Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Признаците, че е най-добре да смениш работата

Няколко червени лампи в работната среда, които не трябва да игнорирате Снимка: iStock
Няколко червени лампи в работната среда, които не трябва да игнорирате

Може и да звучи странно, но една от онези стъпки в кариерното развитие, през която всеки трябва да премине, е смяната на работно място. Чрез такива негативни моменти можеш да научиш много за себе си, за собствените си граници и за това какво всъщност искаш.

Въпросът обаче е "кога". Кога човек трябва да смени работата и какви са червените лампи, за които е добре да следим?

Ако изключим онези ситуации, които не зависят от самата работа - смяна на града, здравословни проблеми, семейни проблеми и прочие, има определени фактори, които показват, че сегашната работа по-скоро ви вреди, отколкото ви изгражда и ви помага да се развивате.

Общата платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерни съвети, която свързва талантите с бизнеса.

Те имат влияние върху психологическото състояние на човек, но ако положението се влоши, могат да придобият дори физически изражения.

Според психолога Мила Петкова има няколко основни фактора в работната среда, които могат да причинят психологически и емоционални проблеми на даден служител, като на първо място това е стресът, който потенциално може да се развие до професионално прегаряне.

"В резултат на повишените изисквания, притискането от сроковете и многото спешни задачи, продължителните часове работа без адекватна почивка, конфликтите с колегите и мениджмънта, човек стига до повишени нива на стрес, тревожност или апатия към работата. Хроничният стрес може да доведе до задълбочаване на проблема, загуба на мотивация и стигане до състояние на професионално прегаряне", коментира тя.

Самото професионално прегаряне представлява състояние на емоционално, физическо и умствено изтощение, при което човек губи интерес както към работата си, а често и хобитата си и традиционните си интереси извън работа.

Сред симптомите на този феномен според Петкова могат да се откроят крайната преумора и недостиг на енергия, ниската професионална ефективност, прояви на негативизъм и дори цинизъм или отегчение и дистанцираност от работата.

Снимка: Личен архив

"Мила Петкова е психолог с 7-годишен стаж. В момента работи в платформата за индивидуални психологични и семейни консултации Sentio.bg."

"В личен аспект се вижда и усеща като загуба на интерес към неща, които са били интересни допреди това, апатия, загуба на инициатива и загуба на чувствителност към собствените усещания и преживявания, както и чувствителност към преживяванията на другия", обяснява психологът

"Когато човек е стигнал до професионално прегаряне, страдат личните отношения, отношенията с колегите, отношението към себе си. Всичко това се задълбочава, когато липсва удовлетворение, смисъл и резултат от работата", допълва още тя.

Други признаци за проблеми в професионалната среда, които вредят на емоционалното състояние, са конфликтите на работното място с колеги или с мениджър, трайното усещане на понижена мотивация и загуба на интерес към работата, повишени нива на тревожност заради несправяне със задачите или обратното - усещане на скука и липса достатъчен стимул за развитие.

"Как да се справим с професионалното прегряване? Най-добрият вариант е превенцията чрез адекватно съотношение на работа и почивка. Това е необходимо да бъде постоянно, а не само когато силите са ни напуснали. Трябва винаги да отделяме време за любими занимания, срещи с близки и приятели, разходки сред природата, занимания за повишаване на знанията и уменията, грижа за здравето", коментира Мила Петкова. Снимка: iStock
"Как да се справим с професионалното прегряване? Най-добрият вариант е превенцията чрез адекватно съотношение на работа и почивка. Това е необходимо да бъде постоянно, а не само когато силите са ни напуснали. Трябва винаги да отделяме време за любими занимания, срещи с близки и приятели, разходки сред природата, занимания за повишаване на знанията и уменията, грижа за здравето", коментира Мила Петкова.

Всичко това може да се усеща на чисто емоционално ниво, но може да придобие и някои по-физически признаци - нарушения на съня, честа физическа умора, болки в стомаха или чести главоболия, за които няма реални физически причинители.

