"Разбирането за "банков служител", което битува във възприятията на повечето хора, като че ли е свързано с представата за нещо като чиновници "по калъп" - прилично "излъскани", без да е прекалено, подчертано премерени, балансирани и "обрани" като излъчване, комуникация и експресия. Обобщено: Умерено, до тежко скучновати хора, без ярки и силно отличаващи ги персонални характеристики. Подобни възприятия имат своята обективна основа - те са резултат от наблюденията на хората при "сблъсъка" им с банките, особено преди, но и сега."
Такива наблюдения споделя Росица Кузманова, директор на дирекция "Управление на човешкия капитал във Fibank (Първа инвестиционна банка).
"Този "класически" образ, създаден във времето, някак си задължава работещите в банки да се придържат към стереотипа. Случва се така, че поддържането на подобен образ става част от формалните и неформални норми, правила и изисквания на работната среда в много банкови и финансови институции", допълва тя.
"Само че хората в същността си не са такива", обяснява визията си Роси Кузманова. "Хората са различни, трудно влизат в общ "калъп", повечето имат свой облик и индивидуалност, често ярка, различна, уникална. И това винаги е за добро - различните хора, събрани заедно, могат много повече, мултиплицирайки значително общия резултат, именно поради различните си нагласи, мнения, гледни точки и цялостна визия. Освен това всеки, без изключение, се чувства некомфортно и неуютно в "калъп", колкото и калъпът да е близък до размера и формата на персоналността му".
Затова и от Fibank се опитват да излязат от стереотипа чрез изграждане и насърчаване на различна организационна среда, в която да бъдеш себе си на работното място не е минус, а сериозен плюс.
"Хората са най-продуктивни и резултатни в усилията си, когато се чувстват удобно и нямат ограничения, изискващи от тях, ненужно и без принадена стойност, да променят поведението си на ежедневна база", коментира Росица Кузманова.
По думите ѝ във Fibank имат късмета историческото развитие на банката и на организационната среда да е продукт на качествата, волята и усилията на едни уникални и различни хора - широко скроени, отличаващи се от останалите, освен с индивидуалност, цвят и класа, и със смелостта да изразяват себе си, с толерантност и мъдрост да виждат отвъд клишетата.
Според Роси Кузманова във времето те са събирали около себе си съмишленици от същия вид и калибър. С поведението си са създавали и утвърждавали ценности и определяли неписаните норми на средата.
"А за един добър HR експерт няма нищо по-лесно от това да закрепи с правила вече изградени и работещи норми, базирани на търсене, намиране и развитие на различността, подкрепящи свободата да бъдеш себе си извън всякакви клишета и калъпи. Защото свободата и уюта да си това, което си, могат да направят така, че да даваш и не само най-доброто, а максималното", допълва Кузманова.
Какво обаче означава на практика тази свобода да бъдеш себе си и да изразяваш себе си в работна среда, когато говорим за банкова институция?
Пример за това можем да видим в лицето на Десислава Арабаджиева, ръководител отдел "Анализ и одобряване на кредитни продукти за физически лица" във Fibank.
В нейния случай това себеизразяване не приема формата на екстравагантна прическа или шарен стил на обличане, а като чисто професионално отношение към работата - възможността да кажеш свободно какво мислиш, без да се налага да преминаваш през планини от бюрокрация.
И най-вече - да бъдеш чут.
Арабаджиева е част от екипа на банката вече 19 години, като Първа инвестиционна банка е първият ѝ работодател. Започва работа там като стажант и през годините преминава през няколко позиции, преди да заеме сегашния си пост.
Общата платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерни съвети, която свързва талантите с бизнеса.
По думите ѝ ключът към това израстване е именно културата на компанията да оценява и да насърчава специалните качества на своите служители. Десислава посочва и важната роля на ръководителите си през тези близо две десетилетия, които са оценили нейния професионализъм и подход към работата.
"През всичките тези години, в които поемах нови задачи и отговорности, те ми помогнаха да намеря своя път и правилната посока на развитие. Благодарна съм за това, че по този начин успях да разширя своя кръгозор, знанията и уменията си в областта", споделя Арабаджиева.
И тя, и Росица Кузманова се съгласяват, че отличаването и насърчаването на индивидуалността на служителите, на техните таланти и способности, е ключов елемент за постигането на качествени резултати в работата.
"Ние във Fibank ценим различните, уникалните, забележителните, забелязващите се, ярките. Подкрепяме изявата и развитието на хората, които имат усещане, поглед и порив извън общоприетото. Защото имаме разбирането колко е ценно това, знаем как да го оползотворяваме и притежаваме ресурса да понесем и управляваме ефективно всички последствия", обяснява директорът "Управление на човешкия капитал".
