Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как ръждата и разпадът на СССР изядоха бъдещето на ЗАЗ Таврия

Рекламата на този автомобил дори е отличена в Кан Снимка: Wikipedia
Рекламата на този автомобил дори е отличена в Кан

Обикновено "бисерите" на съветското автомобилно производство не напускат пределите на СССР, но не такъв е случаят със ЗАЗ Таврия.

Този компактен хечбек в края на 80-те бил рекламиран из Европа като образец за съвършенство на четири гуми.

Историята му започва още в началото на 60-те в запорожкия завод "Комунар". Тогава се появява проектът с кодово име "Перспектива" за създаването на евтин и компактен автомобил.

Разработени са десетки концепции в чудене какъв дизайн и представяне на пътя ще допаднат както на обикновените руснаци, така и на съветската върхушка.

Огромна част от тях са директно изкопирани от западни коли, но и тук Таврия се отличава ярко от конкурентите си, защото е вдъхновена от друг хечбек - Лада Самара.

Снимка: Wikimedia Commons

Дизайнът е по съветски лаконичен с категорични прави линии, никакви излишни детайли. Отличават се само големите правоъгълни фарове, които в онзи период са придавали по-модерен вид на колите.

През 1987 г. идеята за ЗАЗ Таврия вече е напълно избистрена и се пристъпва към производството на първите образци. Колата е по-къса и компактна от Лада Самара, също е само с две врати и е евтина за времето си - около 5000 рубли. Освен това е изумително лека - едва 710 килограма.

Автомобилът успява да достигне до 53 конски сили, което е прилично представяне за онова време, но се оказва и не особено икономичен. Въпреки че двигателят е едва 1,1 литра, ЗАЗ Таврия успява да достигне до разход от 6 на 100 км.

Максималната скорост на колата е 150 км/ час, а ускорението от 0 до 100 км/ час става за 16 секунди.

Веднага след производството на първите бройки започва и работа по разнообразни модификации по автомобила - увеличен багажник, повече пластмасови детайли, повече екстри в купето. Последното е особено важно, защото интериорът на ЗАЗ Таврия е доста пестелив и донякъде непрактичен.

Въпреки това, както казахме, колата се рекламира дори и в Европа, при това с находчив клип, който подвежда зрителите, че това е една изключително икономична машина. Изобретателността на рекламистите на СССР е оценена и на Фестивала в Кан, където видеото получава награда.

Всъщност ЗАЗ Таврия се възприема изключително добре от потребителите и то не само в Съветския съюз, но и в Европа, доколкото колата успява да достигне до европейските купувачи.

Мнозина предричат светло бъдеще пред хечбека и предсказанията им като нищо биха могли да се сбъднат, ако не беше разпадът на СССР.

Постепенно Съюзът е обхванат от хаос и икономически упадък, който удря тежко по автомобилното производство и го лишава от възможността да се развива нормално.

Снимка: Wikimedia Commons

ЗАЗ Таврия е измъчван и от още един сериозен проблем - ръждата и гниенето.

Купето на автомобила е в състояние да изгние буквално за няколко години и в Съветския съюз започват да се появяват бъзици, че дупките са нарочно предвидени, за да могат съветските граждани да ловят риба в ледени води, без да слизат от колата си.

Други, дори и без да са гледали легендарните "Семейство Флинстоун", се шегуват, че ако ти свърши горивото, можеш да задвижваш ЗАЗ Таврия с краката си.

Все пак производството на тази кола продължава удивително дълго - чак до 2011 г.

А сега тя се приема като ценна колекционерска придобивка, особено ако успеете да намерите екземпляр в добро състояние и със запазени от ръждата прагове.

   

Най-четените