Паралелно с това човек може да изпитва чести смени на настроенията или да проявява повишена раздразнителност спрямо иначе дребни дразнения.

"При някои хора симптомите рязко изчезват, когато си вземат по-дълга почивка. При други в момента, в който излязат в отпуск, рязко се разболяват. Това се случва при хора, които се държат докато "бурята" отмине и след това се сриват. Ако при вас се наблюдават подобни признаци, не ги неглижирайте, а се замислете какво точно в работната среда може да ги провокира", съветва психологът.

Далеч не е необходимо обаче човек да стига до професионално прегаряне или до главоболие от стрес, за да види червените лампи на работното си място.

Според Марияна Василева, директор по подбор на персонала към специализирана компания за набиране на служители, много важна роля за избягване на тези проблеми в дългосрочен план е 6-месечният изпитателен срок за служителите.

По думите ѝ ако в този период човек може да оцени, че компанията не отговаря на първоначално създадената представа и очаквания, със сигурност е добре да обмисли дали не трябва да смени работодателя.

"Обикновено в така създадена ситуация, човекът не би дал очакваното на компанията, нито пък би извлякъл позитиви за самия себе си. Това би довело до неговото демотивиране, липса на желание и лошо представяне. Разбира се, че е важно да се даде шанс на работодателя и да се направят опити и стъпки за решаване на проблема преди да се предприеме прекратяване на работните взаимоотношения", казва Василева.

Тя посочва някои от най-честите причини за напускане, с които се е сблъсквала в професионалния си опит, като на първо място изтъква неспазените обещания от страна на работодателя.

Снимка: Личен архив

Марияна Василева е директор по подбор на персонала в специализирана компания за услуги в сферата на човешките ресурси и експерт с над 10 години опит в сферата. Самата тя е концентрирала работата си в IT сектора.

Това могат да бъдат различни неща - от елементи на самата работа до повишение на възнаграждението или възможности за кариерно развитие.

Като друга ключова причина за разделяне с работодател HR експертът посочва професионалното изчерпване.

"Когато човек е прекарал много дълго време в една компания, сблъскал се е с много и различни казуси, извлякъл е максимално знания, дори е заел различни позиции и е израснал, стига до момент, в който вече няма какво повече да вземе като опит от компанията, изчерпал е ползите, които може да придобие или да даде на организацията", коментира Василева.

Така се стига до решението обстановката да бъде сменена, да се търсят нови предизвикателства и да се продължи пътят на развитие, но на друго място. В такива случаи, казва експертът, е най-добре и за двете страни да прекратят трудовите си взаимоотношения и да запазят контакт за бъдещи възможности.

Много ключов момент е и отсъствието на възможности за развитие - както в кариерен, така и в професионален, финансов и личен план.

Понякога служителите напускат заради дефицита на социална принадлежност и бенефити. По думите на Василева някои хора търсят в дадена организация най-вече социална среда с наличие на мероприятия/събития, обучения и други отборни и съвместни дейности. Липсата на такава обстановка, както и на възможността за обучения и допълнителна квалификация особено при екстровертните хора лесно може да доведе до решение за смяна на работното място

През последните няколко години, особено след пандемията от COVID-19, въпросът за работата от вкъщи също придоби сериозно значение за много работещи. Липсата на такава опция кара някои да си потърсят друга работа, вместо отново да се адаптират към офисна среда.

Ако човек иска да види промяната към подобряване на работната среда, то самият той трябва да направи първата крачка към това да сподели проблема, смята HR експертът Марияна Василева. Снимка: iStock
Ако човек иска да види промяната към подобряване на работната среда, то самият той трябва да направи първата крачка към това да сподели проблема, смята HR експертът Марияна Василева.

Категорично един от най-ясните сигнали, че човек трябва да смени работата, е усещането за вътрешна неудовлетвореност и недооцененост.

Подобни емоции могат да причинят сериозни проблеми както в психологическото състояние на служителя, така и до спад в професионалното му представяне.

