Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Мит ли са офисните приятелства

И пречат ли на работата Снимка: iStock
И пречат ли на работата

Вероятно сте ги срещали в много съвременни офиси. Мини компании от двама, трима, понякога четирима колеги, които обичат да пият кафето си заедно, излизат групово в обедна почивка и често се смеят съзаклятнически.

Кръгът от близки социални връзки на работа винаги се е явявал естествено разклонение при почти всяка професия. Особено при професиите на бюро.

С осемте часа, които хората прекарват заедно, и водени от натуралната си нужда за човешки контакт, е нормално на дадено работно място да се развие комуникация, която надхвърля рутинните задачи.

Въпросът обаче е доколко "чисти" са тези взаимоотношения. Ако двама или трима колеги станат приятели на работа, това не означава ли автоматично, че ще си пазят гърба, ще замазват грешките си и ще оставят други да се оправят с техните пропуски?

Или те са приятели само за кафе, връзката им не е силна, а разговорите им се изчерпват само до работата?

Навремето един от бившите ми шефове се опитваше да контролира тези взаимоотношения с мотото: "Не сме тук да създаваме приятелства, тук сме да работим". Беше ли прав?

Според HR-a и дипломиран психолог Ема Аврамова това правило е твърде обобщено и не е съвсем задоволителен аргумент на базова необходимост във всяка социална ситуация - поставянето на граници.

Общата платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерни съвети, която свързва талантите с бизнеса.

Включително и в работната среда, където една по-близка връзка би могла да окаже влияние върху фирмата, ако служителите ѝ не успяват сами да сложат бариера между личните си симпатии и формалните си задължения.

"Аз вярвам, че на работа отношението към задачите трябва да стои на първо място. Това е въпрос на професионализъм. А оттам нататък, личните отношения, които биха могли да бъдат неангажиращо приятелство, по-близко или плод на чисто колегиални взаимоотношения, са важни, за да може задачите да бъдат изпълнени с необходимия ентусиазъм", казва Ема в интервю за Webcafe.

В работата си като HR за различни компании, по-големи или по-малки, Аврамова е забелязала, че когато персоналът е дружелюбно настроен един към друг, смеят се заедно и разговарят, мотивацията на служителите е по-висока.

Приятелската работна среда от само себе си увеличава стимула за работа и удовлетвореността от отметнатите ангажименти. Ето защо функцията на Аврамова е да окуражаваха хората на дадено работно място да стопяват леда помежду си, а не просто да си делегират рутинно отговорности.

"Със сигурност знаем, че когато има подкрепяща среда на едно работно място, хората ще се чувстват по-щастливи", твърди експертът.

Деликатният момент за нея е във формализирането на отношенията. Въпреки че в практиката си не е ставала свидетел на подобни ситуации, най-вече заради присъствието на отдел "Човешки ресурси", Аврамова отбелязва, че има опасност взаимоотношенията на работа да залитнат в крайности.

Важна роля има неутралното лице, което да следи за поставянето на професионални граници. Снимка: iStock
Важна роля има неутралното лице, което да следи за поставянето на професионални граници.

И рискът се поражда, когато връзката на двама или трима души започне да се отразява на целия екип и върху качеството на работа им.

В такъв момент е важно да има човек, който може да се включи и да гарантира, че приятелството не пречи на професионализма.

"Случвало ми се е да бъда част от компании, където поетапно съм се включвала във взаимоотношенията между колегите. В някои случаи са гледали на мен като на страничен човек. Първият инструмент, който използвам, е да изградя доверие, да съм деликатна и конфиденциална, а след това - приятелски настроена, достъпна и автентична", споделя Ема.

Според нея от съществено значение за големите фирми е да има отдел, където служителите могат да поговорят с неутрално лице и където се гарантира, че повишенията и финансовите стимули идват вследствие на професионалните качества.

Макар че има известни подводни камъни в процеса по сплотяване на екипа, Аврамова отбелязва, че компаниите биха имали големи ползи от създаването на приятелски връзки сред кадрите им. Освен повишаването на мотивацията, за което вече споменахме, дружелюбната атмосфера съдейства и при кампаниите за набиране на нови служители.

Секторите, които изпиват остър глад за нови попълнения, ще имат изгода, ако работната им среда може да се похвали с приветлива атмосфера. Хората са по-склонни да препоръчат работа на приятел, ако самите те се чувстват добре сред колегите си.

Създаде ли се такъв навик, фирмата би могла сама да се захранва с работещи само на база добрите препоръки. И обратното - ако обстановката е студена, твърде корпоративна или текучеството е голямо, ще е обяснимо, ако съвременните поколения странят от работното място.

Спотеността на екипа съдейства за мотивацията и удовлетворението от работа. Снимка: iStock
Спотеността на екипа съдейства за мотивацията и удовлетворението от работа.

Много мениджъри вече са забелязали тази тенденция и се стремят да наемат кадри на принципа на подобието - търсят хора, които безпроблемно ще се впишат в екипа, защото си подхождат в мисленето и житейските си избори.

Но Ема смята, че е от полза и ако работната среда се разнообразява, защото това ще обогати културата на офиса и ще даде възможност на хората да се учат един от друг.

В изследването на приятелствата на работа HR-ът набляга и на необходимостта да си изясним какво всъщност разбираме под думата "приятелство".

Според Аристотел има три вида приятелство между хората. Едните се основават на ползата, други - на удоволствията, а трети - на общите ценности.

В бизнес среда Ема Аврамова може да предефинира тази философия в друг вид. Приятелствата на работа са основно две - неангажиращи и по-близки. Тези е срещала в практиката си и самата тя развива както неангажиращи, така и близки приятелства в бизнес среда.

Нека разбием още малко тези термини.

Теоретично всяко приятелство се гради на взаимно харесване, обща ценностна система и доверие, което се изгражда във времето.

Двама души обаче биха могли да бъдат приятели и ако имат общи интереси, хобита, начин на живот, сходни черти в характера. Ако отношенията им не стигнат по-далеч от това, те стават т.нар. неангажиращи приятели. Тоест, не си споделят повече от очевидното.

Но ако задълбаят, разкриват един пред друг лични подробности за семейството, проблемите, желанията си, подкрепят се в трудни периоди, те стават по-близки приятели.

От тези взаимоотношения в работата си Ема Аврамова е виждала само плюсовете. Няма го стресът на вечната конкуренция, тушира се откритата завист, а работното бюро се превръща в желано място, на което да бъдеш.

Следвайки няколко механизма за създаване на граници и приемането, че приятели са не само хората, които си споделят и майчиното мляко, обикновеният офис може да се превърне в една сплотена среда, от която всички по веригата имат полза.

---

"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с ProCredit Bank, Cargotec, Experian, Cetin, LIDL, Първа инвестиционна банка, UNIQA Software Service, Flutter, Kaufland, Credissimo, Entain.

 

Най-четените