На практика това се изразява в изключително добре развита и поддържана активна и двупосочна вътрешна комуникация, в която гласът на служителя се чува - както за възможностите за собствено израстване, така и за работата като цяло.
По думите на Десислава Арабаджиева в ПИБ подчертано силно се цени обратната връзка от служителите. Тя е категорична, че вратите на ръководителите на всички нива са винаги широко отворени и стремежът е към откритост и достъпност за среща и разговор във всеки момент.
Самата Десислава прилага същата политика спрямо своя отдел, като действа в постоянен контакт с екипа си до ниво, в което всички се чувстват като семейство.
"Всички колеги, с които работим в екипа, са заедно с нас повече от 10 години. Ние познаваме семействата си, познаваме децата си, познаваме кога някой има проблеми. Затова и знаем в коя ситуация на кого можем да разчитаме за дадена задача", обяснява тя.
"Както в личния си живот, така и в работата, всеки има своята индивидуалност. На едни колеги можем да разчитаме за по-прецизни дейности като изчисления, на други пък да възложим задачи за обучения на нови хора. Наистина се стремим да поставяме хората на точно място, където да се чувстват добре, но и да са най-полезни на екипа и банката", допълва още Арабаджиева.
Според нея ключовата дума в случая е баланс - хората да се занимават с това, в което са добри и което стимулира силните им страни и индивидуалните им качества, но също така и да бъдат предизвиквани, за да не се пускат по течението.
Балансът е ключов елемент в цялата култура на работа във Fibank - баланс между свободата да се изразяваш, да комуникираш и да даваш мнение за работния процес, от една страна, а от друга - ясен ангажимент, че служителят ще поеме своята отговорност и ще върши работата си прецизно и с пълна отдаденост.
"Свободно комуникиращите хора в организацията са по-информирани и въвлечени, което означава и потенциално по-фокусирани и продуктивни в работата си, и със сигурност - по-мотивирани", обяснява Роси Кузманова.
Като директор "Управление на човешкия капитал" във Fibank тя вярва, че в основата на постиженията на екипа на банката стоят основно ефективната вътрешна комуникация, доверието, приемането и взаимното "харесване".
"И най-вече - важно е споделеното разбиране, че сме едно цяло и че качеството, с което доставяме стойност на нашите клиенти, е равно на качеството, с което взаимодействаме помежду си. За да имаме доволни клиенти, които да оставят при нас сърцето си и да се превръщат в промоутъри на марката ни, ние сме ефективни, бързи, точни и оперативни във взаимодействието помежду си", допълва Кузманова.
Това, според Роси Кузманова, е възможно с разбиране на общите цели и на връзката им с личния резултат на всеки от екипа.
"Възможно е с лична отговорност, упоритост, умение, постоянство, разбиране, приемане, доверие, добронамереност и позитивизъм - всичко това, което във Fibank наричаме професионализъм", пояснява тя.
За Кузманова и за Fibank да си различен работодател означава не само да осигуряваш на своите служители добри условия на труд, конкурентни заплати и придобивки и да прилагаш съвременни и иновативни практики за управление на хора.
Защото във Fibank са наясно: "Винаги ще се стараем и ще правим най-доброто, за да сме максимално конкурентни, но и винаги ще има работодатели, които предлагат и ще предлагат на служителите си повече - такава е реалността. Ние искаме да предложим нещо друго и различно - това, което в крайна сметка се оказва по-важно за хората, когато трябва не само да станат, но и да останат част от един екип повече от година - три. А това са нещата, които от една страна дават възможност за лични постижения и удовлетвореност, а от друга - пълнят сърцето и създават усещане за дом и семейство", подчертава Кузманова.
Десислава Арабаджиева със своя 19-годишен стаж във Fibank е пример как тази идея се реализира на практика. Тя самата се стреми да прилага в своя отдел тази философия, за да постигне среда на работа, в която екипът ѝ действа в хармония. За Деси Fibank е различна и отличаваща се компания, най-вече с умението да се откриват ярки индивидуалности, които да се сработват помежду си в силни и сплотени екипи.
Роси Кузманова е убедена, че емоционалната свързаност в комбинация с преживяването за различност, уникалност и успех, са една от най-мощните спойки за всеки екип.
"Ние сме истинско семейство - споделя тя - в което всеки разчита на другия и привързаността ни към общата кауза е отвъд постигането на бизнес резултат. Доказали сме повече от веднъж, че сме силни и успешни пред лицето на всяко предизвикателство, затова много повече разчитаме един на друг. Сигурни сме, че максимално високи резултати се постигат през качествени и етични отношения на доверие и подкрепа".
А когато имаш такива принципи и ги прилагаш на практика, успехите са гарантирани.
---
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с ProCredit Bank, Cargotec, Experian, Cetin, LIDL, Първа инвестиционна банка, UNIQA Software Service, Flutter, Kaufland, Credissimo, Entain.