Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Картинки като на цигарите ли ще откажат любителите на мръвки

Проучване показва, че етикетите с предупреждения имат ефект Снимка: Getty Images
Проучване показва, че етикетите с предупреждения имат ефект

Ако на опаковките с месо в магазина има отвращаващи картинки като на цигарите, ще се откажете ли от покупката?

Ако видите върху мръвката трупа на заклано животно или ефектен кадър с последиците от обезлесяването на Амазонка, ще изберете ли нещо друго за вечеря?

И дали не е просто въпрос на време месото да последва тютюневите изделия с техните плашещи картинки?

Тези въпроси си задават различни изследователски екипи в последните години, и отговорът е предсказуем - да, гадните изображения имат ефект.

Дали обаче законодателите ще се решат на подобна стъпка е съвсем отделен въпрос.

Последното проучване в областта е на екип от университета "Дърам" във Великобритания. Те са изследвали въпроса и установили, че използването на етикети с предупреждения при месото би имало същия ефект като при цигарите - намаление на употребата.

По отношение на месото е прието, че проблемите са два. Първият е рискът за здравето и опасността от развитие на някои видове рак и сърдечно-съдови болести при прекалено висока консумация на месо.

Другият е свързан с околната среда - животновъдството произвежда прекалено много парникови емисии.

Такъв етикет би имал ефект върху тарелка с кайма. Снимка: Getty Images
Такъв етикет би имал ефект върху тарелка с кайма.

Разработката на британския университет е върху различни видове предупредителни етикети върху продукти, съдържащи месо, а резултатите от изследването са публикувани в научното списание Appetite.

Етикетите са включвали графични изображения и текст с предупреждения за вредите върху климата, здравето и дори за риска от пандемии.

В тестовете са участвали 1001 души, които ядат месо. Те са били разделени на 4 групи и са им показвани снимки на готови ястия - с месо, риба, вегетариански и веган. Те или са имали етикет с предупреждение - за климата, за здравето или за пандемия, или са били без обозначение.

Участниците са помолени да изберат 20 различни ястия и са отговорили на въпроси доколко етикетите провокират тревожност и доколко убедителни са. Питани са и за бъдещите си намерения за купуване и консумация на месо, както и дали ястията са изглеждали апетитни.

Установено е, че всички етикети са ефективни и отказват хората от избора на месо с между 7 и 10%, като най-голямо влияние имат предупрежденията относно климата.

"Достигането на нулеви емисии е приоритет за нацията и планетата. Така, както предупредителните етикети са показали, че намаляват пушенето и пиенето на подсладени напитки и алкохол, така прилагането им при продукти с месо може да помогне да постигнем тези цел - ако се приеме като национална политика", коментира Джак Хюз, който е провел проучването.

Националната стратегия за храните на Великобритания е поставила за цел консумацията на месо в страната да намалее с 30 на сто до 2032 г. Понастоящем 72 на сто от британците твърдят, че ядат месо.

Прекалената консумация на червено месо води до здравни рискове. Снимка: Getty Images
Прекалената консумация на червено месо води до здравни рискове.

"Консумацията на много месо - особено червено и преработено, вреди на здравето и допринася и за смъртни случаи заради замърсяване и климатичните промени. Въвеждането на предупредителни етикети месо може да е един от начините тези рискове да се ограничат", казва и водещият автор на изследването Милица Василиевич.

Подобни са изводите и от друго изследване от 2023 г. То е на Техническия университет в Делфт, Нидерландия, и предлага далеч по-директен подход, карайки потребителите да чувстват вина и срам.

Те са показали на доброволци тарелки с опаковано месо и три вида предупреждения.

Едното е, че животните страдат, когато ядем месо, и показва натъпкани животни във ферма. Второто е с изпепелена гора и гласи, че джунглата на Амазонка се унищожава, когато ядем месо. Третият етикет е с човек, който получава инфаркт и е насочен към риска за здравето от консумацията на месо.

Този експеримент също показва, че подобни предупреждения имат въздействие и влияят на избора на купувачите. Участвалите в проучването казват, че са по-малко склонни да купят такова месо и изображението може дори да ги мотивира да ядат по-малко месо в бъдеще.

Това обаче важи само за картинките, които карат хората да се срамуват - влиянието на избора им върху животните и околната среда. При рисковете за здравето ефектът не е бил толкова голям.

Засега не е известно властите в Европа да планират въвеждане на подобни предупреждения върху месото.

Опит в тази посока обаче беше направен в Канада, където през 2022 г. беше взето решение да се слагат предупредителни знаци върху храните с високо съдържание на наситени мазнини, сол и захар.

Това включваше и свинската и телешката кайма, като целта е единствено предупреждение за здравословните рискове.

След сериозен отпор от фермерите обаче каймата беше оттеглена от списъка на продуктите с новите етикети.

 

Най-четените