Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Признанието, от което всеки се нуждае

Или как доволните служители стават най-добрия гарант за качество и успех Снимка: Fibank
Или как доволните служители стават най-добрия гарант за качество и успех

Сигурност и стабилност - ако трябва да очертаем два от водещите принципи в банковото дело, то ще бъдат именно тези. Потребителят е спокоен, че парите му са в сигурни ръце и се управляват разумно, а финансовата институция е непоколебима в своята стабилност.

Зад тези устои на банките обаче стои изключително много работа, която не може да мине без един ключов фактор - персонал, който работи като добре смазана машина.

Отношението към служителите и изграждането на правилна култура на работа са от огромно значение за постигането на този резултат. А това означава служителите да знаят, че работата им е ценена, самите те имат възможност за развитие и обогатяване на своите умения и компетенции.

Именно този принцип е заложен в работната култура на Първа инвестиционна банка (ПИБ), като там са категорични, че доволният служител, който се чувства пълноценно на работното място, е гаранция за качеството на работата.

Това изисква както предоставяне на свободна среда на работа, където всеки може да се изразява спокойно, да дава идеи и да се усеща чут, така и даването на възможност човек да продължи с израстването си - обучения и повишаване на квалификацията.

Общата платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерни съвети, която свързва талантите с бизнеса.

Човекът, отговорен за тези процеси в Първа инвестиционна банка, е Александър Тодоров - Мениджър "Обучение и организационно развитие".

На тази позиция той е ангажиран с всичко, което засяга планирането, бюджетирането, подготовката, организирането и провеждането на всички инициативи, проекти и корпоративни програми за обучение и повишаване на квалификацията на служителите, оценка на трудовото представяне, както и за прилагането на мерки за мотивация и отдаване на признание за приноса на служителите.

"Основният акцент при провежданите в банката обучения е свързан с постигането на максимално високо качество, коректност и полезност при обслужването и продуктовото предлагане на нашите клиенти", коментира Тодоров.

"В тази връзка, провеждаме различни обучения, насочени към развитие на нагласите, познанията и уменията на служителите за успешна и проактивна клиентоориентирана комуникация и предлагане и продажби на максимално полезни продуктови решения за клиентите на Fibank", допълва той.

В допълнение се организират също и множество семинари и обучения, свързани с развитие и актуализиране на познанията на служителите за променящата се регулаторна среда, за добри практики в областта на банковото дело и финансовите услуги, а също и обучения за развитие на техническата компетентност на служителите, включително сертификационни обучения.

"Много важни за нас, и доказали своята полезност и значимост, са също въвеждащите обучения за новоназначени служители, които провеждаме регулярно", допълва още мениджърът "Обучение и организационно развитие".

Обученията за служителите на банката се провеждат както присъствено, така и дистанционно чрез e-learning платформата на Fibank.

Така, по думите на Тодоров, само за първите 6 месеца на 2023 г. над 1000 души са преминали през различни присъствени обучения, като част от големи обучителни инициативи. Още над 1200 служители са преминали вътрешни електронни обучения в различни области.

"Като цяло, средно за година в банката се провеждат приблизително 20 вътрешни обучения (понякога и повече), в които участват около 70% от служителите на банката", посочва Тодоров.

Онези служители, които имат амбиция и потенциал за професионално развитие, могат също така да се обучават в магистърската програма "Банков мениджмънт и инвестиционна дейност", която е създадена и реализирана специално от ПИБ, съвместно с едно от висшите училища у нас в областта на финансите.

"Програмата е изцяло практически ориентирана, като преподавателите в нея имат богат опит в банковия и финансов сектор, включително на ключови ръководни длъжности. Участието в магистратурата е по желание и със съгласието на служителите, като банката поема всички такси за обучение, а служителите инвестират значителна част от свободното си време през този период", разказва Тодоров.

По думите му от създаването на програмата през 2016 г. до момента има 70 успешно завършили и дипломирани служители на Fibank, като през тази година предстои дипломирането на още една група магистри.

Той обяснява още, че в момента банката е в процес на планиране на съвместна магистърска програма с УНСС, "отново с основна цел мотивиране на служителите и отличаване на приноса, инициативата, потребността и ресурса им за постижения".

