Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Шумният електрически провал на Volkswagen

Шумният електрически провал на Volkswagen Снимка: Getty Images

Във Volkswagen беше надеждата да произвежда надеждни, сигурни и най-вече достъпни електромобили.

Компанията начерта "пътната карта" за електрификация още през 2019 г., като в тези планове влизаха нови 70 модела електромобили и почти пълна електрификация до 2030 г. И понеже това е най-големият автомобилен производител в света, целта изглеждаше напълно постижима.

В изказването си към акционерите изпълнителният директор на Volkswagen - Херберт Дис - заяви, че брандът "ще се промени драстично".

Пет години по-късно електрическата трансформация на Volkswagen изглежда буксува.

Лошите новини дойдоха още през 2023 г., когато от компанията съобщиха, че намаляват смените на поточните си линии за електромобили в завода си в Емден, Германия. Вестта дойде на фона на засилващо се търсене на електрически автомобили на територията на Европейския съюз.

Снимка: Getty Images

От Volkswagen обаче не скриха, че съкращенията се дължат на занижено търсене на електромобилите на бранда.

Очевидно проблемът е в немския концерн и не се дължи на общ отказ от електрическите превозни средства. Доказателство е, че през юни 2023 г., когато VW обявяват съкращенията, от Tesla са продали 8300 електромобила във Франция и поне още толкова в Германия.

Китайската конкуренция също диша във врата не само на немските, но и на всички други западни производители.

По данни на GlobalData за цялата 2023 г. продажбите на електромобили на Volkswagen вместо да се увеличат според плана, са се свили със 7%.

Даниел Роеска, ръководител на автомобилните анализи към Европейския съюз, посочва за "Си Ен Ен", че планът на Херберт Дис може и да е бил амбициозен, но в същото време е бил и крайно нереалистичен. И сега на Volkswagen се налага да спре да лети в облаците и да слезе на земята.

Една от основните спънки пред компанията е прекалено мудният преход от концепция към влизане в серийно производство.

Повечето китайски брандове показват своите концептуални електромобили и при одобрение и положителни отзиви от страна на потребителите, обикновено ги вкарват в серийно производство след не повече от две години.

Volkswagen от своя страна представи концепциите за електрически SUV и електрически миниван, подобен на хипарския Volkswagen Transporter, още през 2019 и 2020 г. Тези модели станаха реалност чак през 2023 г., когато на пазара вече има изобилна конкуренция и то не само от страна на китайците и на Tesla.

Липсата на вълнуващи електромобили с вълнуващи иновации кара потребителите да търсят своя нов електромобил другаде.

А портфолиото на Volkswagen с електрически коли набъбва твърде бавно. Пореден пример за бавния преход от концепция към производство е и спортната бегачка Volkswagen ID.X Performance. Тя беше показана в края на 2023 г. и още си стои на ниво концепция без ясен сигнал, че ще се произвежда.

За сравнение, любителите на бързите скорости и електромобилите вече могат да се насочат към наличните на пазара BMW i7, Tesla Model 3, Lotus Evija или пък Porsche Taycan.

И все пак за Volkswagen има надежда точно така, както я имаше и след Дизелгейт. Компанията все още има стабилни продажби на автомобили с двигатели с вътрешно горене, а електрификацията в Европа така или иначе се бави.

Volkswagen ID.X Performance Снимка: Volkswagen
Volkswagen ID.X Performance

Освен това брандът държи стабилни продажби на огромния пазар на Северна Америка.

По прогнози на GlobalData тази година Volkswagen би могъл да държи дял от 7 на сто от продажбите на електромобили в световен мащаб. Това ще нареди концерна на четвърто място след Tesla, BYD и китайския концерн Saic Motor.

Volkswagen има и предимството да запълни много повече пазарни ниши и ценови ниши от Tesla.

А има и още един плюс, с който китайската конкуренция скоро няма да може да се похвали - името Volkswagen още говори достатъчно за себе си по целия свят.





 

Най-четените