Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Не заслужавам ли да съм китайка, само защото имам дръпнати очи?"

Наложеният от Запада стереотип е отхвърлян като непатриотичен Снимка: Getty Images
Наложеният от Запада стереотип е отхвърлян като непатриотичен

Може и да сме свикнали да свързваме китайците с по-тесни очи, но сме в дълбока грешка. Според самите китайци този образ е налаган от западната култура и напоследък е особено актуално и родолюбиво той да бъде отхвърлян.

Последната жертва на патриотичния идеал за красота за по-големи и кръгли очи е моделът Цай НианНиан. Преди време тя се е снимала в реклами на китайския бранд за снакс "Три катерици", а сега се оказа пометена от онлайн атаки, че е "съзнателно оскърбяваща" и "непатриотична". Просто защото очите ѝ са дръпнати.

"Не заслужавам ли да съм китайка, само защото имам малки очи?", отвърна отчаяната Цай в емоционален пост.

Натискът и коментарите бяха толкова яростни, че компанията се видя принудена да изтрие рекламата и да се извини на потребителите за това, че са се почувствали некомфортно.

Цай обаче продължава да не разбира какво толкова лошо е направила, за да бъде подложена на подобен кибер-тормоз. "Аз просто си вършех работата, а външният ми вид ми е даден от родителите ми. Нима съм обидила Китай в деня, в който съм се родила - само заради начина, по който изглеждам?", допълва моделът в китайската социална платформа Weibo.

Рекламата е заснета през 2019 г., но наскоро е изровена онлайн от националистически настроени потребители.

В момента темата е особено чувствителна в страната. Недоволството нарасна през ноември, когато на моден фотограф също се наложи да се извинява за негова снимка за Dior. На която е китайски модел с дръпнати очи.

Атаките от социалните медии застигнаха тези дни реклами и на Mercedes-Benz и Gucci, отново заради китайки с прекалено тесни очи.

Онлайн национализмът и анти-западните настроения в страната растат като цяло, затова и в подобни реклами някои виждат примери за расизъм по отношение на китайците. Според критиците, когато се показват модели с тесни очи, се поддържат западните стереотипи за китайските лица и вид.

В самия Китай са много по-често срещани реклами с модели с големи кръгли очи и бледа кожа, които се смятат за чертите на идеала за красота.

"Твърде дълго западните критерии за красота и западните вкусове доминираха естетиката", отбеляза наскоро държавния "Чайна дейли". А това включва и представянето на азиатките в рекламите като жени с тесни очи, допълва изданието.

"Западът повече няма последната дума за всичко. Китайците не трябва да следват неговите стандарти за това какво е красота и кои жени трябва да се смятат за красиви", продължава коментарът, цитиран от "Би Би Си".

Критиката е насочена и към рекламодателя "Три катерици". Като китайска марка те е трябвало да знаят, че това е чувствителна тема за потребителите, казва изданието.

В основата на спора е стереотипът за "дръпнатите очи", който се появява в западната култура още през 19-ти век именно с подобни изображения. Точно той се смята за много обиден от много азиатци в наши дни.

Един от основните азиатски злодеи на Холивуд - Фу Манчу, е с тънки, дръпнати очи. Той въплъщава и прославя "жълтата опасност", расистката идея как азиатските култури заплашват западните общества.

Така че действително историята на употребата на "дръпнати очи" е история на дискриминацията срещу азиатците, обяснява д-р Лиу Уен от Академия Синика в Тайван.

Макар да е разбираемо защо някои потребители се чувстват обидени от реклами с модели с по-тесни очи, все пак стои и въпросът с разнообразието. Подобни реакции отхвърлят идеята, че може да има много различни начини да изглеждаш като китаец.

Снимка: iStock

"Да се отричат "дръпнатите очи" е много опасен феномен, защото това е отричане на естетическия плурализъм", казва д-р Хууей Роуз Люгю от баптисткия университет в Хонг Конг. "Това е ограничаване на всяка красота, която не отговаря на определен стандарт", допълва тя.

Освен това самите традиционни стандарти за красота в Китай са фаворизирали тесните очи. Например рисунки от Златната ера на изкуствата в Китай - от времето на династията Тан, показват жените именно с дълги и тесни очи.

"Макар и с някои разлики в различните периоди и династии, тесните очи са били предпочитани в по-голяма степен в древен Китай", обяснява Цехи Йън, експерт по потребителско поведение в университета в Делауеър.

А най-забавното е, че настоящият модел за красота - големи и кръгли очи, вероятно е скорошен феномен, повлиян от Запада. Смята се, че последната промяна в стандартите за красота в Китай започва в края на 70-те години на миналия век и идва от чуждестранните реклами и забавления - когато Китай открехва врати за света.

"Жените в съвременен Китай изглежда подкрепят доста от западните стандарти за красота, разпространявани от медиите", допълва Йън.

В днешно време широките и кръгли очи са толкова ценени, че не е необичайно млади жени в Китай да слагат грим, за да ги уголемят визуално, или направо да се подлагат на пластични операции.

"Дори да не приемате външния ми вид, не е нужно да ме нападате. Очите ми са дори по-малки в реалния живот, в сравнение с рекламите, но всеки си има свой чар", казва Цай НианНиан.

Най-четените