"Във Fibank развиваме и възможности на селектирани служители с висок потенциал за развитие да участват за сметка на банката в магистърски програми, реализирани съвместно с елитни икономически университети в Европа", подчертава Тодоров.

Що се отнася до мотивирането на служителите и оказването на признание за работата им, от ПИБ имат редица програми, които целят именно това - да накарат хората, които работят за банката да се почувстват оценени и да получат допълнителен стимул да се развиват още.

"Вече 7 години провеждаме Програмата "Заедно можем повече" - инициатива на ПИБ за насърчаване на служителите и отдаване на уважение към значимостта на техния личен принос и вдъхновяващо работно представяне", разказва още Тодоров.

Той уточнява, че в програма "Заедно можем повече" всеки служител на банката има възможност да номинира за награждаване определени от него колеги от екипа на Fibank и да избере чрез гласуване победители в 4 отделни категории.

"Служители могат да бъдат номинирани и в резултат на получени благодарности и похвали от клиенти. От създаването на програмата през 2016 г., до сега са отличени и наградени над 140 победители, които получават атрактивни и мотивиращи награди", добавя мениджърът.

Друг интересен пример в това отношение е програмата Most Valuable Team (MVT), която дава възможност за определяне на екип на дирекция, който е най-полезен и кооперативен за останалите екипи в банката.

"Чрез структурирано анкетиране сред екипите на всички дирекции и клонове във Fibank се избира най-полезен екип, който в най-висока степен отговаря на стандарта на банката за ефективно взаимодействие и е постигнал най-високи съвкупни резултати от анкетирането. Програмата осигурява атрактивни екипни награди за дирекцията-победител", обяснява Тодоров.

Важна част от изграждането на цялостното усещане за уважение и оценяване на служителите е и осигуряването на здравословна среда и култура на работа.

"Изграждането на здравословна среда на работа е важно за нас, тъй като има значимо влияние както върху продуктивността на служителите, така и върху тяхната удовлетвореност, мотивация и усещане за баланс между техните потребности и работата", коментира Тодоров.

Той посочва, че на служителите постоянно се предоставя актуална информация за различни възможности, свързани с тяхното здраве и отдих, а в новата сграда на Централно управление ПИБ вече разполага и с модерно и богато оборудвана фитнес зала специално за служителите на банката.

Наскоро банката е започнала и специална спортна инициатива за своите служители - корпоративна програма Health and Body Modeling FiPro, чиято цел е да насърчи здравословния начин на живот и добрата физическа форма като гарант за хармоничен баланс в работната среда.

"Health and Body Modeling FiPro се реализира с усилията на нашите фитнес инструктори, които се грижат за добрата ни форма в модерния и уникален фитнес на Fibank в Sofia Tech park. Програмата включва различни активности през цялата година, като месечни инициативи, седмични предизвикателства, специални дни с мисия и други", обяснява Тодоров.

Целта на всички тези програми за обучения, допълнителни квалификации, отдаване на признание на служителите е да се изгражда работна среда, която допринася за реализирането на бизнес приоритетите и целите на банката, подпомага постигането на високо качество на обслужване на клиентите и същевременно дава възможност за развитие на професионалната компетентност, мотивацията и удовлетвореността на служителите.

Фактът, че значителен процент от служителите работят и се развиват в Първа инвестиционна банка над десет години свидетелства за успеха на банката при постигането на този баланс.

"Мога да споделя личния си опит в това отношение, тъй като работя в ПИБ от 15 години. През този период съм имал възможност да работя по много и различни инициативи, проекти и дейности и да се справям с нови предизвикателства, което ми е давало усещането за продължаващо професионално развитие през всички тези години", обяснява Тодоров.

"Над 92% от ръководителите на всички нива в банката, включително на топ мениджърско ниво, са получили развитие в екипа ни, стартирайки работа като редови, даже младши специалисти или стажанти", казва още той.

И именно това е философията на работа в ПИБ - ценените, ангажирани и високомотивирани служители са най-ценният и продуктивен актив на банката и гаранция за нейната сигурност и стабилност.

---

"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с ProCredit Bank, Cargotec, Experian, Cetin, LIDL, Първа инвестиционна банка, UNIQA Software Service, Flutter, Kaufland, Credissimo, Entain.

 

Най-четените