Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

FoodPorn: Бизнесът с храна повече никога няма да е същият

Как Instagram промени идеята за храната Снимка: Getty Images
Как Instagram промени идеята за храната
FoodPorn: Бизнесът с храна повече никога няма да е същият Снимка: Getty Images
FoodPorn: Бизнесът с храна повече никога няма да е същият Снимка: Getty Images
FoodPorn: Бизнесът с храна повече никога няма да е същият Снимка: Getty Images

Червеният килим е разгънат и стотици камери на смартфони започват да снимат. Но в центъра на това фотографско мелле не е прочут певец или реалити знаменитост, а... пица.

И все пак пицата е най-тагваната храна в Instagram, с около 35 млн. споменавания под формата на хаштаг - в пъти повече от Бионсе или Ким Кардашиън, реално в пъти повече и от двете взети заедно.

Този ненаситен апетит за снимане на храна влияе на цялата ресторантьорска индустрия. От декорация до менюта за напитки - всичко трябва да е готово за Instagram.

Франсис Котрел-Дъфилд, собственик на PR и маркетинговата агенция Tonic, организира събитията така, че да изглеждат най-добре в социалните медии. На официално представяне на менюто на британска елитна ресторантска верига, наречена Polpo, тя идва по-рано, за да гарантира, че всичко е както трябва.

"Партираме си с бранд за джин, защото въпреки че Polpo прави храна с прекрасен вкус, тя не винаги изглежда добре на снимки, а употребата на красиви коктейли внася малко цвят в снимките", казва Котрел-Дъфилд.

До бара е издигната цяла стена от листа. Тя, както и всичко останало, е сложена там, за да придава по-интересен и привлекателен вид за снимките за Instagram.

"Знаем, че хората ще държат в ръка коктейли и ще се снимат с листата като фон, и после ще качат снимките директно в социалните медии", допълва тя.

Около половин дузина Instagram инфлуенсъри са канени на събитието. Сред тях е Алекс Флетчър, блогър на тема сандвичи с 20 000 последователи, който получава по 2000 харесвания на най-популярните си снимки. Той споделя и какъв е идеалният кадър, когато става дума за хляб и сандвичи?

"Сандвичите, които са композирани много добре. Ако имате японско кацу сандо с пищно мариновано зеле, филе и млечнобял хляб, естествено, че това ще изглежда добре на сниката", обяснява той.

Инстаграмърката Ребека Милфорд, която държи уеб сайта Bar Chick, казва, че дори един отличен кадър може директно да се отрази под формата на ръст на клиентите на дадения ресторант.

"Имам приятели, които отварят Instagram акаунта на ресторант и избират какво да поръчат на база това, което виждат. Те не си правят труда да гледат менюто. Снимките трябва да имат хаштаг food porn и има също така и #cheeseporn, и дори #yolkporn", споделя тя.

Натали Селдън, кулинарен стилист и автор на книги по темата, казва, че композицията на кадъра също е от решаващо значение.

"Колкото по-отблизо е кадърът, толкова по-добре; хората обичат да виждат храна в едър план на екрана. Наслояването също е нещо чудесно, особено при бургерите", обяснява тя.

Селдън е планирала да снима много, но слабото осветление на събитието прави това по-голямо предизвикателство.

"За щастие има добри инструменти за редактиране на снимките. Другият трик е да използвате нещо като iPad, или друг телефон, за да добавите още светлина", допълва Селдън.

За да гарантира, че клиентите правят отлични снимки и съответно добра реклама, британската ресторантска верига Dirty Bones дори наема безплатно оборудване за Instagram фотография за филиала си в Сохо. Оборудването освен другото съдържа мини осветително тяло, източник на захранване, обектив тип "рибешко око" и селфи стик.

Въпреки че храната е основната звезда, популяризацията от човек знаменитост в социалните медии може да промени много неща. Джорджия Грийн е пекар и декоратор на торти, която държи Georgia's Cakes в Северен Лондон. Тя е имала ранна поръчка да създаде торта за модела Кара Делевин.

"Кара имаше около 5 млн. последователи, а по това време аз имах 100. Когато тя ме тагна в Instagram, последователите ми за ден се увеличиха до 6000 души", разказва Грийн.

Един от последните й дизайни е типичен е създаден, за да отговори изцяло на изискванията за радваща окото визия, които чува редовно.

"Тортата е розова и синя с излъчване на Барби-рокзвезда... текстуриран маслен крем, разлят розов ганаш, сладкиши макарон, белтъчни целувки, пуканки с бял шоколад, парченца шоколад, спираловидни близалки и детайли от маслен крем, и ще я завърша с малко годен за консумация блестящ прах", обяснява сладкарката.

Тя признава, че изпитва сериозен натиск да пресъздава дизайни на торти, които са модни в Instagram, но чийто външен вид тя самата не харесва особено:

"Имаше тренд за торти със спящи еднорози (кръгла торта със сънливи очи и рог на еднорог и уши отгоре) и аз просто отказах да правя такава. Казах си: "Това не съм аз, това не отразява мен като човек и като бранд".

Фокусирането върху външния вид изглежда повърхностно, но професор Чарлз Спенс, експериментален психолог в Оксфордския университет, казва, че външният вид наистина има значение.

"Начинът, по който изглежда и е аранжирана храната в чинията, има голямо отражение, защото задава очакванията на хората. Мозъкът ни си представя какъв ще е вкусът и това задейства изживяването при вкусване", казва той.

Спенс провежда и лабораторни, и практически експерименти в колежи в Оксбридж.

"Поднасяме на всички еднаква храна, но за половината от консумиращите тя просто е изсипана на чинията. Другите получават същите елементи, но аранжирани артистично, така че да изглеждат като една от картините на Кандински. Тези, които получават по-добре изглеждащата храна, я оценяват като притежаваща по-добър вкус, и са по-склонни да плащат повече за нея", разказва психологът.

Но въпреки че красивото оформяне на храната е важно за Аманда Бечара, собственик на бруклинското кафене Carthage Must Be Destroyed, тя се съпротивлява на откритите демонстрации на фотографски ентусиазъм.

Вижте тази публикация в Instagram.

@heydavina you’re wonderful - hope you enjoyed your meal xox

Публикация, споделена от Carthage Must Be Destroyed (@carthagedestroyed) на Яну 22, 2018 в 10:46 PST

"Молим хората да правят само няколко кадъра от собственото си място. Някои после стават и сядат на всички други места и разнасят камера със себе си. Не това желаем и не такива са намеренията ни. Също така молим хората да не снимат видео, защото това е напрягащо, особено когато други хора водят личен разговор", разказва тя.

Иронията в случая е, че когато Бечара описва интериора на Carthage Must be Destroyed ("Картаген трябва да бъде разрушен" - да, и ние смятаме, че това ще хареса на Сула - бел. р.), той звучи като една от най-достойните за снимане възможни дестинации.

"Нещо като съвременна приказна фантазия в розова обстановка, с много високи тавани и много розови плочки и чинии."

С интериор, който сякаш крещи "моля снимайте", защо тя възразява на тази много модерна форма на оценяване на красивото?

"Не разбирам защо единствената реакция, която хората имат спрямо красотата, е да я фотографират. Просто се отпуснете, яжте храната си, пийте кафето си, разговаряйте с приятелите си и си прекарайте добре!", смята тя.

Бечара може да държи социалните медии на една ръка разстояние, но бърз поглед в Instagram показва, че тя е малцинство. Което е само добра новина за жадуващите за слава парчета пица.

 

Най-четените