За мнозина абревиатурата GDPR звучи като сложна и скучна материя. За Емилиан, София, Кристия и Васил обаче е "вселена", която всеки ден ги учи и предизвиква с нещо ново.
Четиримата са екипът за защита на личните данни в Yettel - скромен като численост, но цветен по характер.
"Ние сме свързващото звено между закона и практиките в компанията, свързани с обработването на информация за нашите клиенти и служители", обобщава ролята на отдела неговият мениджър Емилиан Златев, когото всички наричат просто Емо.
"Информираността на хората по тази тема нараства, а с това и очакванията им към нас. Потребителите днес искат данните им да бъдат пазени, но също така да получават и качествена услуга в точния за тях момент", обяснява той.
Част е от компанията повече от 11 години, като преди шест застава начело на сегашния екип.
През 2023 г. Yettel стана първия телеком в България, отличен с престижния сертификат Top Employer за високото качество на своите работодателски практики и политики. В поредица от материали те срещаме с хората, които работят в компанията. Защото именно те допринасят за всеки неин успех и защото зад всеки топ работодател стоят неговите топ професионалисти.
След него, по брой години в отдела се нарежда София Гълъбова, експерт "Защита на личните данни". Започва да се занимава с GDPR преди пет години, като стажант в компанията.
"Моята работа е да следя спазването на правилата за защита на данните, когато стартираме даден проект или услуга. Също така е важно да възпитаваме тази култура у колегите - затова редовно провеждаме обучения, за да свикнат да обръщат внимание на поверителността", обяснява тя.
Да се занимаваш с лични данни често означава да разбираш от много различни материи, включва се и Васил Костов, който е най-новият член на екипа. Присъединява се към Yettel в началото на годината. Преди това работи в адвокатски кантори и стажува в Европейската комисия. Yettel обаче е първата му среща с телекомуникациите.
"Във всеки един момент може да се появи идея за продукт или услуга, към която ние трябва да се напаснем много бързо, за да разберем всичките ѝ нюанси", обяснява той.
Тяхна е задачата да открият рисковете и да моделират продукта така, че да ги намалят. Затова е важно да бъдат включвани във възможно най-ранния етап, за да може всички мерки за сигурност и защита на данните да бъдат заложени в самото ДНК на продукта.
Кристия Стефанова е второто дамско присъствие. Започва в деня на ребрандирането на телекома - на 1 март 2022 година, затова с основание може да се каже, че е "наборка" на Yettel. Връща се в България след 10 години във Великобритания, където учи и работи в адвокатска кантора. През нея минава документалната част - политики, процеси, инструкции. Отговорна е и за одитите по ISO стандарти.
"Фирмената документация е при мен, което означава, че трябва да умея да се разбера с всекиго и да вляза в положението му, защото говорим за чувствителна информация", казва тя.
Да пазиш личните данни на хората във време на непрекъснати промени е голямото предизвикателство, но и тръпка в работата им.
"В глобалната обстановка, в която живеем и в която всичко е свързано, се налага да работим с изключително голяма палитра от доставчици, партньори и технологични промени. Това изисква непрекъснато самоусъвършенстване и учене на нови неща, което е колкото интересно, толкова и предизвикателно", казва Емо.
Изкуственият интелект е само един от примерите. Според него това е нова материя, превърнала се в казус за всички. Базира се на регулаторна рамка, която изглежда адекватна, но когато навлезем в детайл, виждаме, че законът не е успял напълно да обхване бъдещото развитие на технологиите. А нуждата едното да не изостава от другото е все по-належаща.
Общата платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерни съвети, която свързва талантите с бизнеса.
Питаме ги и дали глобализираният свят и окрупняването на личните данни прави пазенето им по-трудно. "Разбира се", отговаря Емо.
"От една страна, в момента имаме изключително завишено ниво на защита на личните данни, а от друга, силно насърчен обмен на данни. Едното не трябва да се случва за сметка на другото. Затова се опитваме да направим така, че без да излагаме на риск данните на клиентите и нашите колеги, да ги използваме за нещо полезно", обяснява той.
И дава именно такъв пример. Преди време помагат на Столична община да развие мрежата за градски транспорт в кв. Манастирски ливади. Правят го с помощта на данните, които имат от мобилните клетки и с които анализират трафика от и до квартала.
Разбира се, всичко е направено със знанието и съгласието на клиентите.
"Подобен тип приложения на данните са изключително полезни, защото могат да подпомогнат определени управленския решения, които в крайна сметка да бъдат от полза за хората", завършва той.
---
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, Първа инвестиционна банка, Kaufland, Yettel, Bosch Digital.