"Ако не виждаме възможност усилията ни да бъдат оценени, загубваме частично или изцяло смисъл в работата си. Тя започва да се приема като бреме, нежеланието за ходене на работа нараства. Загубата на смисъл в работата може да доведе човек до апатия, безразличие както към работния процес, така и към личните ангажименти, взаимоотношенията с другите и връзката със себе си", обяснява психологът Мила Петкова.

HR специалистът Марияна Василева пък изтъква, че особено важни в това отношение са т.нар. "retention" процеси - процеси по задържане на служителя, чиято цел е да се установи причината за недоволството даден служител, какво му липсва в компанията, каква е неговата реална обратна връзка и цялостното му състояние във фирмата.

"Всеки служител има индивидуални фактори, които влияят върху представата му за организацията и това как се чувства в нея. Именно липсата на такива регулярни срещи, както и политики за грижа за служителя, лишават компанията от възможността да предприеме стратегия и да приложи методи за задържането на дадения човек", обяснява тя.

Смяната на работната позиция или на работодателя може да е нещо стресиращо, но при нужда може да има много по-благотворно влияние от това да останем на работа, която не ни удовлетворява или още повече - влияе негативно на емоционалното ни състояние.

"Всички хора имат нуждата от адекватна обратна връзка и подкрепа на работното място. Ако човек се чувства достатъчно оценен, дава повече от себе си, работи с повече желание и мотивация, изпълнява задачите с повече ентусиазъм, подобрява се самооценката му, тонусът му. Наблюдават се положителни ефекти както в работен, така и в личен план", категорична е психоложката Мила Петкова. Снимка: iStock
"Всички хора имат нуждата от адекватна обратна връзка и подкрепа на работното място. Ако човек се чувства достатъчно оценен, дава повече от себе си, работи с повече желание и мотивация, изпълнява задачите с повече ентусиазъм, подобрява се самооценката му, тонусът му. Наблюдават се положителни ефекти както в работен, така и в личен план", категорична е психоложката Мила Петкова.

"Както от личен, така и от професионален опит, наблюденията и впечатленията, които съм придобила, ме водят до заключението, че за служителите до определена възраст е най-ползотворно да сменят работата си на период между 3 и 5 години. Това е средният период, който ни е необходим да обхванем по-голямата част от работния цикъла на една компания, да извлечем необходимите умения и знания от организацията и, разбира се, да вложим максимално от себе си в нея", обяснява Марияна Василева.

"Човек трябва да се сблъсква с новости, предизвикателства и да продължи своето обучение и развитие. Влизайки във зоната си на комфорт човек трудно се решава да излезе извън нея, а това само по себе си води до едно "закърняване" в кариерното ни развитие, поставящо ни в една неизгодна и трудно наваксваща позиция", допълва тя.

HR експертът все пак предупреждава, че все пак твърде честата смяна на работно място може да се превърне в проблем и да изиграе изключително лоша роля в представянето ни на пазара на труда.

"Такива специалисти в даден момент биват отхвърляни като кандидати, поради опасение от скорошно напускане на организацията, което само по себе си води до ресурсни загуби за компанията. При такъв повтарящ се модел на липса на принадлежност към работодателя човек следва да се замисли и самоанализира, което да доведе до корекция в очакванията и изискванията, които служителя има, за да се установи дали проблемът не се крие в неговите възприятия и избраното от него поприще", обяснява Василева.

Така че ако изпитвате проблеми на работното си място, най-добрият вариант е първо да потърсите решение с мениджърите си или отдела по човешки ресурси, а ако това не доведе до работещо решение, просто да потърсите друга работа.

Опитите да затрупаме проблемите, просто защото ни е страх от новото и различното, всъщност не помагат на никого. И за вас, и за работодателя ви ще е по-добре, ако се чувствате добре на работа.

---

"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с ProCredit Bank, Cargotec, Experian, Cetin, LIDL, Първа инвестиционна банка, UNIQA Software Service, Flutter, Kaufland, Credissimo, Entain.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените