "Гардиън", че компанията прави много сериозни инвестиции в тази насока. Той е на мнение, че градската въздушна мобилност ще се превърне в основен инструмент за справяне с тежкия трафик и борбата с вредните емисии.

Брандът вече построи и първото си летище без писта за излитане, което се намира до университета Ковънтри в Лондон.

То ще бъде напълно готово най-късно в началото на 2022 г. и отначало ще служи като място, на което ще се демонстрира и доказва ефективността на летящите превозни средства.

За да имаме добре и безопасно функциониращи граждански летящи коли обаче, ще са необходими не едно и две, а десетки такива летища. Допълнителни инвестиции са нужни и в комуникациите, защото въпросните превозни средства ще трябва да се координират едно с друго и с най-близката авиокула.

Тепърва ще трябва да се обмислят и регулациите, на които летящите коли ще се подчиняват и които ще следват водачите им.

Защото дори и някой да разполага с възможно най-модерното летящо превозно средство, няма никакъв смисъл то да е в гаража му, ако той няма право да го управлява.

"Не е трудно да кажем, че в близко бъдеще ще летим над градовете си, вместо да шофираме през тях - това е поредното нещо, което просто ще се случи", категоричен е Майкъл Кол от Hyundai.

 

Най-четените